Challenger I, Revell skala 1/72
Höstens första byggstart, varför inte surfa vidare på 1/72-pansar-trenden? Självklart blir det så, en Challenger I från Revell.
129 delar (enligt Revell) gjutna i olivgrön styrene. Passform och gjutningar känns bra, med några sjunkmärken här och där. Dock på ställen som är lätta att fixa till. Inga problem, med andra ord. Bandlänkarna är, de för Revell typiska, link-and-length och ser riktigt bra ut. Bra nivå på detaljer, tycker jag. Gillar Challengerns utseende, det måste jag säga.
Ser mycket bra ut hittills! Bra detaljnivå. Ska bli kul att se med lite ets och inte minst färg! :-)
#5 Tack, Calle. Ja, det ska bli intressant att se hur den tar sig. Kul att ställa den sidan om min Type 10. Challengern är snäppet större & mäktigare.
Spännande! Ska bli jättekul att se hur det blir. Håller med om Challengerns utseende, jag gillar't!
Björn
Ser riktigt trevligt ut.
Rejäla kjolar! Blir inte mycket band som syns. Kan ju vara ganska skönt… 😉
#12 Sant! Å andra sidan är banden riktigt bra och moderna vagnar har sällan "bandhäng" så…det hade funkat utan kjolarna. Å andra sidan tycker jag att kjolarna bidrar till den aggressiva looken. Det är en stor & rejäl vagn - även i denna skala.
Håller med om att kjolarna bidrar till en lite hotfull uppsyn! :-) Länkarna ser riktigt fräscha ut! Nice!
Attans, vad snyggt, Stefan! 👍
#18 Tack, Calle!
Läckert Stefan!👍
#21 Tack 🙂
Verkligen tjusigt! 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#23 Tack!
Blir hur snyggt som helst! Verkligen imponerad av att du får dit pytte-etset sådär rakt och fint.
Vilken jätte-snabel den där vagnen har! Brutalt.
Björn
#27 Tack, kul att du gillar bygget. Jo, det är en rejäl bössa!
#25, #26 Jäkla snyggt limmat som sagt!
Riktigt fina svetsfogar på karossen i #25 också! 👍
Tack, Calle. Fina detaljer på modellen, rent generellt tycker jag.

Riktigt snyggt!
Tack, Felix. Kul att det gillas, hoppas kunna sy ihop bygget inom kort.
Verkligen snyggt!! Lösa bandlänkar i 1/72. ..jag ryser :-)

Mycket snyggt!
Tack!
#36 I ärlighetens namn så är det så kallad link-and-lenght dvs bara delvis lösa bandlänkar. Bra kompromiss i denna skala, tycker att Revell löst det fint.
Mycket snyggt Stefan! Jag gillar vädringen. Jag får intrycket att du är ganska nöjd med passform och kvalité på denna byggsats?
Riktigt nice, gillas skarpt.
#39-40 Tack!
Ja, byggsatsen är det absolut inget fel på. Det som dock verkligen gör skillnad är "korgarna" i fotoets. Att få till dem snyggt (i styrene) i denna skala är nära nog omöjligt, så ingen skugga över Revell egentligen. Kvalitet, passform och nivå på detaljer är bra. Personligen håller jag Revells 1/72-pansar, rent generellt, högt.
#38Aha,då kanske man vågar sig på ett pansarbygge.Har en Dragon Tiger med helt lösa bandlänkar.Behöver jag säga att jag gick in i väggen?
#42 Absolut vågar du dig på ett pansarbygge! Väljer du dessutom skala 1/72 så brukar det går tämligen snabbt att nå mållinjen.
Ok, du gick in i väggen eller "you lost track"..? 😉
Ha,ha "tracksen" finns där men satan vilket pilljobb….Jag sladdade av banan helt enkelt :-)Som jag sagt tidigar så gillar jag inte en miljon smådelar som ska limmas ihop.Men några lösa länkar och större enheter verkar vara en bra ide. Men Tigern blir nog klar vilket årtionde som helst.
#44 Modellbygge kan vara en prövning för tålamodet.
Jo,du….det vill jag lova :-)
🏆
Snyggt bygge Stefan!
Tack Kent & Jesper!
Grymt fint bygge du fått till Stefan!
Det blev rejält lyft med dom etsade "förvaringskorgarna" och handtaget. Lacken med vädringen är supersnyggt !!!
Någon antenn kanske, så är du i mål….👍
Mvh / Janne
Tack, JaGa! Det är helt riktigt - två antenner ska monteras + lite annat smått & gott.

Imponerande bygge! 👍
#52 Tackar ödmjukast!
Snyggt! Väldigt imponerad av vad man göra i miniskala. Även ksp ser bra ut./ Roger
#54 Tack Roger. Pansar i skala 1/72 är inte så dumt, lite förbisett kan jag tycka.
Tjusigt! Snyggt byggd, och ett fint litet diorama!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#62 Tack!
Snyggt bygge, fin vädring och detaljering!👍
#63 Tack, det värmer att höra!
Snyggt slutresultat Stefan! 👍
Tack, Calle!
Väldigt snyggt vagnen smälter verkligen in och det ser precis ut som någonstans i Mellanöstern👍
#68 Tack, kul att du gillar bygget.
Snyggt bygge och diorama.
Stenmuren ser dock mystiskt tunn ut, som en belgisk pavéväg på högkant. 😎
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#70 Tack!
Du har rätt om stenmuren, åtminstone den högre sektionen. Hade jag gjort den idag, så hade jag "dubblat" raderna med sten eller hållit den lägre. Ser dock inte lika märklig ut IRL, tycker jag.

Riktigt snyggt! Både vagnen och dioramat.
#72 Tack Texxas!
Det var läckert att se den "irl" häromveckan! Den är bättre än fotona (och menar jag inte att du är en dålig fotograf 🤐)
Grymt snyggt!!!
Mvh / Janne
#74 Håller med, den är bättre IRL. Modeller gör sig sällan på bild 😉
#75 Tack!
Jisses, ett litet mästerverk om du frågar mig. Imponerande! 👍
Belgarion - amatör på tillväxt
#77 Tack, kul att bygget uppskattas.
Snyggt!!
#79 Tack 🙂