Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 6202 ggr
[Roftic]
0

Airbrush?

Nu har jag kommit till den biten då jag börjar fundera på airbrush. Jag är inte riktigt hemma på vad som är bra/ inte bra när det kommer till airbrush (efter typ 2h googlande) så kan ni rekommendera nån airbrush som är bra för en nybörjare, håller ett tag och kostar rimgligt mycket.

ElLobo
0

Sök lite med sökfunktionen, så hittar du nog nästan lika många trådar med förslag och åsikter som det finns byggare.

[Roftic]
0

Ok tack. Kunde nästan tänka mig att det fanns många trådar om just det här ämnet. 🙂

felle-j
0

Iwata och Harder and Steenbeck gör väldigt bra airbrush. Som första airbrush kan det vara bra med någon lite billigare som man kan öva sig fram med, dock kanske inte Biltema airbrush. Inte så dålig. Iwata Neo tror jag kan vara en perfekt första airbrush. Kan nog finnas billigare på någon annan hemsida då DaveArt inte alltid har den bästa priserna. De recensionerna jag har sett av Neo säger att det är en bra första airbrush. Sköter man om den så håller den nog ganska länge, men efter hand måste vissa delar bytas ut då dom slits. Ens första airbrush kan slitas ganska mycket eftersom man håller på att lära sig hur man sköter om den och så. Min första var en Biltema airbrush tror jag. Inte särskilt bra men den funkade. Sitt slut fick den när jag tappade den i golvet och nålen böjdes ganska rejält. Ingen idé att ha den kvar då så jag köpte en H&S Evolution 2in1 som ska vara väldigt bra.

Sen behöver du en kompressor också. Kanske du redan har en, men om inte så skaffa en bra kompressor från första början med.

[Roftic]
0

#3 Tack för tipset har nämligen gått o velat mellan biltema elr Iwata Neo. Båda ar ju sina fördelar. 🤪Men vilken biltema-airbrush var det du hade? Oxå måste jag skaffa kompressor. Kommer inte bli billigt det här! 😇🙂

Banjoman
0

#4 Jag tror att den allmäna meningen brukar vara att det är bättre att lägga en större del av intialinvesteringen på kompressorn än på den första AB:n, eftersom en bra kompressor kommer vara tillräcklig för att följa med varje gång du byter upp AB:n, medan en otillräcklig kompressor gör livet surt för dig oavsett hur bra AB du investerat i.

Hur dyr kompressorn behöver bli beror mycket på dina krav, framförallt kombinationen av hur du kommer vilja måla och hur tyst den måste vara.

Om du primärt kommer vilja måla mindre och mellanstora plastmodeller behöver du inte en lika stark kompressor som om du även skall måla större ytor, eftersom du för mindre grejor klara dig med klenare nåldimensioner på AB:n och därmed inte behöver lika hög luftvolym/minut från kompressorn som med grövre nålar.

En annan faktor är hur långa och intensiva målningspass du planerar. Om du tänker dig att måla långa stunder i taget bör kompressorn inte vara för liten, och definitivt ha en tank; annars kommer den gå i stort sett hela tiden och riskerar du att den blir varmare än den riktigt trivs med och i värsta fall överhettas och skär. 

Överhuvudtaget är en tank alltid en bra grej, eftersom den också fungerar som buffert och garanterar ett jämnt luftflöde (med mindre än att AB:n drar så mycket luft att tanken och kompressorn inte hinner med, men på den punkten tror jag risken är minimal vid normalt modellmåleri).

En oljefri kompressor är praktisk eftersom den är i stort sett underhållsfri, och den är också lättare att ta med sig om man ofta flyttar mellan olika byggställen (t.ex. för regelbundna byggmöten å lokal utanför det egna hemmet) eftersom den inte har någon olja som kan rinna ut om man råkar lägga den på sidan. Den låter dock mer än en oljesmord, och har oftast också kortare allmän livslängd (eftersom smörjoljan bl.a. skyddar mot just slitage), så är tyst gång viktigt (om du t.ex. bor där du riskerar att störa någon annan om du målar sent om kvällen eller mitt i natten) är en oljesmord ett bättre val.

En byggkompressor från t.ex. Biltema eller Clas Ohlson är billig och många gånger mer än tillräckligt stark, men räkna med ljudnivåer som närmast kräver hörselkåpa om man sitter intill, och synnerligen störda familjemedlemmar och/eller grannar om man inte bor ensam i hus på landet. Det fungerar dock i sig också att använda en byggkompressor på så vis att man fyller tanken (vilket tar kanske fem minuter) vid en tid på dygnet när bullret är acceptabelt för omgivningen, och sedan stänger av kompressorn och bara kör på den lagrade luften. Eftersom sådana kompressorer ofta har stor tank och en AB med inte alltför stor nål inte drar enorma luftmängder kan man på det viset måla helt tyst en ganska lång stund till dess att luften tar slut. Om tanken går tom klockan två på natten får man dock förmodligen leva med att sluta måla där och då, med mindre än att man kan föra oväsen även så sent. En byggkompressor väger dessutom rejält mycket, så det är ingenting man stoppar under armen och tar med på bussen till ett byggmöte … 

Du hittar som redan påpekats gott om intressanta AB- och kompressordiskussioner under "Airbrush och färg" här på forumet, så det är definitivt lönt att lägga ett par timmar på att läsa igenom det du finner där!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Roftic]
0

#5 Tack för ditt långa svar Mattias, det uppskattas verkligen. När det kommer till kompressor så tror jag att jag ska skaffa mig en Werther TC 108 eller Biltemas airbrush kompressor.

felle-j
0

Jag har ingen aning vad för airbrush jag hade. Köpte den begagnad men jag är ganska säker på att det var någon Jula eller Biltema airbrush. Den var ungefär som denna.

[Roftic]
0

#7 Ahaa funderar på att göra som Mattias sa: skaffa en bra kompressor och en halvdan nybörjarspruta som denna: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Verktyg/Airbrush/Airbrush-fargspruta-17372/

felle-j
0

#8 Det blir nog bra, för som sagt är det bäst att investera i en bra kompressor från första början och ha en lite halvdan airbrush.

[Roftic]
0

#9 Vi får hoppas på det! Tack för hjälpen allihop! :-)

Joppo
0

Jag skulle rekommendera dig att välja Neon eller nån annan billig märkesspruta framför Biltemas spruta för att säkerställa att det finns reservdelar. Det är lätt hänt att man som nybörjare pajar nålen eller munstycket. Dessutom så får du nog igen pengarna om du tröttnar, eftersom andrahandsvärdet på Iwatan sannolikt står sig bättre än Biltemas spruta. 

Jag har handlat mycket härifrån utan problem: https://airbrushes.com/index.php?cPath=1_298&osCsid=8b7f6adb41069b67bc8a049ae1606451

Det finns också nån spansk(?) sida som ska vara bra och framförallt billig. Hayabusa har tipsat om den tidigare.

Joppo
0

Neon finns även på eBay för cirka 500 kr inkl. frakt 

http://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R40&_sacat=0&_nkw=iwata+neo&_sop=15

Typ halva priset mot DaveArt.

[Roftic]
0

#11 Har oxå funderat på Neo men det som är lite konstigt är att den kostar 50£ vilket är typ 550kr i utlandet medans i sverige kostar den ca 1000kr, varför?

petzon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har Iwata Neo CN och BCN, mina första AB har inte använt dem jättemycket men tycker definitivt det är bra spruta för pengarna. Det går att köpa reservdelar vilket det är si och så med till Biltema och Julas sprutor. Jag köpte mina i paket med båda sprutorna och en luftslang, skulle jag bara köpa en så är det definitivt CN som jag skulle köpa, Kolla på utländska siter, priserna är bra mycket lägre än i sverige, Några bra handlare är Airbrush service Almere och Snm stuff, jag har handlat av båda och är mycket nöjd. Men det finns fler bra handlare runt om i Europa. En av de stora: Spraypal verkar dock ha lagt ner, men jag har förstått att det är fler än jag som haft strul med dem. Det finns en riktigt bra video på Tuben om Neo-sprutorna

Joppo
0

#13 Jag vet inte exakt, men jag tänka mig att marknaden är väldigt liten i Sverige samt att det är dålig konkurrens. DaveArt har helt galna priser om man jämför dem med till exempel Storbrittanien. I vissa fall är priserna dubbla. 

Sen kan det också vara så att stora företag kan köpa in grejerna direkt från tillverkaren istället för att göra det via en grossist, vilket gör att man kan skära ner ytterligare på priset eftersom det försvinner en mellanhand. I fallet med de svenska handlarna så är det nog en grossist inblandad. 

Jag handlar allt som är airbrushrelaterat utomlands. Det enda jag skulle överväga att köpa i Sverige är en kompressor med tanke på frakt och garanti.

Banjoman
0

#6 Väl bekomme! 🙂

Bortsett från de eventuella problem med reservdelar etc. som redan nämnts vad gäller Biltemas sprutor, så är det ganska oklart huruvida det är fråga om single eller double action-sprutor, men om man läser de ganska sparsmakat formulerade bruksanvisningarna på Biltemas webbplats får man intryck av att det är fråga om single action. (Om någon vet bättre och säkrare besked så rätta mig, för allt i världen!)

Det är alls inte så att single action är värdelöst, men generellt sett ger double action-sprutor betydligt bättre kontroll när det kommer till finlir, och i det långa loppet kommer du med all sannolikhet vilja skaffa dig en sådan när du så småningom uppgraderar din AB. Så långt är allt väl, men om du då har lärt dig AB på en single action kommer du ha en del jobb med att lära om! Jag började själv direkt med double action, och konstaterade att det var sant som det sagts mig, nämligen att det krävs en del träning i början för att inte bara lära sig sekvensen luft på/färg på/färg av/luft av men att förvandla den till en ryggmärgsreflex.

Airbrushes.com i Storbrittanien är en välrenommerad säljare, som tar £55 för en Neo, vilket till dagens kurs är +/- 650 kronor (kreditkortskursen är ju alltid snäppet sämre än den officiella växelkursen, så några tior till kan det komma att  gå löst på), medan en av mina favoritbutiker, Airbrush Services Almere, säljer den för 69 € vilket också ger +/- 650 kronor. Det går inte att se vad engelsmännen tar för frakten, men ASA brukar, tror jag, ta 14,95 € i frakt till Sverige plus ett påslag på 2 % av köpesumman för kortbetalningen, vilket skulle bli omkring 785 kronor, eller i runda slängar dubbelt vad Biltema-AB:n kostar.

Ett snäppet billigare alternativ skulle kunna vara en Sparmax DH-102 eller DH-103 – ASA tar 49,50 € för dem, vilket med frakt etc. skulle bli ungefär 600 kronor … 🤔

Lycka till!

/Mattias

petzon
0

Jag glömde att skriva att jag använder en rejäl garagekompressor på 10 bar och 50L tank, den tar mindre än fem minuter att fylla och än så länge har jag inte lyckats tömma tanken på en kväll. När den går så mullrar den en hel del, runt 85-90dB. Men den används till mer än bara AB: Hjulbyte till bilen, pumpning av bil- och cykeldäck, spikpistoler, renblåsning mm. När du köper AB glöm då inte bort att köpa en snabbkoppling och ett vattenfilter till sprutan, vattenfiltret ger inte bara vattenfri luft utan även ett bra grepp till sprutan.

Banjoman
0

#15 Om jag inte tar helt fel så är Airbrushes.com generalagent för Iwata i (åtminstone) Storbrittanien!

Banjoman
1

Ett litet tillägg: av de utrikiska nätbutiker som nämnts här i tråden verkar SnM Stuff ha absolut mest attraktivt pris på Neo:n, nämligen £50 för AB:n och £4,40 (!) i frakt till Sverige (och å vad jag gillar nätbutiker som tillåter en att kolla fraktkostnaden utan att behöva mata in adress etc. etc. etc.) med vanlig post (eller £10,60 för rekommenderad försändelse). Till dagens kurs skulle det med vanlig post bli  strax under 650 kronor, hem till dörren (eller 715 spänn rek:at), vilket verkligen inte är illa!

[Roftic]
0

#16 Nää det står double action på kartongen på biltemas. Frågan är om det verkligen är det…. Har kikat runt på webben och airbrush.com ser mycket intressant ut!

Banjoman
1

#20 Vad bra -- då faller ju det argumentet bort!

Jag vill gärna tillägga att jag hoppas att du tar våra råd och synpunkter med lagom mycket distans -- det är ju till syvende og sist ditt beslut att fatta, och det är blott alltför lätt att i teoretiska diskussioner spendera andras pengar … 😮

Detta sagt står jag givetvis fullt ut för det framförda, liksom jag vidhåller den uppfattning jag haft se'n unga år, nämligen att (a) det inte är verktyget som på magiskt vis förvandlar någon till en mästare -- snarare lär en verklig sådan få mycket bättre resultat med det billigaste av verktyg än jag nå'nsin kommer uppnå med det dyraste; men (b) ju bättre verktyg jag har som nybörjare/amatör/normalskicklig användare, desto lättare kommer jag ha att öva upp min skicklighet till  den nivå jag är kapabel att uppnå, och desto större blir sannolikheten om det inte blir bra att felet är mitt och inte verktygets.

Än en gång lycka till med dina första AB-steg!

/Mattias

Mann
1

Kontrollera var du kan köpa reservdelar och om det går att få tag i dessa.
Tippsen är hur många och omfattande som helst. Gå till en affär där du kan få prova en airbrush, lyssna på en kompressor och gör sen ditt val.
Ljudvolymen på en kompressor är eller kan vara fruktansvärt störande både för dig själv och omgivningen. Går kompressorn hela tiden även då du inte använder airbrushen ? Hjälp behövs alltid när något går fel. Reservdelar går inte att få tag i till alla varianter av sprutor. Att köpa en airbrush för många tusen och sen tro att det går att köpa pirat-delar när något går sönder brukar inte vara en bra lösning. 
Oavsett vilken airbrush du köper ska du alltid veta att du lätt kan få tag i reservdelar som tex. packningar och nålar som alltid kommer att behövas.

Lycka till i ditt val.

Christer Mann

[Hayabusa]
2

#11 Den näthandlare som jag tänkte på var Spraypal i Italien. Tyvärr verkar de ha lagt ned verksamheten. Handlade från dem ett par gånger, det fungerade alldeles utmärkt, men nu verkar de vara borta från marknaden.

Själv kan jag bara hålla med de som anser att det är värt att lägga mer krut på en bra kompressor från början. Även en total nybörjare kan uppskatta en tyst & vibrationsfri kompressor. Skulle du tröttna på airbrush, så är en bra kompressor troligen hyfsat lätt att sälja. Vidare så anser jag att det kanske viktigaste att tänka på när du köper en utrustning är: "Träning ger färdighet". Öva, öva, öva och testa olika lufttryck, färgblandningar etc.

sotaren
0

Från den 27/11 har lidl ett komplett airbrush-set med kompressor och allt för 599

denstore
0

En anledning till att köpa något av bra kvalitet är tryggheten i att när det inte funkar, så är det ens eget fel. Finns inget som är så frustrerande som att hålla på med verktyg som funkar dåligt och inkonsekvent. Då är det sällan att man utvecklas särskilt mycket. Man lär inget, då man helt enkelt inte vet vad man gör rätt och vad man gör fel.