Scratchbygge Polaris Discovery 1/1200
Tjenare!
Mitt första inlägg här och min första modell på….ja kanske 18 år :)
Byggde lite plastmodeller som tonåring, även då fartyg, och har under en tid funderat på att dra igång modellbyggandet igen.
Nu för tiden känns trämodeller mest intresant och då framförallt civil sjöfart.
Fastnade till slut för Türkmodels Bandirma eller Liman och Billing Boats St Canute.
Dessbättre tänkte jag igenom det hela ett varv till och landade i slutsatsen att byggande av "stora" trämodeller i en enrummare i stan kanske inte är helt optimalt såvida man inte har ambitionen att bygga om lägenheten till ett snickeri…
Kom då och tänka på en barndomskamrats pappa som var, till synes, seriös samlare av vattenlinjemodeller och började googla på detta istället.
Har nu dragit igång ett bygge av en Millennium Class tanker: Polaris Discovery i 1/1200
Modellvalet är egentligen en ren slump, men lyckades hitta ett skapligt underlag till fartyget på nätet.
Återkommer med bilder när jag lyckats hitta usb-kabeln!
Välkommen till forumet! Kul med en till båtbyggare!
Tackar!
Min tanke var egentligen att köpa byggsats, men de enda civila modellerna jag hittade var revells kryssningsfartyg och de såg inte så värst roliga ut och då gick det så här ;)
Största utmaningen så här långt är hur man skall förhålla sig till skalan; vilka detaljer man skall utelämna och hur stora avsteg jag kan/vill göra.
Först och främst… välkommen hit. 🥳
Som scratchbyggare kan man inte göra fel… man kan endast göra mer eller mindre skalariktigt 🤪. Ska följa denna tråd med mycket intresse 😉
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Tack!
Att största utmaningen är att förhålla sig till skalan är ju, när jag tänker efter, inte helt sant. Det är naturligtvis att få ihop grejerna överhuvudtaget som man har tänkt sig ;)
Förlagan: http://www.mxak.org/community/polar_adventure/polar.html
Så ja. Fått ordning på bilderna.
Skrov i balsa.
Coolt!
Först av allt vill jag gärna sälla mig till kören, och hälsa välkommen till båtbyggarhörnan här på forumet!
Ditt bygge ser lika spännande som tjusigt ut, och jag ser mycket fram emot att få följa det!
Till sist också ett litet tips: en fantastiskt duktig brittisk byggare av just civila fartyg (både motor/maskin och segel) i liten skala, Robert Wilson, säljer för en högst rimlig penning vad som verkar vara både utförliga och intressanta handböcker i just detta ämne; mer information finner man i hans blogg. Kan kanske vara värt att ta en titt på?
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Återigen tack!
Har följt ditt bygge av Eilean Mor i tystnad och med inte försumbar vördnad.
Är mycket imponerad. Skall kolla in ditt länktips.
Tack återigen för välkomnandet, alla!
Nu börjar funderandet på vilken grad av detaljering jag skall försöka mig på.
Reling finns att få tag på i 1/1200 och den går säkert att montera med viss framgång kring huvuddäcket och på större ytor på däckshuset, men knappast överallt där det egentligen skall vara.
Samma sak med lejdare, skall man hoppa över det helt, eller bara göra en markering i t ex 0,4 mm plasticard. Detaljer som inte blir distinkta förstör mer än förhöjer känns det som.
Sen är det naturligtvis en fråga om ens egen nivå, så en viss självinsikt krävs ;)
Heter det reling förresten? Är seglare, så fartygsterminologi är inte mitt bässta ämne…

Vilket snyggt litet bygge! Gillas verkligen!