Vallejo hudfärgs test + olja

13 nyanser av brunt..
Det är alltid intressant med färger och nyanser. Bra att testa och experimentera, det lär man sig mycket på.
Hur är Vallejo Model Color att penselmåla? Jämfört med t ex Tamiya akrylfärg.
/Stefan

#3 Den var fyndfig Hayabusa! 
Tyvärr var det väldigt länge sen jag testade tamiya, 15 år sen kanske, jag tyckte den var lite "konstig" för då körde jag humbrol akryl (kallades humbrol fantasy i Sverige, nån som minns den?) men det var väl ovanan, så jag kan inte jämföra. Nu är jag ju helt "inlurad" på vallejon, så nu finns ingen återvändo, på gott och ont! 
Ball test Johan
Jag gjorde faktiskt ett liknande test själv alldeles nyss… Ville se hur man bäst fick fram gammalt trä.
Efter att ha läst nånstans att man kunde använda läderfärg, så bestämde jag mig för att testa. Tycker resultatet blev helt ok… Lite mörkt kanske, men går ju att lösa genom att späda färgen mer…
#2 Jag tycker Vallejon är helt överlägsen Tamiyafärgen när det kommer till penselmålning. Tamiyafärgen tycker jag har en tendens att lösa upp det underliggande färgskiktet när man målar fler än ett lager… Vilket i sin tur kan ge ett ganska ojämnt och fult resultat. Detta problem får jag inte när jag använder Vallejon, samtidigt som jag uplever att den täcker betydligt bättre… Jag vet inte, kanske använder jag fel teknik, men Vallejon funkar iaf bättre för mig…

#4.1 - Tackar Jeppe!Det är väl mest för mig, men samtidigt, vallejo har 5 hudfärger och den sandfärgen är väldigt poppis också som hudfärg.
Jag tycker mitt test visar att man kan hoppa över en del färger om man har vissa andra. Att brun var så usel både som trä och hud förvånar mig lite. Att vitt/väldigt ljusa var så bra förvånade mig också!
Tycker bäst om de färgerna som "svarar" på lirte behandling så flesh base och light flesh verkar finast enligt mig. Jag har ju mest använt medium flesh hittills, men det skall jag ändra.
#4.2 - Aha, gammalt trä! Tjusigt Jeppe! Vad är läderfärg för något månntro, jag är lite halvkorkad så jag måste nästan se burken för att fatta? Jag gissar du har balsa där i handen? Har du provat Hogge special wash också (om inte körde jag just ner en pinne i min burk, så det kommer imorgon då här), den ser väldigt lik ut den i tonen samtidigt, kan vara prismässig fördel om den funkar. MEN allt som är vattenbaserat är ju lite fiende till trä, så om den läderfärgen har annat lösningsmedel är ju det bra (träet sväller så förbenat av vattnet).
Det här ska jag berätta för Zander och Jonssonligan, jag hänvisar till dig Jeppe!!
Jag har också märkt att trä och hud ligger nära varandra i tonerna. Där har du ju t.ex. utmärkt elefanthud samtidigt. Några av mina hudtester blev också väldigt "träiga"
Så här ser min burk ut… Den är inte vattenbaserad för den luktar riktigt nasty
Egentligen ska man använda den för att bättre på skor och liknande som blivit slitet. För spädda den använda jag mig av Tamiyas förtunning.
Tipset att använda just läderfärg fick efter att jag försökt beställa en modelljärnvägsprodukt för att vädra trä från USA. Dock gick inte detta eftersom man tydligen inte för skicka vätskor med flygplan
Antar att det har nåt med terrorister att göra…
Hursomhelst så frågade jag snubben som hade affären om det gick att köpa färgen i Europa nånstans… Det visste han inte, men istället så avslöjade han ingredienserna till vädringsfärgen vilket var läderfärg och alkohol… Det kallar jag service
Hogge special är fingerfärg va? Nope… Den har jag inte provat… Ska bli intressant att se resultatet
kul att ni delar eran resultat med oss andra,tack för det
www.bosnafly.n.nu
Tack så mycke för att ni delar med era tester..
alltid bra med sådan infomartion 

Tack för en mycket intressant tråd!
/ GeeKen

#9 Bosna/Sani #10 Henke #12 GeeKen #13 Azgaron Tackar! Jag tar åt mig och delar med mig till Jeppe! 
#6 & #11 - Vad tufft Jeppe, det där kan ju bli hur användbart som helst!
Som vanligt lite datatrubbel (eller lite, jag blev vit i ansiktet när min 1TB hårddisk plötsligt inte funkade, men peppar, peppar… det är nog bara nätadaptern, hoppas jag snart får en ny!). Sen tog batterierna slut i kameran, jag tror den äter batterier (fast jag kör laddbatterier).
nederst - hogge special wash (gjord på panduros fingerfärg "Pebeo" hogge har inte släppt något officiellt recept, men jag körde här med vit4 +brun 2 +svart 3 sen ca 300-400% vatten på)
naturell
burnt umber
yellow ochre
flesh tint
Hogge Special Wash
Är det oljefärg på sticka nr. 2? Gillar hur färgen krypit ner mellan fibrerna i träet…

Ja, precis Jeppe, oljefärg, samma oljefärg använder jag faktiskt blandad med lack för att färga mina dioramaplattor. Men på ett bygge som är limmat så är det nog bättre med din metod, för utan vatten slår träet sig inte så vanskligt överallt, hoppas jag.
Om du skall prova oljefärg rekommenderar jag dessa 3 + eventuellt titanvitt för vitare och cadmiumröd för riktigt röda öron och näsor och munnar. det finns 21ml tuber till hyfsat pris. Jag tycker det lönar sig att köpa iallafall "studiekvalite" och hålla sig borta från ren hobbyfärg. Oljefärg har nog ingen åldersbegränsning, eftersom receptet är så enkelt - pigment + olja, om tuben är någorlunda tät, har jag sett tuber 20+ år som funkar utan problem, så det är en engångsinvestering för modellbyggaren.
Annars blandar man själv "flesh tint" av alizarin crimson (krapplack på svenska) + mars yellow + titanium white.
Finns många hudfärgsrecept, och gul + cadröd + zincvitt skulle också funka. Knasiga orsaken till detta är att i oljans värld finns det färger som inte är riktiga färger (nypa saltvarning igen!), bl.a. krapplack, zinkvitt och en grön som jag inte minns och en svartgrå(?) dessa är blandningsfärger som bara skall blandas med andra färger, eller användas som grundfärger i skiktmåleri (har just tagit upp oljemålningen igen, men är i princp helt talanglös!).

Mycket intressant läsning. Tack för att ni orkar prova, och dela med er.
Intressant…..tack…
Undrar vilka befintliga köp - bara färger man använder för att få fram färgen "Tint"….??