Jagdpanzer 38t Hetzer

Hoppas på ett diorama så fantastiska som du gör dom! 😃
Gäller ju bara att komma på en bra idé. Får se om jag kan komma med ett förslag sen.
Kör som på boxarten,lite vinterlerigt och skitigt
Kanske ett par trötta gubbs som traskar i släptåg……
#1 Det här lär bli sagolikt vackert efter att ha sett dina andra Dio:s! Angående dio förskagrn så röstar jag på Robban!

Jag har en dragning till byggen av fordon från polska hemmarméns uppror i Warszawa i augusti 1944, där förekom bland mycket annat intressant en Hetzer som upprorsmännen opererade mot de forna ägarna! Ett dio föreställande denna vagn skulle i så fall utspela sig i stadsmiljö och bland barrikader.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
tja här finns det bilder på ett bygge'http://www.dws.org.pl/viewtopic.php?f=63&t=123317#p1374531
#7 Vad svårt det vart att välja😭

Det blir säkert jättebra vad du än väljer!! Jag har en lånad bok här hemma som heter "Pansar i upproret" av Janusz Ledwoch, den har nog en del bilder också.
Jag väljer box arten med det där speciella bubbel kamouflaget i Frankrike 1944 november Volks grenadier division. Eftersom det är snällare för plånboken så här dags med juletider. Men jag ska komma i håg Warzawa upproret för ett framtida diorama. Och så har jag väl då fått in mer materiell.
Blir kanon!!Ett av dom snyggare kamouflagen……..om man nu kan tala om snygg i dessa sammanhang🤔
#11 blir svårt att måla bara, tänkte maskera med häftmassa men någon kanske vet ett bra guide om kamouflaget?
Kollade bara genom dem som hastigast och har aldrig provat själv, men:
Om du airbrushar, om du penselmålar (funkar kanske inte lika enkelt i så stor skala som 1:35 dock)
och söker du på "painting german camo" på youtube så får du ju upp "en del" 😉
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#14 oj den var snygg är det i 1/72 också? är det penselmålat allt eller maskerat?
#15 ja hittade den här http://www.youtube.com/watch?v=qQL6eSRhC4A
Tack!
#16 Ja, det är italeri/esci 1/72. Allt är målat med pensel. Det var inte så pilligt som det ser ut.

Blir roligt att följa, lycka till med bygget!
Snyggt!

Snyggt!
👍
Snyggt målat, gillar cammot!

Ser ju jättebra ut!
Gillas 👍
Snyggt!👍
/Dan
fin liten rackare blev det.

Ännu ett grymt snyggt diorama! Väldigt fina bilder med den där bakgrunden.
Hur gjorde du granen? Är det en liten rundstav med någon sorts växt på?
#38 Tack! Granen är av en grillpinne som jag har borrat hål i och växten är mossa. Men den skulle behövas sandpappras lite runt toppen så den inte vart så kraftig. Ett annat problem med mossan är att det krullar sig. Jag vet inte hur man förhindrar detta för den är bra just när man tagit den mossan.
Ojoj vad snyggt! Imponerande!👍
/Dan

#39 Aha, måste jag prova att göra! Har själv idéer till ett diorama men då behövs nog flera granar och sådan kan vara svåra att få till bra, men du har lyckats riktigt bra tycker jag!
Antar att mossan krullar sig för att den håller på och torkar? Kanske blir bättre om man låter den torka några dagar under tryck kanske? T.ex i en bok, så att mossan håller sig rak medan den torkar.
Trevligt diorama!
Om man vill bevara växtdelar i sin ursprungliga form och färg ska man göra ett bad av glycerin att lägga dom i. Har dock inte provat själv men det är ett gammalt knep.
#42 har provat glycerin men dem krullar sig i alla fall. Men jag kanske gör något fel.
Till modelljärnvägen använde jag en blandning av sprit, glycerin och rosenvatten för att göra att mossan aldrig torkade och den förblev mjuk i många år efter behandlingen. Kommer dessvärre inte ihåg doserna på ingredienserna.

snyggt jobbat Jarl 👍
#45 Tack Roca🙂
Riktigt snyggt! Ännu ett diorama av mästarklass!