Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 849 ggr
Filbrännan96
2

Eduards Bf108 B Taifun 1/48 - Klar!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är då min Taifun jag har hållit på med ett bra tag äntligen klar och rent Allmänt var det ett rätt simpelt och roligt bygge. 

Jag har gjort den rakt ur lådan med den version som hänvisas till ett separat blad som ska föreställa en version som baserades i Rumänien 1940 på en av Luftwaffes flygplatser. 

Två saker stötte jag på vid sista stegen. Dels var dekalerna inte av den bästa grad. De var sköra och och gick t.o.m sönder på en av dekalerna men lyckades fixa till det ändå. Dekalerna verkade heller inte kunna sjunka in i plasten tillräckligt för att få det att se verklighetstroget ut även fast jag la på ett antal lager med Sol och Set. Sen märkte jag att huven har fått lite primer som jag anar innanför huven sedan tidigare som jag inte märkt och går inte att ta bort så nu ser det som lite "dimmigt" ut eller hur man ska kalla det.

Bortsett från det är jag ändå nöjd men vad jag åstadkommit 😃

"It´s all about the details"! Cool

Filbrännan96
0

Heliperspektiv

Filbrännan96
0

En vy av cockpit,inte lätt att se men något kan man nog se. Jag har ju då använt mig av fotoets för att lyfta upp detaljeringen. Lika bra då det är en rätt stor glasbubbla då man vill gärna se mer detaljer kanske. 🤪

Filbrännan96
0

..

Filbrännan96
0

Inte lätt att få till skärpan som ni kanske märker!?

Filbrännan96
0

Undersida. Här ser man tydligare lite vädring jag har haft på, kände inte för att ösa med vädring den här gången.

Filbrännan96
0

..

Filbrännan96
0

…

Filbrännan96
0

"Yellow nose basterds" 😂

Filbrännan96
0

…

Filbrännan96
0

Själva M-dekalen var då den som gick sönder itur så då fick jag sätta ihop dem på modellen där den skulle sitta på nåt sätt för att inte se trasig ut och det gick väl vägen som jag se.

felle-j
1

Snyggt! Vad för wash är det du har använt på undersidan?

Filbrännan96
0

#11 Tack Felix!

Jag använde Vallejo Model Wash, i det här fallet European Dust. Funkar till mycket tycker jag 😎

[Roftic]
1

Ååå vad snyggt! Gillas skarpt!

JaGa
1

Riktigt fin maskin du knåpat ihop…👍

Rone
1

Riktigt snyggt bygge!👍 Tråkigt dock att du fick primerstänk i huven, man kan ändå ana att du byggt en väl detaljerad cockpit. Vädringen av undersidan känns lagom och riktigt snygg!

Filbrännan96
0

# 15 Tack!

Varför det blev så att huven fick primerstänk innanför huven var nog för att huven var jätteknepig att limma fast och trycka ner i position då det lämnades med en liten glipa på ett ställe som inte går att göra mycket åt dessvärre och att det därför det slank in lite primer som kom på rutan.😓