Bra tving
Kommer från Biltema och finns tyvärr ej kvar i sortimentet. Skulle gärna ha ett par till av dom.
Liknande sorter fast med skruv för att spänna är ganska vanliga i England, brukar där kallas toolmakers clamp finns bl. a hos Cornwall model boats. Finns även en variant där skruvarna sitter i ledade mutterhylsor som gör att man kan få käftarna att vinklas för ojämna arbetsstycke, kommer dock inte på var jag sett dessa
Tack. Alltid något även om jag som Du är ledsen!
#0: hur fungerar det att "spänna åt" en sådan tving? Den har ju varken gängor eller någon "hävstångsanordning"… 🤔.
#1: Precis… "allt som är bra tar dom bort" tänker jag när praktiska hobbyhjälpmedel försvinner från marknaden. Och "vissa chanser får man en gång, och aldrig mer"😮.

#4: Det gäller tyvärr inte bara praktiska hobbyhjälpmedel, det är mycket bra grejor som tas bort.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Dessa fanns på ebay.co.uk för några månader sedan under namnet model makers desk clamp. De är tyvärr slutsålda efter ryktet spred sig på de brittiska modellforumen. På florymodels forum vet jag att man för diskussioner med tillverkaren men vet inte hur det går.