Jagdtiger i skala 1/72
Å vilken snygg skapelse! För mig som för det mesta bygger flygplan så har jag rn fråga: Vad var meningen med Jagdtigern? Var det bara en tuger med fast torn elr?
#2 Bra fråga! Det var en vagn vars chassi var baserat på Tiger II (Königstiger) och försedd med en 128 mm kanon (PaK44 L/55). Tanken var att den skulle fungera som en "Panzerjäger" dvs mobil pansarvärnskanon med syfte att slå ut motståndarens tanks. Vad jag vet, så var det inte en särdeles lyckad konstruktion. Men, imponerade är den ju trots allt. Åtminstone i min värld. Fasligt snyggt modellbygge var det också.

Det var en mycket snygg Jagdtiger! Pansar i 1:72 har sin lilla charm.
#3 Jahaa då förstår jag lite mer! Tack!
Det var en riktig liten pärla! Snygg scen runt vagnen också.
Konceptet med Jagdpanzers kom sig av att man ville förenkla produktionen och få i en större bössa på ett redan befintligt och utprovat chassi.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#7 Jo, fast Jagdtigern var något av ett "missfoster". Särskilt med tanke på tidpunkten som den togs fram. Felanvända resurser, med facit i hand.
På vilket sätt menar du? Logistikt och strategiskt kan jag se problem men inte taktiskt.
Janne Nilsson
#9 Att man (dvs tyskarna) la resurser (produktion, teknik etc) på att ta fram en vagn som Jagdtiger istället för att tillverka fler ex av t ex Panther (eller varför inte Pz.Kpfw IV). Tekniskt sett hade vagnen, tydligen, ett antal brister. För att citera Otto Carius "Med Tigern på slagfältet": "Just i krigets slutskede var man tvungen att bygga ett sådant resurskrävande monster!".
Enligt min mening.
Allt enligt Adolf tes: "Big is beautiful". Tyskarna hade många jättestora projekt på gång. Jagdtiger var ett och maus en annan som han byggas i något ex. Sen fans ju Ratte en pansarvagn på 1000 ton och en självgående kanon på 1500 ton. Storslagna planer saknades inte. Det känns som om en viss verklighetsförankring saknades . Jag läste om Rommel(tror jag) som var på en demonstration av en jättekanon och Hitler kom fram till honom och sa att Kruppchefen säger att kanonen är en bra pansarvärnspjäs. Rommel blev förskräckt och frågade Albert Speer om dom menade allvar med att en kanon som tar en halvtimme att ladda skulle användas för pansarbekämpning. Nog med svammel.
Jag är imponerad av bygget. Jag önskar att jag kunde måla så. Hela kompositionen gillar jag. Den utbrända Jeepen skapar liv i scenariot trots att den är stendöd
#11 Det är ett riktigt fint bygge. Skulle vara kul att se vad hon/han mer har byggt, särskilt i skala 1/72. Bilderna gör inte bygget rättvisa, det ska tilläggas.
Jo jag hör det ofta. Men jag undrar om det var så vansinnigt? Om man har ont om allting så är det bättre att satsa på få men bra vagnar. Stor överlevnadschans för besättningen gör också att de blir aggressivare och vågar ta de risker som krävs.
Pz IV hade kommit så långt i utvecklingen som den kunde om den fortfarande skulle ha en slagkraftig bössa. Panthern hade också problem.
Om motståndaren kan bygga 10st stridsvagnar och man själv klarar bara 5st som är jämbördiga. Kanske det är bättre att satsa på 2st som är bättre och tar mindre resurser och manskap?
Men visst letade tyskarna och Hitler efter sitt wunderwaffe och hoppades att det skulle rädda dem.
Janne Nilsson
#13 Jag delar inte din uppfattning, men det är å andra sidan en frågeställning som kanske inte har ett entydigt svar.
Jag har inte någonstans läst att Jagdtigern var en bra och/eller lyckad konstruktion. Men vad vet jag?
Hur som helst så förtar det inte denna tråds avsikt - att visa fram ett väldigt snyggt bygge. Håller med Orso - Jeep´en är väldigt effektfull, byggkvaliteten på just den framgår inte alls på bilderna. Riktigt fint!
Nej, man får inget entydigt svar inte ens med facit i hand. Just Jagdtigern är väl mer tveksam men man hade goda erfarenheter från andra Jagdpanzers som Jagdpanzer IV, Stug III, Hetzer och Jagdpanther.
Så man kan i alla fall förstå hur dom tänkte. Ibland kan man tänka rätt, göra allt rätt och det blir ändå fel?
Janne Nilsson
Det var en snygg Jagdtiger!
#16 Verkligen 👍 Som jag skrev tidigare så hade det varit kul att se vad mer hon/han (dvs byggaren) har skapat.
Ja riktigt snyggt är det, framförallt jeepen både som detalj och som bygge imponerar i den skalan! Med tanke på att zimmeriten antagligen är tillagd så ser även det riktigt bra ut!