Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 4897 ggr
Rone
0

P-47D Thunderbolt Hasegawa 1/32

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har nu startat upp mitt nästa projekt, denna gången blir det ett flygplansbygge. 

Utgångsämnet är Hasegawas fina 1/32 version. Den skiljer sig ganska mycket från deras 1/48 byggsats av samma flygplan, däremot liknar den Tamiyas 1/48 p-47D thunderbolt i uppbyggnaden ganska mycket! Det innebär att vingarna monteras för sig och inte är ihopsatta med undersidan av planet.

Rone
0

Boxens versioner kommer inte att byggas utan det blir dekaler från EagleCals, och versionen längst ned på bilden alltså Norma-Little bunny-Helen.

Detta flygplan var från början använt av Brazilian Air Force och enligt beskrivningen målad i RAF mörgrön som blivit solblekt, ett fält vid cockpit är ditmålad i efterhand med olive drab.

Rone
0

Det blir också en del extraprylar till det här bygget. Största anledningen till det är att instrumentpanelen inte höll måttet för en 1/32 byggsats. Ditgjutna instrument med en stor dekal att sätta rakt över funkar inte i den här storleken, så det blev ett Big Ed set. Motorn ser hyfsat bra ut men valde ändå en quickboost  resinmotor som ser riktigt bra ut. Även hjul och landningsställ blir utbytta, och fina svarvade kulsprutepipor av mässing🙂

Rone
0

Lite storleksjäförelse mot en razorback i 1/72.

Dan016
0

Detta ska bli kul att följa! Gärna måånga bilder!Tummen upp

/Dan

Magnuzk
0

Håller med ovanstående! 😎

Rone
0

Nu har jag kommit en bit med cockpit. Golv och sidor är klara återstår gör stol och instrumentpanel som är nästan klara.

Den gröna färgen är en Lifecolor nyans UA086 med en liten skvätt gul i. Den torrborstades sedan lätt med MM green zinc chromate. Ett par nyanser av filter (brun och grå) lades också på……det sitter liksom i efter att man byggt pansar.

Det fanns några kablar ingjutna i plasten, dessa kompletterades med 0,3mm leadwire på ena sidan och en bunt 0,2mm koppartråd på andra för att det ska bli lite mer 3D. Torrborstade även vissa utsatta delar med alu (från silverpenna)

Självaste knappar och paneler är från Eduards etsark som är förmålade och självhäftande. Kanske lite fusk, men väldigt smidigt och ser hyfsat bra ut tycker jag.

StefanW
0

Snyggt! 👍

Stefan - Modellbyggare

lanm65
0

Håller med, snyggt!

P47 i 1/32, det måste vara en imponerande pjäs, planet var ju ett av de största jaktplanen på sin tid. Skall bli kul att följa det här bygget.

Rone
0

Tackar🙂

På låddan står det att modellen färdiga mått kommer bli 346 mm på längden och 392,5 mm i vingspannet, så det blir helt klart en ganska stor pjäs.

P-47 an var mycket riktigt bland de största och snabbaste jaktplanet med propeller för sin tid, uppgifterna om flygplanstypen lyder:

(P-47D-25) vingspann: 12,43m, längd:10,92m, höjd: 4,17m, vikt 6623kg. Motor: Pratt & whittney R-2800-59 Twin Wasp 18 cylindrar (2300hk). Räckvidd: 949km Max hastighet: 690 km/tim. Beväpning 8 X 12,7mm (cal50) kulsprutor. Bomber 2 x 454kg och därtill ev.dropptank/ar.

P-47 Thunderbolt är mitt absoluta favoritflygplan, så jag är också ganska spänd på hur detta bygget kommer sluta. Man får göra så gott man kan och hoppas att det blir bra.

Rone
0

Då var det dags för lite uppdateringar. Arbetet med att färdigställa cockpit blev mer omfattande än vad jag hade räknat med. Jag fick tag i en ny bra referensbok vilket medförde att en hel del frågetecken kunde rätas ut vad gäller detaljer. Varken modellens byggbeskrivning eller Eduards ets beskrivning var helt korrekt skulle det visa sig. Det finns givetvis många fler grejer man kunde ha fixat till, såsom hydraulik ledningar och vissa väldigt små reglage. Men det började bli trångt så det får bli såhär.

