Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 872 ggr
magicrub
0

Så här blev det!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

frågade runt för någon vecka sedan om hur man fixade till ett diorama eller vad det nu blev det som jag gjorde. I vilket fall så försökte jag och det här är resultatet^^

Har tänkt att ta några fler bilder med en bättre kamera men det här fick duga för stunden.

Sven-Erik
0

Jag tycker det ser bra ut! Vore kul med lite mer närbilder så man får se mer! Skrattande

Azgaron
0

Instämmer, ser trevligt ut!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TommiN
0

Snyggt,gärna mer bilder tackGlad.

StefanW
0

Ser bra ut! Även jag är nyfiken på lite mera närbilder!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

en nova?

//pebben

Proosen
0

Snyggt är bara förnamnet, å det där skulle vara ditt första dio?

Hmmm……jag önskar jag kunde också, fast å andra sidan sett så har jag aldrig varit tillräckligt taggad för att försöka.

Mycket snyggt omgivning Novan fått, å snygg färg dessutom.

Niclas

magicrub
0

tack allihopa! jo jag ska ta lite närbilder med en bättre kamera också, den på mobilen ger inte direkt klockrena bilder.

#5 jajamensan, visst är det en nova alltid, en i skala 1/25 från trumpeter. en jätte rolig modell att bygga. ska köpa en till fast cabriolet .

#6 jo det var det första och det var rätt kul faktiskt. men mest nöjd är jag med bilen, blev en rätt bra lack och BMF:en satt som den skulle. det är tamiya färger, är det någon som vet om de funkar tillsammans med Mr. Super Clear Gloss?

Proosen
0

Har aldrig använt några Mr. produkter men det mesta går att blåsa på Tamiyas färger utan problem. Skulle väl vara om det fäster dåligt då. Vilken typ av lack är det? Om det är en lackfärg som Tamiyas sprayburkar så är det nog lugnt med fästet också.

Niclas

magicrub
0

#8 men det låter bra, jag beställer från viragohobby och färgerna och klarlacken kostar 75 spänn st och innehåller ingen större mängd(100 ml) och det verkar som Mr. produkten innehåller lite mer för ungefär samma pris. är mest orolig att färgen spricka och hålla på. Men nu när jag pratar med lackens mästare, vad gör du mer än bara lägga klarlack, rubbar du med nått? vart kan jag köpa det?

Proosen
0

Ingen kan ju anklaga Tamiyas sprayburkar för att vara billiga, fast å andra sidan sett blir det i 9 fall av 10 en bra lackering. Jag resonerar som så att om jag nu kan lägga ett par-tre hundringar på själva modellen är den så inte värd en snygg lack? Jo, köper då Tamiyasprayer om jag vill vara bombsäker på att det funkar bra.

Efter klarlacken brukar jag matta ned lacken med micro mesh-dukar, en slags fina sandpapper på tygduk. Sen polera med rubbing och/eller polish beroende på hur hårt jag tycker det behöver göras. Sist åker något bra vax på och Meguiar's carnauba vax är toppenbra, lättarbetat och med fin lyster.

Jag vet att många i USA kör med Novus produkter, diverse polishvätskor och de finns hos Virago. Han har också the treatment wax som också förekommer ofta i de amerikanska modelltidningarna.

Har du en gång börjat slipa och polera är du fast för du vill aldrig mer se en lack med damm och ev. apelsinskal. Det får varje modell att räcka längre och bli finare.

Jag brukar fuska och inte köra hela linjen ut med alla dukar utan några av de första dukarna och sen på med någon polish. Då blir det tillräckligt blankt och fint för att det ska se bra ut i vitrinen. Någon gång ibland löper jag linan ut för att få till den där riktigt släta och jämna lacken, men det blir mera sällan idag.

Vill ju få klart något också, inte bara sitta och putsa hela tiden.

Niclas

magicrub
0

fler bilder som lovat

magicrub
0

ännu en

magicrub
0

och den sista

StefanW
0

#11-13 Mycket snyggt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

Håller med, mycket snyggt!

Azgaron
0

Instämmer, fina bilder!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!