Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 9323 ggr
Bigmek
0

Academys CV9040B

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Det har tagit ett tag pga. en hel del andra saker som kommit emellan men nu börjar jag äntligen komma framåt med Academys grymma CV90-modell! Jag är inte i närheten av att bli klar än så länge men ni kan se på bilderna hur långt jag kommit, det börjar iallafall se ut som ett stridsfordon! :) Färgerna ser lite ljusa ut (iallafall den ljusgröna) men det tonas förhoppningsvis ner sen vid vädringen.

Dock har jag kommit till ett läge där jag inte riktigt vet hur jag ska göra längre och därför vore det väldigt uppskattat om jag kunde bolla lite idéer med er!

Eftersom jag själv gjorde lumpen i flottan så har jag aldrig ens varit i närheten av ett Strf90 och jag har därför ingen vidare koll på hur dom ser ut i fält. Jag vill inte bygga modellen exakt som den är ur lådan utan jag vill gärna lägga till lite detaljer för att få den mer levande, t.ex. så har jag gjort ett cammonät runt eldröret som jag tycker blev ok. Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips på fler liknande detaljer jag skulle kunna lägga till! Vad ska jag lägga i påsarna på sidan av tornet till exempel? :)

En annan fråga jag brottas med är hurvida jag ska måla halkskydden eller inte. Är rädd att det bara skulle förstöra snarare än förstärka intrycket, vad tycker ni? Och vilken färg ska det vara isåfall, jag har sett bilder med både svart och grönt?

Det lär komma flera frågor senare, hoppas det är ok! :D Eftersom CV90'n är lite av en favorit så vill jag ju göra det här bygget så bra jag kan!

Bigmek
0

Är spaden här bak i rätt färg? Är väldigt osäker eftersom jag sett den både i grönt och vitt.

Bigmek
0

Avslutningsvis så vill jag bara säga att det här är en riktigt härlig modell att bygga! Den är lättbyggd, detaljerad och så är det ju ett Strf90 och bara det är oslagbart! :D

Förvisso är det här mitt andra pansarbygge så jag har inte så mycket att jämföra med men jag tycker ändå fler borde passa på och bygga denna! :)

PAK43
1

When in doubt, använd Googles bildsök, ta en bild och kör från den. Så brukar i alla fall jag göra :). Spaden är väl normalt grön på sommaren och vit på vintern.

[Hayabusa]
0

Ser bra ut Glad Med lite väl avvägd vädring & effektmålning så blir det nog hur bra som helst.

Frågan om snöskyffeln var intressant. Verkar som att en del (eller många?) vagnar saknar skyffeln. Har sett bilder på helt vitmålade vilket i sig verkar logiskt - det är ju en snöskyffel. Är det månne en "vinter-utrustnings-detalj" ?

Hade det varit jag, så hade jag målat skyffeln i trä respektive mörkgrå. Trä på själva skaftet och plåtdelarna i mörkgrått.

/S

Azgaron
0

Ser snyggt ut Bigmek!

Lite vädring kommer nog att göra susen på den här som sagt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

TobbeA
0

Minns att snöskyffeln där bak var helt vitmålat när jag gjorde lumpen, det såg rätt suspekt ut på sommarn när vagnen var grön, på vintern målades vagnen vit. Precis som hayabusa påpeka så är det en snöskyffel och ingen spade, men dom lät den ändå sitta kvar på sommarn. Gjorde lumpen i boden så det är troligt att det är en "vinter-utrustnings-detalj".

Vad gäller påsarna på sidan om tornet minns jag inte riktigt men jag har för mig att det var cammonät i dom. Satt iofs i en ledningsvagn som hade lite speciellt torn, ingen riktig kanon, bara en atrap hehe. Riktigt snyggt bygge för övrigt.

Bigmek
0

Tack så mycket! :)

Aha klart det är en snöskyffel, då känns det ju inte särskilt konstigt längre att måla den vit! Har förvisso sett bilder på vagnar med gröna skyfflar men på de flesta så verkar det som skyffeln antingen saknas eller fortfarande är vit. Tror nog jag målar den vit ändå!

Cammonät i korgarna låter som en bra idé!

