Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1505 ggr
Pickadoll
0

Citadel och Createx?

Hej! Jag målar just nu endast med Airbrush och jag använder Createx och Com art färger som jag tycker fungerar bra men nu vill jag bredda mitt kunnande och kombinera Airbrush med penselmålande. Har hittat märket Citadel och dom verkar ha riktigt sköna färger. Mina frågor är om Citadel färger är tåliga mot UV ljus? Fungerar det att måla med Citadel över Createx och tvärt om eller går det åt hell?

[marcusjohnson]
0

Jag vet inte hur det är med Citadells nyare färger, men jag har målat figurer för flera år sedan och det är fräscha i färg trots ovarsam hantering och jag har förvarat de framme med! Nyfiken fråga, ska du köra Citadell i sprutan? Vad bygger du? Citadell är ju främst en färg för figurmålare som spelar Warhammer. Jag har testat Citadell i sprutan och det är inget vidare. Då är vallejo ett bättre alternativ. Deras "fantasy" färg är samma som deras modellcolor, bara lite tjockare och mer pigment. Marcus

PAK43
0

Tror inte Citadel lider mer av UV-ljus än andra modell-färger. Dom är väl tänkta för inomhusbruk etc. Bör inte vara några problem att måla över så länge underliggande färg är torr och du inte drar i nåt lösningsmedel. Är underliggande färger lackfärger är det absolut inget problem. I övrigt samma som #1, använd inte Citadel i färgsprutan, det blir inte bra.

Pickadoll
0

Tacksam för alla svar! Grejen är att jag ska måla lite speciella grejer. Jag målar fiskedrag gjutna i Polyuretanplast :). Jag har gjort väldigt detaljerade beten med fjäll, fenor och gälar och jag får inte ut nog av detaljerna med en Airbrush och då såg jag dessa Shades/washers och Dry färger. Jag har alltså tänkt Airbrusha Createx och sen använda Citadels färger med penslar. Dom kommer ju att utsättas för solljus ibland men jag använder en Epoxylack som skyddar lite mot UV iallafall. Jag hittade information om att Vallejos färger är bra tåliga mot UV ljus och om det stämmer att Citadels är lika UV skyddade som andra hobby-färger som tex Vallejo så borde ju Citadels färg fan fungera tycker man ju :)!

starhawk
0

Aldrig tänkt på den aspekten på färg förut, men nu håller ju ozonskiktet på att växa till sig så risken minskar väl med tiden 😉

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

[marcusjohnson]
0

#3 Jo det stämmer nog - men kör inte Citadell i sprutan! Kör du med Vallejos game color så är det samma som vanliga vallejo fast tjockare!