En av detaljerna som jag la till är matarslangen till syrgasregulatorn på högerpanelen, den tillverkades av en elgitarrsträng( A-strängen) och förskruvningen av en liten bit sexkantig styrenplast stav.

Rone
0

Stolen krävde en hel del arbete att färdigställa. Den kommer från Eduards ets ark och bockades rätt för att sedan lödas ihop, även detaljer såsom hörnvinklar och den lilla spaken är lödda på plats.

Bältena är också från etsarket, de bestod av 26 delar!!

Banjoman
0

#10–#11 Makalöst snyggt, och på gränsen till synd att gömma undan inuti en flygplanskropp! Inte bara schuckert detaljerat, men framförallt otroligt tjusigt målat! Wow! 🤤👍

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
0

Instrumentpanelen är i grunden plastbiten från byggsatsen, som rakats ren från ditgjutna instrument. Därefter var det bara att klistra dit de färdigmålade instrumenten från etsarket. Det är väl egenligen två delar som klistras ovanpå varandra, plus några lösa sidopaneler. Jag borrade också fast kablar och ledningar på instrumentens baksida efter jag upptäckt vid provpassning att de kommer att synas ovanifrån.

Nu är det bara siktets linser som ska monteras, men de får vänta tills cockpit är monterad i planet. Annars lär man peta bort den oavsiktligt vid maskering och sånt (vet det av erfarenhet)

Decaius
0

Kan bara hålla med föregående modellbyggare, riktigt riktigt grannt!

Rone
0

#12 #14  Tackar!🙂

Den här skalan blir ju lite mer krävande på detaljer, men det är kul. Ja det är lite synd att gömma den, men förhoppningsvis ska det synas lite ändå när det är klart. Jag brukar vara lite dålig på att komma ihåg att fota när jag bygger intensivt, det är väl annars de enda bevismateriel man har sen.

lanm65
0

Gillar din cockpit skarpt, snyggt jobbat! Det där med att den sen inte syns känner jag igen, lite tråkigt när man lagt ner massor av arbete på detaljer som man sedan inte kan se. Fortsätter du så här blir det kanon.

Rone
0

#16 tackar! kul att du gillar det.🙂

Måste säga att dina otroligt fina byggen har inspirerat mig mycket till att bygga flygplan på det här viset, och målet är att någon gång komma upp i din nivå.

Nu är det dags att ta itu med flygkroppen, den ser rätt bra ut. Den ska målas inuti och så är det en del sjunkmärken som ska spacklas innan den ska limmas ihop, uppdateringar kommer med tiden.

Rone
0

Det går sakta framåt, det har varit alldeles för lite tid för modellbygge den senaste tiden. Här kommer iallafall en liten uppdatering.

Flygplanskroppen har blivit ihoplimmad och det utan större problem, endast minimalt med spackel krävdes. Det hela har fått ett tunt lager med vit primer (Tamiya spray) för att upptäcka eventuella ojämnheter, och sedan blivit slipad med 2000 papper för att bli riktig slät igen.

Rone
0

Har även fixat till det bakre hjulhuset som senare ska limmas på plats. Luckorna som var ganska fult gjutna byttes ut mot fotoetsade delar, dessa bestod av två olika delar som limmades ihop och bockade i rätt form. Även plasten som ska likna nåt tygmaterial fick lite bättre struktur genom att jag blötte på plasten med starkt lösningsmedel så plasten smälte opp lite, och sen duttade med en tygtrasa.

Rone
0

Idag har hjulhusen blivit byggda, detaljerade med lite hydraulledningar.

TobbeA
0

Mycket snyggt! Cockpiten i sig skulle ju kunna vara en modell.

Rone
0

#21  tackar!

det var ett bra tag sedan det uppdaterades, men det står inte all stilla. Jag har fått lägga ner ganska mycket tid på att få ordning på vingarna. Det var tre långa sjunkmärken på varje som fick spacklas, och en hel del inpassning krävdes då vingarna inte har lika bra passform som flygplans kroppen. Det visade sig att formen på vingarnas infästning inte riktigt passade motsvarande på planet. Fick därför såga ett snitt och stoppa i små plastkilar för att fixa detta problem, nu hoppas jag att det blir minimalt med spackel. Nu ligger fokus på att fixa flapsen som ska vara i nerfällt läge.

Rone
0

Har även byggt ihop motorn som var med i byggsatsen, skulle egentligen bara limma ihop den för att kunna mäta hur den sitter monterad i planet. Tanken är ju att använda Quickboost motorn i resin, men den har lite annorlunda infästning som ska mätas in. 

Men när man ändå höll på kunde den ju få lite färg, och på etsarket fanns det tändkablar (platta?) så den kunde lika bra få dessa också då de inte passar på resin motorn. Självaste metallbågen som tändkablarna ska sticka ut ifrån fick byggas om då den inte löpte hela vägen runt och fick kompletteras med Evergreen plast där det saknades.

Egentligen kommer motorn inte att synas så mycket mer än lite rakt framifrån, men det är roligt att bygga motorer🙂

Rone
0

En liten detalj som syns på bilder från riktiga motorer är någon form av typskylt, den fixades enkelt med en bit Chrome folie som målades med lite mönster med en svart penna innan den skars ut.

Dan016
0

Snyggt jobbat med motorn!Tummen upp

/Dan

Rone
0

#25 Tackar! Den kanske kommer till användning i nåt annat bygge, om jag lyckas med Quickboostmotorn vill säga. Annars får denna duga.

Den har endast fått lite färg på cylindrarna, och ska ännu få en del delar och färg. Men utgångsämnet ser mycket bättre ut änden förra.

Banjoman
0

Mycket snyggt! 👍

Och dessutom: jämför bilden i #23 med din avatarbild … 😉

/Mattias

lanm65
0

Ser riktigt fint ut, motorn blev ju riktigt bra. Det där problemet med vingarna verkar du ha löst på ett bra sätt. Tycker det är lite synd att Hasegawa lyckts göra ett sådant passformsfel, de brukar ju annars ha perfekt passform.

Rone
0

#27 Tack Mattias! Skarpsynt angående bilden, fick nästan rätt kameravinkel😉

#28 Tackar! Som sagt brukar Hasegawa ha perfekt passform, så det var lite förvånande. De brukar ju ofta ha den konstruktionen att hela undre vingsektionen är hel, vilket oftast medför rätt vinklar och bra passform. I den här byggsatsen finns lösa delar på undre delen av vingarna så att man kan bygga antingen modell 25 eller 30, vilket antagligen medför att den konstruktionen inte funkade då? Dessutom är inte plasten lika hård som det brukar vara på deras flygplan, antagligen därför som det blir relativt mycket sjunkmärken? Byggde en gammal Hasegawa Corsair för nåt år sedan. Plasten var hård som backelit, men passformen var helt otroligt bra!

Rone
0

Dags att uppdatera det här bygget igen! Nu har vingarna kommit på plats, och som jag nämnt tidigare så var passformen inget vidare. Många timmars inpassning och en hel del spackling/slipning.

Nu ska motorn och kylarmaskeringen på plats. Det visade sig att hela den frontbiten som ska sitta fast på "knoppen" där framme inte heller passade så bra. Hela fronten hamnade ca. 1-2mm för högt i underkant, så det blev att såga även här.

Rone
0

Har även rullat över hela planet med nitverktyget för att bryta de helt släta panelerna.

Rone
0

Även "flapsen" har fixats till en del, gavlarna har fått fotoetsade bitar.

Rone
0

Det medförde att jag var tvungen att slipa ned dem en bit innan dessa limmades, vilket i sin tur medförde att en del ingjutna nitar försvann. Det fixades dock enkelt med Archer resin nitar. Jäkligt bra, bara att skära av så lång bit man behöver och lägga på som en dekal. Nitarna hamnarsen med rätt mellanrum direkt!

[Roftic]
0

Snyggt!

Dan016
0

Läckert bygge!👍

/Dan

[Tunnan]
0

Jösses vilket fint bygge. En imponerande fin inredning.

Rone
0

#34 - 36 Tackar för de vänliga orden!🙂

Nu har jag fått ordning på QuickBoost motorn, tycker nog den ser bättre ut än den andra? Den har detaljerats med stötstångshylsor av runda plassticard pinnar, tändkablar av koppartråd och ett par andra rör av lite grövre koppartråd.

Rone
0

Det kommer inte synas så mycket av motorn när väl bygget är klart så inget av avgassystem och andra detaljer som finns bakom första cylinderraden har detaljerats.

Banjoman
0

Mycket, mycket mycket snyggt! 👍

Den lilla skylten i silver och svart på motornoskåpans nedre halva, är det en dekal eller något du har tillverkat själv?

JaGa
0

Makalöst grymt & urläckert bygge…😎

Kul att följa projektet ditt…👍

Dan016
0

Mycket imponerande! Supersnyggt!👍

/Dan

[Tunnan]
0

Ser ju så verklig ut så man tror att den kan rappla ista när som. Kanonsnyggt.

Decaius
0

Riktigt fin motor! Är det en sån där "universal work holder" som motorn är fäst i? Isf, är det ett bra verktyg?

Rone
0

#39-43 Stort tack alla för de minst sagt värmande kommentarerna!🙂

#39 På den här motorn använde jag en "gnuggis" från Archer http://www.archertransfers.com/AR35210S.html . Tyckte väl egentligen den jag gjorde på den första motorn av chromefolie såg rätt bra ut men jag hade såna här på lager som var tänkta till stridsfordon. Måste återigen hylla Archer för förstklassiga produkter! 

#42 -Rappla ista när som!? Härligt uttryck, det blev såna röda sicksack under orden när man skriver dom😃 På Gotland hade vi sagt, - Dei ser ut u kunn hupp igang när sum! Här ett klipp med en P-47 som rappla istä!  . http://www.youtube.com/watch?v=DsuKqPDcAfw

Rone
0

#43 Jag tror nog att det är ett sådant verktyg. Jag var lite skeptisk i början, verkade lite klumpig och såg ut som en köttkvarn, men nu har jag använt den till en del saker som behöver hållas fast vi målning och detaljering. Nu tycker jag den är riktigt bra, den håller i stadigt och man kan ta grepp både inifrån och utifrån. Bara att sätta de små metallstiften där det passar eller klämma fast i mitten. Här en Sherman i skala 1/72 och det funkar fint!

Filbrännan96
0

Ögongodis i allra högsta grad!!! 😎 😃 

Übersnyggt! 😉

"It´s all about the details"! Cool

Rone
0

#46 Kul att du gillar den!🙂

Kvällens sista uppdrag utfört, att bocka och limma de etsade delarna för kylarmaskeringens öppningsfunktion. Utkastningsmärkena inuti plastdelen kommer inte att synas väl på plats så jag slipper att spackla dessa.🥵

Rone
0

På tal om stjärnmotorer, kolla den här skönheten! Länk http://www.hab.se/evolution-st7160--7-cyl-radial-for-bensin-p-12988.aspx  http://www.hab.se/valach-engines-vm-r91250-stjarna-p-12611-c-555.aspx

Nästan så man blir sugen att börja med RC flyg, men prislappen avskräcker!😮

felle-j
0

#38 Vilken otroligt snygg motor!

#48 En sådan måste jag skaffa och sätta på min 1400mm eltrainer. 😃 Skulle verkligen vela höra hur den låter. Måste låta riktigt underbart.

Rone
0

#49 Tackar!🙂

Haha…ja den kan nog få ordentlig fartt på din trainer, kanske behöver motvikt och större vingar förstås?😉 Hittade en video med en sådan motor monterad  i ett "litet" flygplan, och ja det låter riktigt bra!!  http://www.youtube.com/watch?v=7V_DSUu994s

felle-j
0

#50 Den där lät otroligt bra!

Haha ja, allt måste nog bli större på min trainer. 😉

lanm65
0

Måste säga att motorn är otroligt fin, den första var bra den med men den här vart ruggig verklighetstrogen. Fiffigt verktyg du har, var finns detta att få tag på?

ElLobo
0

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer