Tamiya enamel panel line
hur funkar enamel panel line? jag vet att poängen är att på ett enkelt sätt ska kunna ge modellen mer kontrast osv, men jag menade mer om enamel panel line kräver en gloss clear coat innan användning eller om det blir ett bra flow ändå utan GCC. har bara hört bra saker om enamel, hur de med 1 burk kan göra saker som kräver typ 3-4 olika burkar utav vattenbaserade produkter för att åstadkoma.
En gloss clear coat är väl bra att ha för att skydda färgen under (om den t ex är akryl). Jag råkade glömma det en gång när jag la på en enamel wash och när jag började dra med en tuss för att ta bort överflödigt följde akrylfärgen med. Sen så rinner väl det bättre på clear coat än på matt om jag inte missminner mig …?
Annars är det just med panelline att man droppar lite vid en panellinje och låter kapilärkraften sprida vidare det. Jag har tidigare främst använt AK interactive eller MIG Jemenez olika panel line washes men jag har också precis köpt 4 olika tamiya enamel panel line och tänkte testa dom ikväll.
Men som sagt har jag för mig det är bra med gloss clear coat dels för att skydda underliggande färg och att det rinner bättre.
Du kan inte få washer att rinna på en matt yta är väl det enkla svaret. Ska du göra panellinjer på det sättet får du se till att ha en riktigt blank yta, annars kommer det bara att bli kladd.
aha, då förstår jag, man kommer inte undan det där clear coaten. har bara hört gott om enamel, att de kan göra underverk och kräver typ bara 1 burk utav en något för att få till ett resultat som kräver 3-4 olika sorters produkter utav akryl och vattenbaserade produkter, så tänkte om enamel(utspädd med thinner) var bättre på så sätt, att den flyter ut utan gloss:). vet att man måste ha gloss till akryl washes.
Det beror som sagt på vad du har under, om färgen du målat med är blank från början så är det ok. Däremot kan det ju bli lite öken om du har enamel under och sedan kör med uttunad enamel ovanpå, risken är att du tar bort det du redan målat om du försöka torka runt panellinjerna eller liknande.
Jag diggar Flory models washer. Vattenbaserade med lerpigment. Det som är suveränt med dessa är att de (beroende på hur matt ytan är) går att torka bort närsomhelst genom att fukta ett papper och sedan gnugga försiktigt. Löser inte upp grejor under eftersom det inte innehåller lösningsmedel och flyter ut rätt bra även på satin-matta ytor. Flory har en del demon där han använder det: http://www.florymodels.co.uk/

#1 Berätta gärna sen hur testerna gick med Tamiya Panel Line washerna och hur du gjorde. Har en burk hemma men har inte använt den ännu.
Jag rekomenderar Tamiya panel line …..använt den på två byggen redan…..japp gloss måste det vara så kapilärktaften kan sköta sitt…… Den ersätter inte en produkt….den är ett grymt komplement….
Borde man inte kunna använda den som preshade också då, istället för att lägga den med airbrush….? Eller är jag ute och seglar…..🤦♂️
Belgarion - amatör på tillväxt
Nja…..vette fasiken….det blir ju slobbigt samt man slösar ju med den i onödan. Jag har sett en del köra preshade m tushpenna….kan ju vara nåt istället :)…. dock blir det rätt raka linjer så det kan se lite"stelt" ut…..
tyvärr är du ute och seglar lite, men segling kan vara skojj ibland:P.
detta är ingen sådan wash, den säljs i burkar med en tillhörande smal pensel som sitter på korken. med denna smala pensel så ska man pricka/stryka i paneler, veck och andra ställen och ge modelen mer kontrast. typ som en pin wash där man fokuserar sig på att framhäva detaljerna på modelen:)
ang gloss clear coat, är det ett måste att glossa hela modelen? räcker det med att glossa de ställen som det nu ska användas pin eller panel wash på/runt?
säljer de gloss clear coat på sprayfburk som är anpassade för modeller och akryl färger i butiker som tex biltema, clas ohlsson osv? eller har de typ bara för bilar och annat?
har nu testat lite med panel line på en crappy model. i brist på gloss clear coat, så fick jag ta en gamal burk med model masters gloss clear coat och stryka med pensel på de ställen som jag skulle testa på.
tack vara den smala och lätt böjda penseln som följer med, så kunde man lätt komma åt på ställen som i vanliga fall med en rak och smal pensel inte riktigt kommer åt på utan onödigt spill. det var ett bra flow, räckte om man duttade lite på tex ovansidan utav en bullt, så rann det runt bullten typ ½ sekund senare.
min slutsats utav detta, jämfört med vanliga vatten baserade washes är, inte så stor skillnad. så länge washen rinner bra så blir resultatet typ detsamma, enamel panel line wash var dock snäppet bättre då det gäller flow, nästan för bra ibland då washen drog iväg längre än vad man hade räcknat med.
det är min erfarenhet än så länge iaf.

#11 Vad torkade du bort överflödet med?
läste på ett annat forum att tamiya X-20A skulle duga till att torka bort överflödet om man gnuggade försiktigt och visst, det funkade, men känner på mig att min lösning inte är optimal, finns nog annat och bättre än alcohol thinner för att ta bort överflöd.

Har för mig att jag gjorde ett försök förut men att det då inte fungerade med X-20A. Får göra försök igen och se om det funkar.
sen kan jag ju även poängtera att jag inte väntade tills washen hade torkat eller ens torkat lite, utan jag tog bort det direkt, så har ingen aning om hur effektivt X-20A är när washen har torkat. terpentin/white spirit däremot, det ska duga gott och väl till enamel, men i brist på det, så blev det X-20A för min del:)

Direkt efter applicering av washen kan nog X-20A funka bra. Jag tror att jag väntade en liten stund.
Jag använder Zippo tändvätska fuktad tops…funkar toppen……