Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 1289 ggr
Amatören
1

Projekt 1a dio

Hej på er! Ska nu ge mig på mitt första dio! Har snart gjort klart första fordonet. Jäkla pill, bilen är verkligen inte stor! Ska bli en LRDP lastbil tillsammans med SAS jeep i öknen. Ska bli spännande att se hur man ska få til miljön. Nu är det vädring och målning av gubbarna i jeepen kvar innan den är klar. Sen blir det lastbilen. Tar tacksamt emot tips på hur jag ska få till detta!

Amatören
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1

Amatören
0

Bild 2

Amatören
0

Bild 3

felle-j
0

Snyggt! Vad för skala är det?

Dioramabyggare
0

Hallå Amatören! (Jag skulle säga att du inte alls verkar vara någon "amatör" med tanke på din superfina Jeep-modell)

En sak jag tänkte på är att lacken på den skulle behöva "mattas ner" lite, men det kanske beror på "chippningen" på motorhuven och på några andra ställen att lacken ser ut att vara lite blank?

Amatören
0

#4 Tack så mycket! Det är 1:35 #5 oj tack igen! Jag har kört dry brush med aluminiumfärg, blev väldigt mycket speciellt i fotbrunnen men tänker att det kanske mattas lite när jag öser på med pigment sen, ska ju vara riktigt dammigt! Har sett på youtube att vissa använder hårspray för att fästa pigmenten med. Är det att rekommendera? Har du fler tips på hur jag kan chippa? Har inte börjat med airbrush än och fundera till exempel på humbrol maskol som hjälpmedel till det.

Dioramabyggare
0

#6: du kan mycket mer om "vädring" av modeller än jag, märker jag. Jag är ganska ny på sådant; har bara testat lite lite grann "post-shading" (tror jag det kallas) med svart flytande tusch efter klarlackning av ena fenan på min A-10 i skala 1/48. Märkligt nog blev resultatet bättre än jag trodde 😮☺️.

[Roftic]
0

#6 Hårspray kanske funkar (inget jag har testat/hört om) men testa Mig's pigment fixer. Den är gjord för att fästa pigment. F ö riktigt snyyg Willys MB!

robban64
0

Tjusigt bygge!!! #7 Post shading med flytande tusch… nu blir jag lite nyfiken…..

Rone
0

Fin Jeep!👍

Det finns många olika sätt att vädra med pigment beroende vilken effekt man vill åt. Personligen föredrar jag att lösa upp pigmentet i lacknafta eller White spirit och blöta på med pensel, effekten blir lite ljusare intorkad damm. Därefter förseglas det med pigment fixer eller matt klarlack. Kan vara bra att ha någon skräp plastbit eller någon gammal byggsats som målats med samma sorts färg, och sedan testa sig fram med olika metoder.

Dioramabyggare
0

#9: kanske ingen bra "benämning", men jag tog lite sådan tusch "svart" och hällde lite i skarven mellan fenan och sidorodret, och sedan torkade jag snabbt bort allt utom det som hamnade i själva skarven. Det är några månader sedan nu, och sedan har jag inte suttit med "vårtsvinet" alls i brist på kreativitet.

[Jarl]
0

Du kanske skulle ge den en wash? Och om du kör med hårsprej är risken att den blir blank på vissa ställen.

Amatören
0

Oj! Många svar! Tack för alla komplimanger:) #6 tack för tipset med pigment fixer, det ska jag kolla på, låter smidigt då mina pigment inte fäster så himla bra som önskat. #10 lacknafta säger du, tänker jag rätt när jag tänker att lacknaftan gör att det blir mer rinnigt till en början för att sedan dunsta bort och pigmentet torkar in? Provade själv med pigment tillsammans med vatten och trälim och fick till ett bra sätt att göra lera på min "försökskanin" en gammal strv 122 som inte är så snygg :) #12 wash är på g, köpte en brun wash till detta diot, har en svart sen tidigare. Har du något tips på vilken färg som skulle göra sig bäst?

Rone
0

Du tänker helt rätt!

[Jarl]
0

#13 ja ljusbrun passar väl till öken färg. Det blir för mycket kontrat med svart

Amatören
0

#14 tack så mycket! Vet du förresten om lacknaftan kan på er tamiyas färger? Tänker att den löser upp dem. #15 oke ja det är kanse vettigast. Vet någon om var man kan beställa mig pigment fixer och humbrol maskol på samma webshop?

Rone
0

#16 Jag brukar använda alifatnafta eller luktsvag penseltvätt som brukar finnas där man köper konsnärsoljefärg, i hobbybutiker går det under namnet white spirit (oudorless thinner). Dessa är dessutom väldigt bra att blanda med konstnärs oljefärger för tillverkning av washer. Det brukar inte vara några problem med att använda det här på Tamiya färger, man brukar dock ha ett lager klarlack över färgen innan vädring bl a. för att Inte effekten ska bli för kraftig. Men som sagt, testa på något skräp innan, alltid svårt att garantera något när det gäller sånt här.

[Jarl]
0

Har aldrig förstått hur man använder pigment fixer det blir ju som en färg när man blandar med något blött. Använder alltid pigment på torr yta fast det är svårt att få in pigment i alla hörn. Du kan göra en ljusbrun wash på karossen och en sand färgad wash på hjulen.

Amatören
0

Uppdatering: Bilen är nu körd med en brun wash och ljusa pigment för att få den dammig. Gubbarna målade och har också fått en brun wash. Första gången jag ger mig på ögon och skägg. Ingen höjdare. Det är banne mig svårt!!

Amatören
0

Bild1

Amatören
0

Bild 2

Amatören
0

Nu är bilen klar. Nu är det nästa bil på schemat!

Amatören
0

I väntan på dio får han stå bredvid sina vänner