Vädring av pansar
Hej! Är relativ nybörjare vad gäller modellbygge. Har bara byggt 6 vagnar men fler ska det bli! Är i synnerhet sugen på att skaffa airbrush det verkar kul! Har dock börjat fundera på vädring och gav mig på det senaste bygget med valejo pigment och försökte damma ner det lite. Har dock några funderingar på vädring och slitage. - hur gör man lera med pigmenten? Funkar det med vatten eller hur i hela friden får jag till det? - hur kan jag på ett bra sätt göra skador? Från granater och kulor osv. - hur kan jag göra repor, bucklor och böjda skärmar? - undrar även över humbrols maskrol (stavar jag rätt?!) finns det något liknande på marknaden? Är humbrols bra? Hur använda? Bifogar ett par bilder på senaste byggena för att visa hur långt jag har kvar! // Amatören
Okej… Ser redan att jag inte behärskar bilduppladdningen… :)

OBS! Använd dessutom INTE bildspelsfunktionen!
Hej! Det finns flera sätt att göra lera. Ett är att blanda pigment med thinner (jag använder Beckers förtunning för oljefärg) i sådana kvantiteter att du får en lerig konsistens. Sedan är det bara att breda på. Ser ut som torr lera när det torkar. Ganska lätt att avlägsna om man inte blir nöjd. Ett annat sätt att skapa lera är att blanda en realistisk "lerig" färg med bikarbonat eller bakpulver. Funkar bäst med vattenbaserad färg. Experimentera på något du inte är så rädd om först! När det gäller skotthål etc, titta på referensbilder i böcker eller på nätet. Om du ska göra skotthål som gått rakt igenom pansar, tänk på att plasten ofta är lite för tjock för att det ska bli skalenligt. Tunna ut plasten på insidan runt hålet med en hobbykniv! Lycka till!
Om du önskar lera som har en tjockare konsistens så har Mig Productions en produkt som heter "Acrylic resin". Denna produkt kan man blanda med pigment och diverse andra saker beroende på hur man önskar att leran ska se ut. Det står ett bra "recept" på själva flaskan som du kan använda dig av. Jag har för mig att det innehåller acrylic resin, pigment, vatten, gips och akrylfärg.
Granater som inte penetrerat pansaret kan man göra med en lödpenna. Småkalibriga kulhål kan du göra med ett fint borr. Verktyget som du behöver till detta heter "pin wise" på engelska och är liten handborr. Tamiya har sådana i sitt verktygssortiment och det finns även massor av olika varianter på eBay.
Bucklor kan du göra genom att tunna ut plasten med en skalpell och därefter böja till den en smal tång. Man kan även köpa till delar i sk fotoets, vilka är gjorda i metall och därför går att deformera väldigt realistiskt. Det finns tillbehörsatser till i stort sett alla vanliga plastmodeller på marknaden.
PS. Precis som Decaius redan skrivit råder jag dig till att testa alla teknikerna på nåt plastskrot innan du ger dig på finmodellen 😉
Hej!
Alltid kul med fler pansarbyggare. Jag har provat flera av de varianter på lera, inklusive de som nämns tidigare. Gillar Mig productions färdiga lera.
http://migproductions.com/2013/01/introducing-new-mud-family-just-mud/
Om du söker på denna sidan finns det mycket att läsa om vädring och att öva/pröva är nog det viktigaste.
Lycka till/Roger