Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 2496 ggr
Belgarion69
0

Bygglogg - BA-10 Soviet Armored Car

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte dra igång nästa bygge, vilket blir en sovjetisk BA-10 i 1/35 från Zvezda. Första gången jag bygger något annat än flyg, så det här ska bli riktigt skoj….😃

Modellen blir en BA-10A, vilken användes vid Leningrads front vintern 1943. Bygger den Out of the Box, men tänkte köra Airbrush för första gången samt vädra den lite med lera och rost…😮

Med lite god vilja kan den också hamna i ett tänkt framtida Dio som jag grunnat på länge…

Belgarion - amatör på tillväxt

Belgarion69
0

Delarna, lite gjutskägg, men ser helt ok ut annars…

Belgarion69
0

2.

nebeln
0

Intressant :) Du kan även göra ett svenskt dio med denna skapelse :)

Belgarion69
0

Byggbeskrivning, känns inte särskilt komplicerat förutom att vissa delar ska kapas…Varför kan jag undra men….Jaja….🤔

Belgarion69
0

#3 Ja nebeln, eller finskt. Vad jag fattat så hamnade en del vagnar där och även i Tyskland…🙂

nebeln
0

#5 Aldrig sett en endaste journalfilm/bild med detta fordon i tysk tjänst..såfall som Beutepanzer. Pansarfordon modell 35 eller 36 (kanske har helt fel) i Sverige.

Belgarion69
0

#6 På byggbeskrivningen går att läsa " The German Army captured a great number of BA-10 and used them as command and scouting vehicles." Men jag har nog inte heller sett några bilder på detta….

Rone
0

Interssant bygge!! Det här är ett fordon jag gillar skarpt, har även denna byggsats på hyllan. Angående kapningarna så är det nog så att den delar chassi med lastbilen GAZ AAA, men kanske är lite kortad i ramen? Jag har också för mig att jag läst någonstans att dessa beslagtogs av tyskar och användes som spaningsfordon. Men den ryska färgsättningen är ju helgrym. Det ska bli kul att följa det här🙂

Belgarion69
0

#8 Helt korrekt den baseras på GAZ AAA. Kanske helt enkelt är så att man kör samma gjutning på båda från Svezda och så får man kapa ramen själv…Vad gäller färgsättningen så har jag inte bestämt mig hundra än, men det kan tyvärr bli så lite sexigt som den vita vagnen…🙂

Rone
0

#9 Ja det stämmer att det är samma gjutning till båda modellerna. Jag byggde GAZ AAA lastbilen för nåt år sedan, har för mig att den ramla ihop rätt lätt. Det enda som strulade var gummidäcken som var för tajta på fälgarna, men det var bara att skära bort lite inuti däcken. Annars finns det ett hjulset att köpa från Miniart som passar.

nebeln
0

Här kommer en korrekt länk på det jag menade :) http://www.sphf.se/Modellbygge/m31f/modell31f.htm

Belgarion69
0

#11 Tack nebeln, bra information som jag kan ha nytta av i byggandet 👍

Belgarion69
0

Har under lång tid nu satsat mycket tid på träning (ska köra klassikern 2015) men har nu fått inspirationen tillbaka och har efter lång byggtorka fortsatt bygget på min BA-10. 

Första intrycket? Skitdålig passform och mycket gjutskägg…Så det har behövts slipas en hel del. Har limmat fast ett antal plåtar och inte någon stämde överens med de uttag som fanns på chassit….Slipade därför ner allt och satte dit plåtarna mer på känsla. Ser för jäkligt ut just nu, men det kommer se bättre ut när allt är primat hoppas jag.

Belgarion69
0

Byggde därefter bottenplattan på vilken bakskärmarna sitter, lika dålig passform där. Har sedan torrpassat in skärmarna på chassit och med lite trixande så kommer det nog att bli skapligt….

Belgarion69
0

Bygget fortsätter så sakteliga. Bakskärmar är nu ihopsatta med bottenplattan och sedan limmad på chassit. Liten glipa mellan chassi och skärm, får se hur stor den är när vagnen är grundmålad….

Belgarion69
0

Även framskärmar är fastsatta på sidoskydd som i sin tur är limmade till chassit…Inga bra utmärkningar var prylarna ska fästas men jag tror jag fick till det. Kvar nu innan motor och undersida kan påbörjas är att sätta dit lyktor, lite krokar samt dörrar. Därefter kan även målning påbörjas…..

starhawk
0

Har också den där i bygghögen, jag lekte ett tag med att göra den i tysk tjänst efter att ha sett en bild på den i just tysk tjänst, men den kommer nog med stor säkerhet att bli rysk när den så småningom blir byggd.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Belgarion69
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Det går otroligt sakta framåt, men nu har jag fått igång bygglusten igen. Kanske kom den med julkänslan som börjar smyga på….👍

Har byggt på med lyktor, dörrar och lite småpryttel samt börjat bygga motorn. Köpte Tamyas lim och vilken höjdare det blev. Mycket nöjd blev jag.

Mindre nöjd är jag med modellens passform, det är inte mycket som stämmer. Så det blir mycket att höfta och hoppas på det bästa. Positivt är ju att det blir en större utmaning…..

Denna kommentar har tagits bort.
[Roftic]
0

Det ser riktigt bra ut! Byggsatsen ser ganska fin ut! Men snälla använd inte bildspel i inläggen.👍🙂

Rone
0

Härligt att se att du fortfarande bygger på denna, och det ser riktigt bra ut trots passningsproblem. Tamiyas tunna lim är svårt att klara sig utan, har förbrukat många såna flaskor.🙂

Belgarion69
1

#20 och #21, tack för uppmuntran. Just nu känns det mycket inspirerande att bygga igen, tyvärr har det varit lite si och så med inspirationen.

Och ja, jag har läst inlägget om bildspel…men jag hade tyvärr redan lagt upp inlägget…skäms lite, mutter, mutter….😞😭

Belgarion69
0

Bygget fortskrider med högre intensitet…Har nu satt dit en massa detaljer på BA-10an och även byggt ihop kanontornet. Behövde inte passa in det något mycket, tornet satt som en smäck på vagnen. Ovanligt på den här modellen….🤪

Belgarion69
0

Tornet på vagnen….

Belgarion69
0

I helgen blev även hela kalaset primat med Army Painter. Inte så mycket glipor dock, främst på skärmkanter och en del på tornet. Nästa steg blir att måla och bygga ihop motor och underrede. Sen är det läge för målning av själva vagnen…Me like…

Belgarion69
0

Motordelar grundade….

Belgarion69
0

Sista bilden för den här gången….😃

robban64
0

Trevligt bygge! Ska du ha några luckor öppna så man kan se den fina motorn?

Belgarion69
0

Borde nog ha det eftersom jag tänkte lägga ner lite ambition på motorn….Men niet, det blir stängda luckor (om jag inte ändrar mig i sista stund). Däremot tänkte jag ge mig på lite vädring och ett diorama.  Blir motorn bra så kanske jag tänker om…👍

robban64
0

Synd att gömma motorn tycker jag. Ett diorama med en liten vägkantsservice av motorn kanske..?

Belgarion69
0

#30 Haha, du är nästan där…Det blir en vinterbil, fronten vid Leningrad 1942. Hade tänkt ett dio där det blivit punktering vid vägkanten och där man är på väg att byta däck…Men de kanske ska checka motorn också…😃

robban64
0

Lika bra det så det inte blir ytterligare stopp vid vägkanten :-)

Belgarion69
0

Tyst i loggen ett tag, men bygget av BA-10an har icke avstannat 😃

Motorn har målats och satts ihop, och igår kväll provade jag att vädra för första gången. Jag har lagt på rost på utvalda ställen, och har dessutom sotat ner motorn. Har även skavt bort lite färg här och där för att få till lite slitage. Det var otroligt kul och jag kan förstå om man går loss lite för hårt med vädring…😂

Motorn kommer inte ens att synas på modellen, men det är bara en fördel eftersom detta är första testet. Konstruktiv kritik och tips mottages tacksamt av er experter här i gruppen…👍

Belgarion69
0

En bild framifrån….

Belgarion69
0

Åså avslutar vi med en från andra sidan…..

Belgarion69
0

Bygget av BA-10 fortskrider, ägnade delar av gårdagskvällen att montera motorn och kylaren på underredsbalken. Så med lite mer vädring så får den delen av bygget betecknas som klart. Blev helt klart nöjd.

Rone
0

Bygget ser riktigt bra ut, gillar verkligen det respektingivande tornet!👍

Trevligt att en detaljerad motor ingår i byggsatsen även om den inte kommer att synas, inte alla byggmodeller av hjulfordon som har såna finesser. Mera vanligt med bara ett oljetråg som är ingjutet mellan rambalkarna!

JaGa
0

Läckert bygge & trevlig byggtråd, snyggt jobbat…👍

starhawk
0

#37: Hade hellre tagit bättre passform än en detaljerad motor.

Får se när jag bygger min men den här tråden ger en del bra insikt  inför det bygget.

stickanw
0

Detaljering och passform behöver ju inte vara motstridigt och en detaljerad motor tex. kan ju vara bra för en dioramabyggare som vill bygga ett serviceställe eller liknande. Bra detaljer får ju inte en att gråta precis vilket dåliga eller få kan göra. Dålig passform däremot kan få en att skrika och stampa i golvet av ilska.

Belgarion69
1

Tack för era snälla och trevliga tillrop, uppskattas verkligen. Är grymt imponerad av motorn och det har varit det bästa/roligaste hittills med modellen. 

Passformen är som tidigare sagt bristfällig, men det ger ju samtidigt en utmaning. Har aldrig karvat och slipat så mycket på en byggsats och en hel del har blivit chansningar, men samtidigt är det jäkligt kul när inte allt sitter som en smäck hela tiden.

Familjen hade nog i och för sig velat slippa vissa väl valda ord ibland när jag suttit och pillat med kniv och slip….😞

Inväntar nu min beställda sprutbox innan jag ska ge mig på att ge monstret en omgång med Airbrushen för första gången, så just nu går bygget lite på tomgång.

starhawk
0

#40: Det är ju trevligt att få bådadera men så är inte alltid fallet och om man måste välja så föredrar jag alltså passform framför detaljerad motor

Belgarion69
0

#40, ja om man MÅSTE välja håller jag nog med. Taskig passform är inte kul, det går åt så mycket spackel då…😃