Tegelhus Diorama
SKulle ha börjat med detta dio lite senare i vinter men eftersom nya sprutan var försenad så hinner jag en bit på diot iaf.
Så efter mycket om och men om jag skulle bygga ett kapel/kyrka eller inte så tänkte jag att det borde vara bäst att prova något annat.
Så det blir ett Tegelhus som varit ett tysk högkvarter/sambanscentral någonstans i Frankrike/kringliggande länder.
Tanken är att det ska vara ett Mg näste som Amerikanerna ska försöka slå ut.
Blir ett hus + gård sen lite ruiner på andra sidan vägen.
Bottenplattan som ska blibasen.
Edit Stug IV har ska inte vara med.

Riktigt spännande!!!
Väntar förväntansfullt på fortsättningen!
/ GeeKen

Håller med GeeKen! Roligt att se när ni skapar från scratch och inte använder färdigt tex miniarts hus
Spännande det här! Alltid kul att se diona växa fram!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
stort blir det om det är 1/35 och det ser det ut och vara om man tittar på färgburkarna
Ser spännande ut
Mitt eget står och mognar lite

Ser riktigt bra ut Exelon!
Azgaron

Tack Azgaron, blir inget mer för idag(mer imorgon), känns som jag har sutit på handen i ett par timmar. sån skriv/skalpell kramp i handen har jag inte haft sen jag gick i gymnasiet.

Oj! Jädrans imponerande, vilket stort hus!
Mycke bra gjort säger jag 
Härlit att få se sånna här husbyggen oxå till dio,
Tummen upp
Henke
exelent exelon! det här ser spännande ut!
//pebben

Riktigt snyggt det där Exelon,mera bilder bara..

Ja stort blir det, takhöjden blir 2,5 meter per plan (1:35) Ska även bygga på en balkong/entre till huset. Blir lite blomrabatter runt huset och lite annat kanske en liten damm. Det ena av dom övre fönstren ska få sig en bazooka träff och där ska resterna av ett Mg team ligga. Sen till ett par problem, vad ska man använda för material att göra golvet av. Taket blir tegel alá wellpap. Även sökes en trevlig massa att göra sandsäckar av.
Och en till bild kommer(såg att det blev samma på 9,10)

Sällar mig till hyllningskören och väntar med spänning på fortsättningen.
Bjarne
GOLV HM DET FÖRSTA JAG KOMMER ATT TÄNKA
PÅ E NÅN TYP AV FANER SOM GÅR ATT SKÄRA UT PLANKER
AV
//PEBBEN

Tjusigt Exelon!
Azgaron

Det ser kanonbra ut!
/ GeeKen

Kul bygge Exelon! Vilket karvande med alla dessa tegelstenar?
Men det här blir bra. Lycka till med fortsättningen!
Blir underbart Exelon
, och det är ett makalöst kul material att jobba med , man har nästan total frihet att göra som man vill samtidigt som materialet är förlåtande vid missar , blir nästan bättre när en sten nackas i kanten när man ristar in den , nä nu går jag igång ,,mera gips åt folket!!!!! 
jag byggde en trä båt en gång och spillbitarna
var väldigt annvändbare undrar om det går att
köpa sånna ark?
//pebben

#27 Svar: Ja!
Stefan - Modellbyggare

Det ska bli jättespännande att se hur du fixar de där påskliljorna!

/ GeeKen

#29 Det finns solrosor och maskrosor m.m. i fotoets i 1/35…

Denna hittade jag på Hobbybokhandeln för 165;-
Stefan - Modellbyggare

Hmmm… Orosmolnen hopar sig på himmelen!
Börjar man feppla med solroser så är steget inte långt innan man börjar modellera ihop My Little Pony i skala 1:1!
* pipskriker av fasa *
/ Glögg-GeeKen

#28 Nån bra sida Stefan som säljer balsa ark. Hade en förut men den försvann när hårddisken la av.
#29 Där ser man!!!
En liten botaniker det trodde jag inte om dej GeeKen. Du har säkert tajta stuprörjeans i rosa också!
#31 Att du ens tänker såna saker måste ju betyda att du är lite sugen eller så är det en taskig barndom att göra.
Såg japanerna hade mycket såna där saker i både papp och etc

Jag skyller allting på en "udda barndom"… Rätt bekvämt faktiskt!

/ GeeKen

Mycket snyggt karvat i gipsbitarna!
Du måste ligga inne med en ängels tålamod alltså!
Det blir hur snyggt som helst!
Blommor!? Snälla, kan du inte fixa till några penseer?

Som sagt, mycket snyggt jobbat, och jag ser verkligen fram emot att se fortsättningen på detta husbygge!
/ Panodil-GeeKen

Nä det är ganska lätt, det är bra mycket lättare än att fixa zimmerit/larvlänkar.
Dock en sak är viktig karva när gipset har den där gråaktiga färgen och är iskall fast det är varm i rummet, då går det som bäst. När den blivit vit så är den som betong att leka med och går gärna sönder.
vilket tempo! mera mera!
//pebben

Ja som du vill pebben! =)
Här är iaf gjutningen av vinklarna(trianglarna) på sidorna av huset som ska få bli pelarna för själva taket blir lite trix med det men det löser jag lite senare. Efter taket blir klar är det golvet som jag ska ge mej på blir reglar/balkar av träd och någon tjockt papper som golv. Sen ska väggarna inne i huset gjutas och dörrarkarmar karvas ur. mycket blir det.

Måste fråga… Utgår du från någon ritning du gjort eller "kör du på känsla"?
/ GeeKen

#46 90% känsla 10% bilder på gamla tegelhus.
Har mycket pillerrill arbete närmaste släkten som konstnärer/hantverkare/konservator finsnickare osv Fick ingen talang för målning dock. Så det är väl där allt kreativa kommer ifrån. Brukar visa tanten där hemma vad jag håller på med och hon skakar på huvudet och säger "hur orkar du hålla på med det där pillet"
Ser mycket bra ut Exelon! Kul att se dina väggar växa fram!
Azgaron

Bumpar en gammal tråd…
Vad hände sen ????