Är förvisso ett tag kvar innan det är dags för vädring men jag kan ju passa på att fråga redan nu. Hur bör man gå till väga för att få till det ganska täckande damm/lerlagret man brukar se på sidan av vagnen? Att spraya lätt med airbrush är ju en teknik men jag tycker den känns alldeles för läskig! Vilken metod skulle ni rekomendera?

mvh

TobbeA
0

Hade vart intressant att följa bygget från början. Målningen vart ju riktigt bra, hur har du gjort med maskeringen när du målat?

Om du tittar 4-5 minuter in i videoklippet så ser du ju ett sätt att måla lerlagret på sidan av vagnen.

http://modellbygge.ifokus.se/discussions/4d7d2cc3c5c6a755ed001310-washing-teknik-hur-gora

Bigmek
0

Synd att jag inte tänkte på att ta lite bilder i början, hade gärna delat med mig om det varit av intresse men jag får väl börja nu då! :) Du har inte missat så mycket ändå mer än limmande, svärande åt maskeringen samt ännu mer svärande åt m90-uniformer och kassa penslar! :p

Maskeringen gjorde jag bara genom att fästa en remsa maskeringstejp på bordet och sen skära till bitar med modellkniven och sen pilla fast på modellen. Var rätt pillrigt och tog ett tag men inte särskilt svårt. :)

Att göra leran genom att spraya på färg blir ju onekligen bra men jag är livrädd för att jag ska klanta mig och förstöra hela modellen. Är inte riktigt vän med min airbrush ännu! Vädra med oljefärger verkar annars vara en teknik som både ger bra resultat och är relativt förlåtande. Kanske skulle vara ett bra val?

Slänger upp ett par bilder till tagna med en lite bättre kamera.

Bigmek
0

Uppifrån!!

Bigmek
0

Numera med vit snöskyffel! Personligen gillar jag den vita mer, vad tycker ni? :)

TobbeA
0

Ja nu börjar man känna igen sig!

[Jarl]
0

Använd Något av Ak Interaktiv eller Mig  http://www.ministuff.se/

Mig pigment fresh mud Artikelnummer: MIG00226 Mud effect set.

Ak interaktiv Artikelnummer: AK061 Dessa känns som rätt säkra kort men jag har inte testat dessa!

IKV91
0

Hej!

Jag gillar ditt bygge och splinter maskeringen blev snygg.

Bifogar en bild på din spade/spadar tagen 2010-05-25 på Revinge.

Roger

Bigmek
0

Tack för bilden! Vad är det för bokstäver där till höger på baksidan? Syns rätt svagt men det står "Eb" om jag inte ser i syne. Har för mig att jag sett liknande på andra bilder bl.a. en vagn som hade "EC" tydligt skrivet i gult på samma ställe. Vet ni vad det fyller för funktion och om är det vanligt att vagnarna har text där? Blev lite sugen att lägga till det på min. :)

Har inte kunnat göra så mycket på sistone eftersom jag gjort en laseroperation på ögonen nyligen så jag slipper glasögonen. Synen har inte varit på topp direkt efteråt men nu börjar den bli som den ska så nu vågar jag mig på byggandet igen! :)

Har inte gjort så jättemycket sen sist men nu sitter banden och sidokjolarna på plats. Har även fixat antennerna, spelade av en gitarrsträng igår men tur i oturen så visade det sig att strängen även fungerade bra som antenn.

Nu är det väl egentligen bara dekaler och vädring kvar!

Bigmek
0

.

Bigmek
0

Jag har fortfarande inte bestämt mig om jag ska måla halkskydden eller inte. Man borde ju göra det om man går efter bilder på riktiga fordon men jag är nojig att det snarare ska förstöra än förbättra..

[Jarl]
0

Jag har fått samma modell det ska bli roligt att bygga. Din vart super snygg, var försiktig med vädringen bara så du inte överdriver!

Azgaron
0

Ser snyggt ut Bigmek!

[Henke29]
0

Mycke fint bygge Bigmek Skrattande
Ska bli kul att få se den vädrad också.

