Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 775 ggr
Filbrännan96
0

Lämpligt lim för flygplanshuvar?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har märkt sen tidigare att vanligt plastlim inte är så bra att använda till att limma dit huvar på flygplan då det dels blir kletigt och kan råka komma lite på huven om man har otur men också tycker jag inte att det fäster tillräckligt.

Jag är därför ute efter ett bra lim för just huvar som inte gör detta.

Har sett att det finns olika lim och liknande för detta men skulle gärna vilja höra förslag eller rekommendationer från er vad ni använder för sorts lim.

Blev sugen på Micro Kristal Klear, för jag såg på en video på tuben på ISM att det brukar fungera bra då han visade. Skulle det funka mån tro? (https://www.youtube.com/watch?v=qb4yyzKYLpU&list=UUERZRnW_I0acIiDsORviL-Q)

Hör gärna av er! 🙂

"It´s all about the details"! Cool

ElLobo
0

De flesta gånger använder jag mig av vanligt vitlim. Trälim, skollim eller liknande.

Fogen blir genomskinlig och syns minimalt, och är det inga stora krafter inblandade så fungerar det jättebra.

petzon
0

Det finns ett speciellt vitlim från Delux materials som heter R/C modellers Craft glue. Detta lim är speciellt gjort för att limma huvar på R/C plan, blir glasklart när det torkar. Vanligt vitlim blir gärna lite mjölkfärgat i torrt tillstånd. Det är dessutom jättesegt i torrt tillstånd.

Anmark
0

Jag tycker själv Micro kristal clear funkar utmärkt för att limma huvar, Gator glue brukar också rekommenders i dessa sammanhang men personligen tycker jag inte det biter lika bra. Det funkar också utmärkt att limma fotoets med också i de fallen man behöver lite mer tid att få den på rätt ställe. 😃

starhawk
0

När det gäller fönster som man sätter på plats inifrån favoriserar jag vanligt plastlim, är det bra passning applicerar man bara en droppe vid sidan och ser hur den sugs in i skarven, det kan även behövas en droppe  på andra diagonalen. Är passningen dålig blir det snarast epoxy, Gator är inte tillräckligt stark för den eventualitet att man råkar trycka in en ruta. Huvar som appliceras utifrån är en annan historia, men även där favoriserar jag plastlim, under förutsättning att det är bra passning. Är passningen dålig så blir det Gator, det gör ju inget om man råkar trycka loss den, det är bara att limma dit den igen

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

mike gbg
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

funkar bra och syns inte har det även om jag fyller i mätarna på instrumentbrädor

Roca
0

Jag har hittills använt mig av vitt trälim eller Futurelack.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus