GB-2 TommiN B-17
Var kan jag hitta gräs till mitt dioramabygge??

Titeln ska vara GB-2…inte BG-2…

Prova produkterna från "Woodlands Scenics", jag använder mig av deras gräs och träd vid mina modelljärnvägsbyggen. Kolla MJ Hobbyexperten i Stockholm www.mjhobby.se

Långt, kort? Är det på Midway den skall stå?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Japp,helst vill jag ha kort gräs.

#2 är det kort gräs eller??

Dom har gräs i de flesta varianterna, bla en sort som heter "fine turf". Den brukar jag använda för kortklippta gräsmattor 

Oki,tack för tipset.
#0 har du nån bild att gå effter?
//pebben

Njae,det vet jag inte,tror inte det,jag vill inte ha långt gräs,för det döljer planet,så att kort gräs vill jag ha,det där statiska gräset…är det något att ha som dom har på MJhobby?

#10: Snyggt!

Jag har aldrig gjort sån här vädring,så vid tretiden på natten började jag måla lite,vart rätt så nöjd,blev nog lite för mycket kanske?
Det kan vara svårt att veta när man ska sluta, en jag tycker det ser bra ut!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Finns det någon som skulle råka ha amerikanska piloter i skala 1/72 till salu??

Sittande i eller stående bredvid?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Stående bredvid helst.

Det enda jag hade var en ask från Airfix #01748 U.S.A.A.F. Personnel 1/72 Om det är samma som Heller sedan gav ut vet jag inte säkert. De är i relativt mjuk plast och som kräver en del arbete för att få bort gjutskägget. Slipa på dem är inte att rekomendera utan det är bättre att skrapa av med en skalpell.

Stefan - Modellbyggare

HUR MYCKET BEGÄR DU?????

För hela setet eller några figurer? (det saknas två st)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Tjaa,för hela??Hade tänkt att bygga en B-17 till senare,kanske i lite större skala.

#20 Har för mig att de inte är så dyra, skall kolla vad prisnivån ligger på! Är det akut?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Nej,det är väl inte så akut.

#22 Skall du till Modell Göteborg?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Tyvärr,syrrans grabb fyller år den 9/9,så att det är lite kört för min del.

#24 Ok, då får vi lösa det med snigelposten….
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

jomen visst
.

#26 Lägg ett pm med adressen!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Skickat

#28 Svar skickat! //Stefan
Stefan - Modellbyggare

okidoki.
#17 det där är nog den ända ask med 1/72 airfix figurer som jag alldrig har hafft! men både raf/lufftwaffe är samma i både heller och airfix lådan!
//pebben

Det som var bra med den asken var att det stod en B-17 i bakgrunden
.

#31 Heller har nog använt samma gjutformar, för jag tyckte att de såg likadana ut! Har också sett att det finns i flera varianter vad gäller gjutplasten (det var väl vad som fanns vid tillverkningen!)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#32 hadde varit ännu bättre om det var en i boxen!
//pebben
#33 det mässta av hellers militäria i 1/72 är airfix men som du säger det kan skilja i plasten
//pebben

Var på posten idag! Bara som information…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#36. Aha!!! Månne en sändning modeller??? Berätta!

#38 Portot gick på 11;- Vänta till det har kommit fram!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Det ramlade ner ett paket i postlådan idag,full med små gubbar i skala 1:72,jätte häftiga
.
hur går det med planet?
//pebben

Framåt,men jag glömde att klarlacka innan jag satte dit dekalerna,så nu ser det för jäv… ut,får nog maskera dekalerna,och måla om kroppen på planet
illa illa! vi åker väl alla på lite extra jobb i denna hobbyn du skulle sett min fiat effter en 2 meters flygtur rätt ner i golvet!
//pebben

Här är en preliminär "vision" av dioramat???

var kan man hitta unforms färger?

#45: Det artar sig ordentligt!

Njaa,nu är det bara underlaget som fattas,och målning av gubbarna…och slutvädring av planet.

#48: Ja, du ser! Den är ju nästan klar! 

mmm…man har nog lärt sig en läxa eller två på det här bygget.

är det någon som vet vad dom hade för uniformsfärger….ja grönt var det ju iallafall,men vad för grönt?uniformgrey/green??

Här kanske du kan få hjälp:

Nu har jag även testat fenomenet Panel wash…tror jag att det hette,vart lite skillnad.

#53 Det blev ju jättebra! Snyggt! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Panel wash gjorde ju susen, jädrar vad snyggt det ser ut!
Niclas
Snyggt! Ser ut som en väl genonförd panel wash!
Azgaron

#53 Klart impad. Gillar även dom snyggt böjda propellrarna. Hoppas du får till det med basplattan också.
Raldor

#57 Jo,det är det man är lite ängslig emot,nästa vecka får man köpa material till det också.
Jag önskar jag kunde bygga så, men det hindrar mig inte från att komma med tips.
Coolt med böjda propellrar, dock:
1:Propellrarna bör vara mer "krulliga" eftersom de smids successivt från spetsen vid en buklandning.
2: När du ändå vädrat så fint skulle det sitta fint med lite skrap på propellrarna också.
Hoppas att du inte tar det som kritik för jag är imponerad, avundsjuk och ödmjuk.
Jag kanske postar en bild på någon av mina katastrofer så du förstår vad jag menar.
Hälsning
/Målberg

