Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 956 ggr
Banjoman
2

I belgiska farvatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När nu målsnöret på Eilean Mòr-bygget börjar skymta vid tidshorisonten har jag förstås börjat tänka var jag skulle kunna tänkas lägga'na i blöt så småningom. Belgien har ju absolut ingen allemansrätt (något som f.ö. vore svårt att få till med 11 miljoner invånare på en yta ungefär så stor som Småland), så det är inte nödvändigtvis någon god idé att helt sonika knalla i väg till närmsta vattensamling och glatt börja köra.

Jag har därför letat efter en lämplig modellbåtsklubb med tillgång till någon form av farvatten, och hittade vad som verkar vara en synnerligen lämplig i form av en som kallar sig SMCM i Mechelen. De hyr in sig i en stor damm som tillhör ett sport- och fritidskomplex i sagda stad, och i dag åkte jag dit för att anhålla om ett P-tillstånd vilket tillåter en att i egenskap av klubbmedlem köra in med bilen på området och parkera bara något tiotal meter från vattenbrynet.

Jag passade också på att knalla ner till vattnet och spana in klubbens hörna av dammen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

… och kunde till min glädje konstatera att detta ser riktigt, riktigt bra ut! Parkering på bekvämt avstånd (den här bilden är tagen från just kanten av parkeringsplatsen), klart och fint vatten utan alger eller propellerfångande bottenväxtlighet, låg strandkant med ty åtföljande goda sjösättningsfaciliteter och (förstås – detta är ju Belgien) på bekvämt avstånd en paviljong med servering, om man skulle vilja ha sig en kall pilsner eller så medan skutan tuffar runt ute på vattnet … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Skalski
0

Tjusigt… Måste säga att jag blir lite avis både på köryta och faciliteter. ;)

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!