Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 3666 ggr
mangemani
0

airbrushrengöring

tycker att jag spenderar överdrivet mycket tid på att rengöra min airbrush, men hur mycket jag än rengör så vill det bara strula till sig framme vid nålspetsen ändå.

efter en färg så rengör jag koppen, kör med airbrush cleaner i koppen och sprutar ut, mer AC i koppen och håller för öppningen längst fram och kör på med luft så att det blir ett bakåt sprut(har sett många på youtube göra det), häller sedan ut det som blev i koppen, i med AC igen och sprutar ut. efter det så lossar jag på skruven där bak så att nålen blir lös, juckar sedan nålen in och ut lite försiktigt(med AC i koppen) så att färg ska lossna i nål myningen, tar sedan ut nålen och rengör den, säter sedan tillbaka den…klart.

vad mer ska man egentligen behöva göra? kör med thinner och så i färgen(trotts att jag kör med vallejos redan utspädda model air färg) och deras primers för airbrush, så tjockleken på färgen är helt ok.

kan även passa på och fråga, sett och hört att en hel del använder sig utav vanligt fönsterputs istället för dessa dyra airbrush burkar då de rengör sin airbrush. någon som kör med fönsterputs och kan rekommendera detta?

StefanW
2

Jag håller aldrig för så att det går bakvägen! Fönsterputs och/eller T-röd beroende på fabrikat på färg. Airbrush cleaner får åka med på sista sköljen. Kör du med Vallejo så ha en tops som är fuktad med ac och torka av några gånger under samma session i toppen där det gärna vill torka.

Stefan - Modellbyggare

Joppo
2

Jag tror inte att det är din rengöring som är boven, utan jag skulle istället gissa att det är ditt färgval gör att att det byggs upp färg på nålspetsen. I manualen som Vallejo själva tagit fram så menar de att nålspetsen kontinuerligt ska rengöras under själva målningsarbetet för att motverka att det byggs upp färg på nålen.

Om du upplever detta som ett problem så råder jag dig till att testa någon annan typ av färg. Tamiya och Gunze är några exempel på färger som fungerar mycket bra att sprutmåla och som inte behöver spädas med starka lösningsmedel. Dessa färger har jag personligen aldrig haft några problem med gällande färgavlagringar på nålspetsen.

mangemani
0

mycket intressant inlägg.

så tamiya har färger just anpassade för airbrushen? eller är de så pass tunna naturligt? aldrig använt så vet inte:).

skillnaden mellan AC och fönsterputs?

wooderson
2

Jag hittade ett recept på youtube om hur man gör egen förtunning, fungerar också som rengöring för min del. Isopropanol Kjell o co 99krL batterivatten ok 25kr och lite glycerol Apoteket 35kr 3dl. Har en blandning med mer sprit till rengöringen än till förtunningen och det fungerar väldigt bra, och ett ganska billigt literpris

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Orso
0

Kolla bara om det nya lösningsmedlet fungerar med färgen utanför sprutan. Fel lösningsmedel kan göra färgen till ett svårborttaget klet istället för uttunnad färg. Att då försöka göra ren färgsprutan är inte roligt.

PAK43
0

Jag köpte en speciell airbrush-olja som jag stryker på nålen innan jag ska sitta länge som gör att det tar längre tid innan det börjar byggas på på nålen. Har testat Vallejo model air och lade ner det projektet för den var helt hopplös för mig. Körs det enbart med model air och rätt spädning och rengöring så funkar den bra, men kör man med något annat någon gång så verkar det i princip alltid klägga till sig. Olika färger vill ha olika rengöringsmedel, så jag rekommenderar att köra med tillverkarnas egna för att minska mängden krångel, om man nu inte gillar krångel. Jag ska kolla vad oljan heter och var jag köpte den när jag kommer hem.

Joppo
0

#3 Tamiyas färger behöver förtunnas innan de används, men det upplever jag personligen inte som något större problem.  Till detta använder jag deras egna förtunning X-20A. Jag rekommenderar även att man tillsätter lite av deras retarder så att färgens torktid förlängs en aning. Det ger enligt mina erfarenheter ett jämnare färgskikt. Ration färg/förtunning beror lite på vad du ska göra, men jag skulle rekommendera dig att börja med en 50/50-lösning och sedan prova dig fram.

Gällande rengöring så kan du använda T-röd eller Ajax fönsterpus.

mangemani
0

har läst på lite nu och tydligen så får det inte vara något som helst amoniak i airbrushen då det skadar kromet. en hel del utav fönsterputsen verkar inehålla amoniak, så då är det struket från allternativ listan. likaså aceton då det kan skada gummiringarna. däremot så läste jag mycket om koncentrerad spolarvätska och T-sprit/T-röd och det ska tydligen kunna rensa bort det mesta ur själva airbrushen. tankar ang detta?

brukar köra gloss clear coat i airbrushen med.

ja ta gärna reda på vad oljan heter:)

känns drygt att behöva bygga ut ett nytt färglager, men har beställt de färger som jag brukar använda i airbrushen nu, fast tamiya färger istället för model air.

[Hayabusa]
1

Håller med Joppo,  Tamiyas Paint Retarder (87114) är bra. Se bara till att inte överskrida blandningsförhållande 1:10.

När det gäller smörjmedel så har jag två varianter, Iwatas Super Lube och Badgers Regdab Needle Juice. Föredrar Badgers, helt klart.

Det finns bilder på AB´s som fått sin ytbehandling (krom/nickel?) fördärvad av fönsterputs. Åtminstone påstås fönsterputsen vara "boven". Personligen har jag inte upplevt något liknande, men å andra sidan måste ju åverkan härstamma någonstans ifrån. För något år sedan gjorde jag ett experiment, jag la en förkromad förskruvning i fönsterputs. Ett par månader senare såg den fortfarande ut som ny. Men, "better safe than sorrry". T-Röd lär funka bra som rengöring. Själv kör jag med ljummet vatten som första steg, därefter Tamiyas X-20A, Vallejo AB Cleaner eller "Lacquer Thinner".

Alla verkar ha sin favoritfärg, det gäller nog att prova sig fram själv. Vallejo Model Air funkar bra för mig, rakt ur flaskan. Använder även Tamiya och Gunze akrylfärg. Övning och erfarenhet är de bästa läromästarna, enligt min mening.

mamoco.se
0

All vattenbaserad akrylfärg har nackdelen att den torkar snabbt på nålen eftersom lösningsmedlet inte löser upp rester. Använd en tops med rengöring (plus lite mer thinner, lägre tryck och ev. retarder) för att torka av spetsen när du slutar spruta är en rätt bra vana att skaffa sig. 

Fönsterputs, spolarvätska mm. fungerar ofta att rengöra med. Fördelen med speciell rengöring är att den försöker vara skonsam mot dig och  ev. packningar i din airbrush samtidigt som den rengör och i vissa fall ger lite mer "glid". Men, desto mer den luktar och ger en cancer, desto bättre fungerar den… :)

Ang. förnicklade airbrush så mår de inte bra av "fönsterputs" för länge. :) Bild på min H&S Infinity här som fick ligga lite för länge i någon form av svensk Windex. Ammoniak och mässing reagerar också inte alltid allt för bra tillsammans, så beroende på vilken airbrush du har, undvik ammoniakbaserat lösningsmedel. Lite rengöring då och då är nog lugnt, men meh… better safe than sorry.