Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1719 ggr
Thomas57
1

Klarlack

Har lackerat min byggsats med humbrol färg. Röd matt.

Vilken typ av klarlack ska jag använda??

Kan jag använda klarlacken från Jula eller Biltema?? 

Någon som vet?

felle-j
0

Kan kan du väl, men bra blir det nog inte. Aldrig hört någon använda den. Någon golvpolish vid namn Johnson Pledge, tror jag, brukar vara populär. Det är för blank klarlack.

[Hayabusa]
0

Varför inte använda en klarlack från Humbrol?

[Roftic]
0

Eller oceanlack från panduro?

PAK43
0

Ska du ha blank eller matt lack?

Proosen
0

Gissningsvis så reser sig humbrolfärgen med de klarlackerna ovanpå då de är lite för heta för att inte ge sig på enamel.

Några tips.

På akryl målar man bara med akryl.

På enamel målar man med enamel och akryl.

På lack (thinnerbaserad) målar man med i princip vad som helst!

Sensmoral, ju "hetare" lösningsmedel desto tåligare är färgen mot övriga lösningsmedel.

Om du vill chansa kan det gå om du blåser på ytterst tunna lager med rejäl torktid mellan, men det kan lika gärna skita sig vid sista lagret då det kan etsa sig ner igenom lagren och attackera första färglagret.

/Niclas

[Hayabusa]
0

#5 Instämmer, men nog funkar det att måla med andra färgtyper än akryl, över akryl? Kan inte påminna mig om att jag haft problem med det. Sedan är det kanske en god idé att göra en testmålning på något plastskrot när man ska blanda olika färgtyper/fabrikat. Obehagliga överraskning vill ingen ha 🙂

Proosen
0

Visst funkar det i små mängder när man detaljmålar men att blåsa på en akryllack med en lackbaserad klarlack är att be om trubbel. För att inte tala om vad som händer med en enamel i samma scenario!

/Niclas

[Hayabusa]
0

#7  Enamel över akryl kan jag definitivt inte påminna mig om att det skapat problem.

Proosen
0

Inte enamel över akryl utan lackfärg över enamel. Uttryckte mig lite luddigt ser jag när jag läser mitt eget inlägg.

/Niclas