Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpansar
Läst 1744 ggr
Decaius
0

Bergepanzer IV 1/72

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte försöka mig på att bygga en bärgarversion av panzer IV. Utgångsmaterialet blir en vanlig panzer IV från Armourfast i skala 1/72, en massa plasticard och lite bitar från bra-att-ha-lådan.

Decaius
0

Hittills har jag gjort luckan som ersätter tornet. Det är evergreen plasticard 0.25mm i två lager.  Bultarna är skivad, utdragen gjutstam.

Fortsättning följer!

Decaius
0

Några ytterligare detaljer tillagda:

Decaius
0

Kranen kommer från Dragons Jagdtiger (Henschel). En byggsats som är en riktig guldgruva när det gäller extra bits!

Decaius
0

..

Decaius
0

Några små detaljer tillagda: hemmagjort winch-hjul ovanpå vagnen. ..

Decaius
0

Och bogseröglor samt lite band.

Decaius
0

Lite detaljer tillagda. Det mesta sitter dock löst än så länge. Jag har också beslutat mig för att "uppgradera" byggsatsens fast-build-band med band och hjul från en esci-byggsats.

Decaius
0

JaGa
0

Imponerande, som med alla dina byggen…🤪

Extra roligt med lite udda byggen också!

Decaius
0

Tack Janne! Ja det är något av en oddball. Finns gott om tekniska skisser och profiler för vagnen, men extremt sällsynt med foton.

Janne Nilsson
0

Alltid imponerande med det jobb du lägger ner. Men jag tycker att du ibland skulle välja bättre grundmodell att utgå ifrån. Men det kanske är det som är grejen att pimpa en modell med dåliga förutsättningar?

Jag skulle rekomendera att du byter ut hjulhållaren till tunnar plastic card så ser det mer skalenligt ut.

Sen undrar jag var man kan köpa dom där gigantiska tändstickorna någonstans?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Decaius
0

Bra idé att byta ut hjulhållaren mot tunnare dimensioner. Beträffande grundmodellen håller jag med dig helt och hållet. Jag planerade inte att lägga ned så här mycket jobb på bygget utan tänkte det som ett skojigt snabbprojekt. Så här i efterhand grämer jag mig över att jag inte började med en bättre modell… Jag får göra om det på en Dragon eller Revell i framtiden! :)

[Hayabusa]
1

#12 Gott jobb, Calle👍

Decaius
0

Tack Stefan! :)