#59 nejdå,alla tips är välkomna,men på den första bilden är inte propellrarna färdiga,på den sista bilden ser man att jag har gjort skrap på bladen,bara inte så väl.
Jag hoppas få se några av dina byggen också,kul att någon annan gör också lite kraschbyggen,vad har du byggt?
Jag tycker nästan det är roligare när man ser att dom har varit med om en del,typ kulhål och dyl.
Kul att någon medvetet "kraschar" sina plan utan inblandning av illrar eller liknande
Själv har jag inte riktigt kommit därhän att jag vågar ge mig på nån av mina precious. Vill nog bygga hela versioner först känns det som. Men jag kanske skulle ge mig på nån billig modell. I vart fall ser jag fram emot att få se det färdiga resultatet.
Azgaron

Njaa,jag hade inte mycket val,landningsstället saknades,och jag har alltid velat testa detta,så denna bygge får bli ett sådant "testa-sig-fram" bygge,mycket har jag lärt mig redan,dock den hårda vägen….
.
Jo, det kan ju var bra att ha en motiverande anledning. Å andra sidan lär man ju sig inget utan att prova.
Azgaron
Missförstånd. Med "katastrof" syftar jag på kavliteten på mina byggen, inte att jag bygger kraschade plan.
Den senaste katastrofen innebar att jag lyckades få en Hurricane mjölkvit med matt klarlack. Doh!
/M

Vad brun den är i bilden,egentligen är den grön,måste nog kolla in inställningarna i kameran…

#65. Tycker att det ser väldigt bra ut!! Realistiskt med stråk av olja och sot från motorerna osv. Ser fram emot dioramat!
#65 Alldeles lysande! Det såg ju mycket bra ut! Håller med Sven-Erik.
Azgaron

#66 Glöm inte bort att skärmen kan ställa till lite hyss när det gäller färger!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ahaa,ja det stämmer nog,nu har man målat lite på gubbarna,dags att gå och knyta sig..

#70 Dem är jag nyfikna på! Hur gick det att få bort gjutskägget!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#65: Ser mycket bra ut!

#71 ja gjutskägget är ju ett problem,men problem är ju bara till för att övervinnas,jag har gjort som så att jag har först skrapat bort det värsta med skalpell,sen värmer jag bort resterande med en tändare,måste vara rätt så snabb med det dock.

#73 Hoppas det går bra!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Här är min näst senaste. Penselmålad (sista bygget innan jag köpte spruta). Notera ospacklade skarvar i framkant av vingarna och stödbenet av gitarrsträng. Givetvis lyckades jag ta i för lite bly i fronten. Men man lär sig.
Jag tycker dock att bygget är rätt lyckat som helhet även om det brister i många detaljer.

#75 den var verkligen snygg!!tummen upp
.

#75: Snygg!

#75. Nice! 
Instämmer!
Azgaron
Öh? Tjusig Tunna om jag får säga min mening 
Azgaron
Jag får tacka :)
Nu håller jag på me P-40 Warhawk Airfix
Sen är de en Mysterie IV A Macthbox :)

ja den var tjusig,men jag är mera av en propeller man än jet plan,så det ska bli intressant och se din Warhawk,den blir väl målad med spruta??
Den kommer att bli målad.
Funderar lite på att fixa en Airbrusch va de lider framöver.
Vilka plan gillar du mest ???

B-17 toppar ju listan,sen gillar jag även B-24,Lancaster,Condor,det är lite mer att göra på bombplan tycker jag,men även plan som Spitfire,Hurricane,Mustang,F-W 190,och Messerschmitt 109 är mycket vackra.
JA de håller jag me om :) De är mycke fina,
Men jag bygger ju även Jet oxå.
Viggen som sakt mitt favorit även F-15 Egale F-16 Falcon mm

ja ska det vara jet så tycker jag om F-18 Hornet,F16 är också fin.

#88 Nu blev jag glad att se "mina" gubbar! 
Ofta blir de för blanka! Och jag fick ett tips av en figurmålare en gång: Ta matt lack och blanda i ytterst lite svart i lacken, pensla på och då kommer det att hamna "mer" lack i fördjupningar och skarvar som då blir mörkare och så har man fixat skuggningar på en gång!
Hmm, det kanske inte var så tydligt…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Tackar,förstod exakt vad du menade,håller på och färdigställer min Hood här samtidigt,snart klar.

#91. Snyggt ritat!!

Tack,jag hittade en bunt med gamla teckningar som jag gjort,en brinnande Tiger,Tirpitz som avfyrar sina kanoner,en liten nostalgitripp
.

#93. Hehe…Man kan väl säga att det började i tid…

Jodå,jag har alltid gillat att rita krigsmaskiner,men är jättedålig på levande ting,men maskiner går bra.
#91 Mycket snyggt tecknat!
Azgaron

Tackar,nu hänger den på väggen i vardagsrummet,bredvid bardisken,då detta ställe är ju min domän
.
Ja, det var ju ett trevligt ställe att ha en snygg teckning på.
Azgaron