Bigmek
0

Tack så mycket! :) Det är en kanonkul modell att bygga, inga problem utan allt faller ihop så lätt. Enda problemet var väl att banden var alldeles för långa men om man kapar två länkar bli dom perfekta.

Har suttit halva dagen nu och har fått på dekalerna och lacken så nu är det bara vädringen kvar! Bestämde mig även till slut att måla halkskydden, ångrade mig många gånger under maskeringen (splinter-cammot var en barnlek i jämförelse) men i slutändan så tycker jag det blev riktigt bra!

Känns lite nervigt inför vädringen men det ska nog bli bra hoppas jag! :) Kan ta och lägga upp några före vädrings-bilder senare!

Mvh Christian

Bigmek
0

Här kommer bilderna som utlovat! Börjar bli lite väl många bilder utan någon större förändring men nu är den iallfall redo för vädring!

Bigmek
0

Om det är någon annan som bygger en CV90 så kan jag verkligen rekomendera denna sida för referensbilder!

http://www.primeportal.net/apc/thord_wedman/cv9040/index.php?Page=1

Bigmek
0

Sådär nu är den äntligen vädrad. Gick skitbra tills jag skulle ha på lite pigment, lite blev till mycket och jag blev tvungen att ta bort det mesta och försöka börja om. Till slut blev jag ganska nöjd men det känns ändå inte helt hundra. Obestämd Någon som har lite konstruktiv kritik? :)

Nästa steg blir att bygga en basplatta att ställa den på!

Bigmek
0

.

Bigmek
0

Grabbarna i tornet!

Bigmek
0

Lite överdrivet med lerstänk kanske?

Bigmek
0

.

Bigmek
0

OBS vissa av pigmenten ser väldigt oranga ut på bilderna men så är det inte i verkligheten! :)

IKV91
0

Hej!

Riktigt snyggt bygge du har fått till.

Jag tycker att din vädring är på en lagom nivå utan att helt dölja den snygga splinter kamoflaget.

För övrigt tycker jag att det byggs för lite pansar på detta forum.

Roger

Plasticbattle
0

Hi Bigmek.

Fantastic job with the camo. After the weathering, it turned out so nice!!

Gonna be building one of these shortly, and the Swedish camo is not exactly in my comfort zone ;-(

[Henke29]
0

Mycket fint bygge du har gjort Skrattande

Belgarion69
0

Otroligt snyggt, ser inga som helst fel i vädringen heller. Nu tycker ju jag som überamatör att allas byggen är supersnygga, men denna är definitivt i topp…Skrattande

Belgarion - amatör på tillväxt

Texxas
0

Jag tycker du ska vara nöjd med vädringen, jag tycker det ser mycket bra ut.

Azgaron
0

Mycket snyggt bygge och precis lagom dammigt vädrat!

Bigmek
0

Oj! Jag har missat alla svaren här! Skäms Tack så hemskt mycket! Kul att ni gillar den!

Min plan är att bygga en liten vignette till den men det har inte blivit av än, är fortfarande lite osäker på hur jag ska gå till väga och vilken typ av miljö det ska vara. Obestämd

#31 Thank you very much! :) If you're wondering anything or need some tips for your build please feel free to ask! I would be glad to help with anything i can! :)

saibot
0

Vad menas med vädring?

Joppo
0

#37 När man vädrar en modell så imiterar man slitaget och nersmutsningen som modellens förebild har utsatts för. Just denna modell har till exempel dammats ner ganska rejält och även fått en del lerskvätt. Annan typ av vädring är avskavd färg, rost, blekt färg och krockskador.

Väldigt fin modell för övrigt! Jäkligt skickligt utfört kamojobb Glad

StefanW
0

#37 Enkelt utryckt: utsatt för väder, vind och tidens tand! Se t.ex: Painting & Weathering där du ser steg för steg hur man gör.

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

#38 Attans! satt du också uppe! Flört

Stefan - Modellbyggare

berfrund
0

Riktigt snyggt bygg!

tomkolaflaska
3

Jättefin modell och sjukt kul att se just den vagnen! Det enda jag kan klaga på att är att skytten inte är sig riktigt lik i verkligheten.

/A 

f.d skytt strf90