Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 3042 ggr
Charlie82
0

Min första figur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer en liten tråd om mitt första figurbygge/målning någonsin. Har ikväll målat ansiktet och jag vill lova att det var svårt. På lagom avstånd tycker jag det ser riktigt bra ut men när man ser ansiktet på bild så ser man ju vilka saker som behöver bättras. Jag måste vara noggrannare med ögonen. Den ena pupillen ser större ut än den andra. Jag tycker att ögonbrynen är ojämna på nära håll men det syns knappt då man betraktar honom på normalt avstånd. Jag måste även tunna färgerna lite till för att kunna få bättre övergångar mellan skuggor, basfärger och högdagrar.

Charlie82
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

..

[Hayabusa]
0

Är själv ingen expert på figurmålning och just ögon är nog det absolut svåraste att få till. Personligen tycker jag att det ser mer verklighetstroget ut med ett "mörkt streck" som ögon. Hur mycket av ögat ser man på en människa, på 20-30 meters håll? Dessutom så kisar man alltid, mer eller mindre, när man vistas utomhus. Vita ögon med pupill ger allt som oftast ett stirrande och lite konstgjort intryck. Enligt min mening. 

Hur som helst, tummen upp för att du ger dig på något nytt!

/Stefan

Charlie82
1

#2 Du har helt rätt i att ögon är riktigt svårt. På håll ser man väldigt lite av en människas ögon men samtidigt vill man ju att figuren ska tålas att  studeras på närmare håll också. I detta fall har jag använt en väldigt ljus hudton till ögonvitorna och därefter målat pupillerna som lodräta streck. Sen har jag målat runt ögonen med basfärgen till önskad storlek. Trött i ögonen blir man iaf.😂😃

[Hayabusa]
0

#3 Sant! Antar att du kollat detta videoklipp?

http://www.youtube.com/watch?v=GIzxQP2XxlY

Eller denna:

http://zyclyon-tutorials.blogspot.sg/2009/03/painting-head-by-calvin-tan-head-is.html

Ögonen är ett make-or-break moment, tycker jag.

Charlie82
0

#4 Har faktiskt inte kollat just dessa klipp, men liknande. Hamilkar Barkas brukar jag kolla på. Han gör fina videos med allt från figurmålning till diobyggen.

mangemani
0

snyggt för att vara ditt första ansikte:)

min första figur fick ansikts uttrycket "jag sket nyss på mig, vart är närmaste toa?!", men nu, typ 6 figurer senare, så börjar ansiktena att åtminstånde likna något som kan kallas som normalt iaf. det är svårt att måla och få till ansikten, tom proffsen har det svårt och de säger att 1 litet misstag med penseln, och ansiktet är ruinerat.

men när man har insett att man målar ögat först och sedan målar resten utav ansiktet runt ögat, så blir livet mycket enklare iaf.  jag gjorde misstaget att jag målade ansiktet först och sedan försökte pricka i färgen i ögon hålen vilket resulterade i *läs ovan*, men när man bytte teknik så kunde man börja träna på riktigt.

MarkusN
0

Hej! Tycker det ser riktigt bra ut! Gillar hur huden blir mörkare längre bak vid kinderna och ner mot halsen. 

Ögon är jättesvårt. Hayabusa är något på spåren. Ibland är ögonen för små(i tex 1:35) för att kunna måla alla moment (ögonvita, iris, pupill, ljusreflex) på ett trovärdigt sätt. Inte minst om figuren kisar lite. Då kan man komma undan med att bara måla svart och en vit prick som ljusreflex och får ett trovärdigt intryck. Kolla gärna på min japanska krigarmunk här, där blev resultatet av sådant fusk helt ok, om jag får egotycka 😉

Nu tittar din figur ganska öppet med ögonen. Jag skulle rösta på att göra pupillerna lite större och peta dit varsin ljusreflex av vit färg. Tycker du figuren stirrar för mycket, så kan du måla på mera ögonlock ovanför och nedanför för att inte få för cirkulära ögon. 

En tydlig och okomplicerad snabbguide till ansiktsmålning finns här. Den hjälpte mig komma igång med figurmålning.

