Zero färg
Hallå igen
Trevlig sida här med snabba svar därför tänkte jag fråga om Zero färgen från Hiroboy.
Hur mycket räcker en flaska med 60ml färg och täcker den bra när man målar. Vilken typ av klarlack bör man använda?
Vad är det bäst att rengöra färgsprutan med efter att ha målat med zero färgerna?
Patrik

#0 Proosen här inne är våran "guru" och mäster när det gäller färger från Hiroboy, jag har själv inte provat dem än, men jag har några bil projekt som de kommer att provas på!
Han kommer nog att ge dig ett svar när han tittar in igen!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Nu har jag tittat in igen, som vanligt när man får lite tid över för datorn så hamnar man här.
Det jag har att säga om Zero-färgerna är KÖP!!! Fast lite mer nyanserat kan man väl säga att som så här:
1. För rengöring använder du cellulosathinner eller liknande stark soppa.
2. En 60 ml. flaska räcker lätt till 3 st. 1/24-25 bilar kanske 4? Det beror lite på hur mycket du blåser på. Jag har nog tagit ut 1½ bil ur knappt en halv flaska vid det här laget.
3. Klarlack kan du använda vilken som helst men ska du ändå skicka efter färgen så köp någon av de klarlacker som finns i Zero-sortimentet. Jag har hittills bara testat 2-komp varianten och den är bra men har nog begränsad livslängd. Härdaren har torkat ihop och fått skinn på ytan i min flaska. Så målar man så sällan som jag kanske den andra typen är bättre.
4. Passa på att skaffa Zero-primern också, den är guld värd då den torkar på ett kick och är lättslipad. Dessutom behöver du inte fundera på om lacken gör något konstigt med primern så allt ser ut som skit mitt i lackeringen.
Det var väl det hela tror jag och till sist en bild på hur nämnda 2-k klarlack ser ovanpå Corsa rosso, båda från Zero då.
Niclas

#2 Det var en kul effekt med texten på papperet! Det visar verkligen hur blankt det blev!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Hallå på er igen
Tack så mycket för svaren.
Bygger och har en del Moto GP hojar på G och Steve Hiroboy har ju massa kul färger till detta.
Så det kommer bli en färg order från honom snart.
Har 3 st Gula Yamaha 2006 hojar på g just nu…
Putte

Då ser vi fram emot en hel del spännande bilder framöver då.
Steve är ju inte bara en trevlig näthandlare utan en byggare av rang dessutom. Kom på att jag glömde ett svar även om det på sätt och vis är inbakat i hur mycket en flaska räcker till.
Hur bra färgen täcker, har hittills bara erfarenhet från primer, corsa rosso och Arancio atlas och de har alla täckt extremt bra. Inga tjocka lager som döljer detaljer utan det räcker med ett par-tre omgångar med sprutan så täcker det finemang.
Som jag sitter och skriver dessa rader kom jag på en sak till. Färgerna får inte sin rätta nyans förrän de är klarlackade så om det ser konstigt ut är det ingen panik. Vänta tills lacken är på….sen kan du få panik om det ser konstigt ut.
Arancio atlas ser ut som på bilden och är en Lamborghini-kulör.
Niclas

#4 Några bilder?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Hallå igen
Skickar bilder på några av mina klara objekt så får vi se vad ni tycker. Tyvärr lite suddiga några av dom.
Putte

Går det att lägga till flera bilder i ett mail eller inte.

Jag lägger ett pm till dig!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#7 och 8. Snygga byggen! Ser verkligen naturtrogna ut!

Jag vill också ha PM angående flera bilder i en tråd.
#7 & 8
Snygga Hojar! Blir alltid lika sugen på att bygga hoj när jag ser dem men så fort jag börjat limma ihop och måla så dör lusten, undrar varför?
De är ju läckra som sjutton och tidigare byggde jag en och annan hoj men numera är det 99% bilar på min byggbänk.
Niclas