Vilken version av Pz.Kpfw III är denna?
Har svårt å se vilken version denna vagn ska vara men vore roligt att göra en liknande uppsättning av diorama i framtiden och behöver isf veta versionen så jag kan försöka efterlikna så mycket som möjligt.
Någon som möjligtvis vet eller kan lista ut vilken "Ausf"-grej den kan tänkas vara?
"It´s all about the details"! 
Jag ser att den är tysk och jag hade gissat på en III:a, men jag är knappast pansarsakkunnig. Men jag gillar bilddetektivarbete 🙂
Baserat på min bifogade bild och jag tittar på bakersta hjulet och tornkupolen, så en E, F eller G? (jag gör tolkningen att förrådslådan bak på tornet åkte av eller på efter tycke och smak oavsett Ausf?)
Samtidigt har vagnen på ditt foto någon rund utstickande detalj precis till vänster om korset, som inte syns på någon av varianterna på "min" bild (som jag googlade fram från wargaming.net, vet inte hur betrodd eller heltäckande den kan vara…)
Jag är inte direkt pansarkunnig men det jag har svårt å se är om den har lång eller kort kanon.
Vad jag kan se efterliknar den Tamiyas 1/35 vagn om man jämför lite: http://www.perthmilitarymodelling.com/reviews/vehicles/tamiya/tam35290.html
Skulle gissa på antingen Ausf M eller ausf L med då är inte jag heller någon pansarfantast, haha :)

Manteln för kanonen ställer till det. Den ser inte ut som någon av de vanligaste modellerna. Nästan som att den saknas. Men det är i alla fall något mellan ausf E och ausf J, då jag tror man hade plockat bort den lilla luckan på tornet efter j.
Det här var jättesvårt men jag tycker den går lite mot ausf. N då tornet har som en liten utstickande låda bakom.
#5 Tror du det? Kolla vändhjulet, det ser mer ut som en tidigare variant. Själv gissar jag på en E eller F.
6 st hjul (A-D går bort),
Bakre vändhjulet (H, J, L, M, N går bort),
Liten lucka med springa på tornet (E/F går bort),
Kvar blir då Ausf. G (men med låda bakpå tornet)
(Förutsatt att skisserna ovan stämmer)
/johan.
#7 Skulle nån av Dragons Ausg.G vara ett alternativ då?
Dock saknar dem låda bakom tornet.
Går nog. Dock så blir ju drivhjulet fel (din blid har "trekantiga" hål medan Dragons modeller och skisserna ovan har runda). Dessutom saknas den runda grejen till vänster om korset. Hum, inte lätt. Kanske måste söka lite mer referensbilder för PzKafw III?
Kollade just på Wikipedia och där finns en bild på vad som påstås vara en Ausf. H (från något museum) som har rätt bakre vändhjul, rätt drivhjul, luckor på rätt plats samt låda bakom tornet. Det enda som saknas är den lilla runda grejen bredvid korset.
Så jag ändrar mig, det är nog en Ausf. H (men med gamla modellen på bakre vändhjulet).
#10 Kolla manteln (kanonen). Tycker inte att det stämmer med vare sig H eller G.
#11 Sant. Men då blir slutsatsen att det är ett E/F-torn med en G/H-underdel. 😉
Med tanke på att bilden i #1 på Wikipedia påstås vara från slaget vid Kursk (-43), så borde ju de E/F, G och H som byggdes 39-41, blivit reparerade flera gånger. Antagligen har man bytt drivhjul på en E/F till den nya varianten (eller så har man tagit två trasiga vagnar och satt ihop till en hel).
Hur som, det blir nog svårt att hitta en byggsats som helt motsvarar den konfiguration som syns på bilden i #1.
/johan
#12 Ja, bilden påstås vara tagen vid Kursk -43 men kan man lita på det? Hur som helst så går det nog att bygga ihop något som åtminstone till stora delar liknar vagnen på bild. Men, som du skriver, inte ur 1 st byggsats (jo, från scratch är givetvis det mesta möjligt).
#13 Kan man lita på något om man inte var där och tog bilden själv?
Utgår man ifrån en Ausf. E/F så bör det ju "bara" vara drivhjulet och lådan bakom tornet man behöver fixa till (om man nu inte kan leva med "fel" hjul).
/johan.
#14 Nä, så är det ju faktiskt. Även om vissa saker är mer troliga än andra, givetvis. Bilden kan givetvis härstamma från -43, men det kan ju lika gärna vara något annat årtal eller scenario.
Bilden är från Deutsches Bundesarchiv, så jag tror dom vet ungefär vad dom pratar om. Min gissning är att det är en Panzerbefehlswagen III Ausf H, alltså en Panzer III Ausf H med en FuG 2 och en FuG 6 som båda har stavantenner (notera antennuttaget och antennen på andra sidan = 2 antenner = 2 radioapparater). R21 är andra pansarregementets första avdelning och om jag förstått märkningarna rätt var det befälsvagnarna som fick R framför. I alla fall just då. Om detta stämmer har den ett gammalt spännhjul. Den har också attrapp istället för huvudkanonen, skrovkulsprutan är borttagen för att få plats med radio och den är enbart beväpnad med MG34 bredvid kanonattrappen. Och då skulle jag börja med Dragons Panzer III 5cm Ausf H late och fixa andra bakhjul till den. Kanske från deras early? :)
#16 Där ser man. Måste vara en relativt ovanlig vagn, eller?
Vad bra då vet jag vilken byggsats man ska gå på och så även försöka fixa andra bakhjul som du säger men frågan är bara vilka?
#17 Det verkar inte ha gjorts mer än 140 eller nåt av den versionen till befälsvagnar och några verkar ha vara ombyggnationer från tidigare vagnar. Ytterliggare några har ram-antenn så inte så många. Jag har inte hittat nån mer bild på nån mer av samma typ…. Så jag vet inte ens om jag har rätt :)
#18 Det ser ju ut som att det är dom här: http://modelingmadness.com/scott/misc/military/previews/dragon/66/6641bt.jpg kanske kan hitta nåt frulleset med dom hjulen eller nåt så du slipper köpa en hel vagn.