Janne Nilsson
0

Prova att lägg en tunn eyeliner i mörkbrunrött som ramar in själva ögat.

Ett annat tips är att måla hela öga svart och sen lägga till en blandning av flesh och vitt på ena eller bägge sidorna av pupillen. Pupillen skall täcka ungefär 3/5 av ögat. Bättre för lite ögonvita än för mycket.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Jarl]
0

Dem liknar lite katt ögon. Gör som Janne nilsson säger. Annars brukar jag undvika vitt i ögonen det blir lätt en stirrig blick men jag tycker det passar denna figur han ser lite panik slagen ut.

Charlie82
0

Tack, och tack för tipsen! Markus, ögonen på din krigarmunk blev jättebra. Det tipset skall jag anamma. Ser mycket mer trovärdigt ut än mina tallriksögon :) ska fortsätta och testa mig fram. Det är som med allt annat. Träning och åter träning. Figurmålning i sig är ju en hel vetenskap och jag måste säga att jag är väldigt imponerad ( och lite avundsjuk) på de som behärskar tekniken. Ett par välmålade figurer lyfter de flesta modeller.

Janne Nilsson
1

Den här dök upp nyligen. Kanske den kan vara till hjälp eller inspiration?
http://www.planetfigure.com/threads/step-by-step-stormtrooper-1917-head-and-helmet-andrea-miniatures.70462/

Janne Nilsson

starhawk
0

Läste ett proffs som tyckte att från 1:35 och neråt så räcker det med att trycka till med en passarspets för att göra ögon. Själv brukar jag inte ens försöka med 1:35 or och neråt. Det var först med Tardis-modellen som jag lade något krut på att få till ansikten med ögon och allt, men det var en annan skala det. Visserligen har jag även byggt ett par Marvel-figurer i stor skala men där använde jag mig av serietidnings-standarden: helt vita ögon! Det finns visserligen åtskilliga personer som gör skickliga ögon på 1:35or men tittar man på dem så blir intrycket ofta "det var några rejäla ögon den där gubben har". Vill man få till ett realistiskt utseende så är det nog bara att göra som det stod i en tecknarbok: ställ dig framför en spegel och studera dig själv

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mangemani
0

har målat mini figs hela mitt liv, typ 16-25mm figurer och då i mängder, hela armeer, tex från napoleon krigen och har försökt mig på ögon på de små figurerna, vilket bara inte gick, eller gick gick det väl, men tok för tidskrävande med tanke på att man typ hade hundratals till att måla efter den man höll på med, så det fick bli en liten svart prick på varje öga. när man sedan gick upp några skalor till 1/35 och seriöst försökte sig på ögonen för första gången, så var det en fröjd att måla dem, kändes som att man hade hur mycket utrymme som helt runt ögonen att måla på och det fanns licksom ingen ursäkt längre till att inte måla ögonen riktigt. dock så tror jag inte att jag aldrig skulle kunna måla en byst utav en figur där ögonen och ansiktet är något som man måste vara extra noga med då det är det som gör figuren så att säga.

Janne Nilsson
0

#12.

Jag tror du är ganska snäll i definitionen av proffs. Jag har besökt några av de största figurutställningarna i världen med en internationell utställarfrekvens. Och ett passarstick hade knappats imponerat. Inte heller har jag tyckt att majoriteten eller ens en liten minoritet målar för stora ögon.

Med det sagt så är det skillnad på att just vara ett riktigt proffs och att vara nybörjare. Det är även en stor skillnad på vilken ambitionsnivå och slutresultat varje byggare vill ha eller är nöjd med. Det är något man måste bestämma själv och för de flesta flyttas den framåt under det att man blir bättre.

Janne Nilsson

starhawk
0

#14: Nu har du missuppfattat det hela, proffset ifråga ger detta råd om man tycker det är alltför svårt med att måla ögon, det ger oftast ett acceptabelt resultat. På en utställning är det givetvis en helt annan sak, och där blir man lätt "hemmablind" är alla ögon stora så vänjer man sig vid det

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus