Nytt i bygghögen - november 2014
Ny månad, ny tråd. 
2014 års tidigare trådar:
- Januari -- del 1
- Februari -- del 1, del 2
- Mars -- del 1
- April -- del 1
- Maj -- del 1
- Juni -- del 1
- Juli -- del 1
- Augusti -- del 1
- September -- del 1
- Oktober -- del 1
Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.
3 den bilden försvann

#7: Som gjord för att vända på stolarna och sätta flak på bilen … 😎
#10: Aha, en pansarbil 👍
Efter en del väntan dök dessa äntligen upp! Ambitionen var GB76, men det känns väl snålt med tid nu. :-/
Den högra från Andrea Minuatures håller hög klass och som vanligt när öppnar asken på en Andreagubbe så är första känslan att hälften av delarna fattas, emn så är det inte utan allt är bara smart uttänkt och gjutet (vitmetall)
Den vänstra är ett för mig oprövat märke, M-Model. Den är i resin och antalet delar det femdubbla minst, men så ska ju en häst räknas in också förstås. Resinen ser väldigt fin ut, utan gjutskägg och annat skräp. Kostar en bråkdel av de stora märkena, så bara genom att titta på materialet - extreeeemt prisvärd (24 Euro). Sen får vi ser hur det är med passformen senare 🤐
Inhandlat hos Berliner Zinnfiguren.

#13-15: Sådan kvartersbutiker skulle det finnas fler av!
#17: ja, hur det kan slumpa sig… 😉
#25: Vad föreställer modellen till vänster? En ubåt? Mysko i så fall att den har flygvapenmålning/-märkning… 🤔
#27 Det är en flygmaskin, därav flygvapenmärkningen 😃

#23: Nu börjar det likna nåt! Helt i min smak! 😛 Pris och köpställe?
#20 Det var en välmatad låda må jag säga. Ett litet habegär väcktes…trots att jag inte bygger tyskt…..än så länge.
#29 Köpt från min hovleverantör i Helsingfors, Kuivalainen. http://kuivalainen.mycashflow.fi/product/13246/bartini-beriev-vva-14-172
Riktigt fina gjutningar och detaljer.
Pris: 59 euro + frakt. Jag betalade totalt 67 euro d.v.s. 620 sek. med dagens kurs.
#28: har det flygplanet funnits på riktigt?
#30 Japp! det finns plast till två modeller i lådan.
#32 Nej, det är en ren fantasiprodukt men väldigt läcker 😃
#34: Ja, den ser ut att ha samma flygförmåga som en tegelsten 😉
Härliga modeller du köpt Kalle. En 1/48 109a ifrån Eduard hade ju inte suttit helt fel..
#19 Den där 109 G står högt på önskelistan, verkar vara en kanonfin sats. Dessutom en Royal class och overtrees ! Läckert.
#23 Annorlunda ryska plan är alltid intressanta, de har ju haft en hel del udda skapelser.

#37.2: Ja, där finns det många intressanta skapelser att botanisera bland.
#40-42 Fina inköp! Fränt med en 229! Men vart köpte du grejerna?
Från http://www.zoukeimura.co.jp/en/ och företaget Volks som de säljer via. Det finns i USA och japan men jag beställde via Volks Japan. Billigt blev det inte särskilt som det blev över 800 kr i avgifter/införselsemoms men det är det värt. Deras superwing-serie är riktigt häftig.
Den där 229:an har jag suktat efter ända sedan den blev annonserad. Det som stör mig lite grann är att man bygger ihop ett makalöst ramverk med alla tänkbara detaljer för att sedan dölja allting med kåpor. Åtminstone jag vill ju ha färg på kärran och inte de där genomskinliga plastbitarna. Hursomhelst så är det bland det tuffaste tyskarna hittade på.
Du kan ju välja att måla den även om det kanske känns tråkigt att dölja innanmätet men från bilderna ser den ändå enormt läcker ut målad med mkt detaljer. Jag har inte bestämt mig än om jag ska måla den eller lämna åtminsone någon del genomskinlig. Manualen är underbar med flera färgbilder etc. har köpt till en pilot och markpersonal också för att kunna göra ett diorama ..