Heller 1:72 Harvard 4 KA, Belgiska Kongo
Jag ska med hjälp av Hellers gamla fina byggsats bygga ett Harvard Mk 4 KA, ur belgiska flygvapnet i Kongo 1960. Dessa Harvard motsvarar väl ungefär T-6G Texan/Sk 16B, men var beväpnade till tänderna för att kunna slå ner oroligheter bland befolkningen inför den förestående självständigheten. I byggsatsen medföljer bland annat raketrör(?), hållare för raketer samt ksp-kapslar, då den ena individen man kan bygga ur lådan är ett franskt plan i Algeriet, också använt för markattack. Här har vi boxart för en riktigt gammal utgåva;
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
- Redigerat 2023-02-13 23:58 av Roca

Jag håller på och spånar kring mitt Harvard-bygge och tycker att den här bilden på ett Kamina (Belgiska Kongo)-baserat flygplan är så snygg! (plockad från sidan "Belgian Wings")
Jag blev även lite nyfiken på både däckstraktorn i bakgrunden, som ganska säkert är av amerikanske fabrikat, kanske Clarktor till exempel, samt framför allt
på tankbilen! Jag funderar på om det kan vara någon modell av International, eller något franskt fabrikat?
Kanske det finns någon här som är bra på gamla lastbils-märken?
Tack!

Hej Peter
Sök på Bedford S eller RL så får du träff på samma chassi som tankbilen.
Den lilla traktorn finns i denna byggsatsen
https://www.scalemates.com/kits/academy-13403-us-ambulance-and-towing-tractor--1374063
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#4: Hej Janne, tack så mycket för tipset!