Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 2512 ggr
nebeln
0

Rostad plåt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ikväll fick jag en tanke att skapa från scratch skapa korrungerd rostad plåt för kommande diorama…ca 1 timma senare utan att jäkta följande resultat.

ChrisSandberg
0

Riktigt snyggt :)

Hur gick du tillväga??

Dioramabyggare
0

#0: Supersnyggt! Var hittade du materialet till de där plåtarna? Vilken skala är de i? Har du använt lösningsmedelsbaserad färg? Andra färgsorter? Jag har länge haft planer på att skaffa sådana till mina fältförbandsplats- och fältverkstadsdioramor, men inte hittat något material till tak, mellanväggar och så.

nebeln
1

#1 Tackar :) #2 Tackar :) …materialet till detta ligger säkert och skräpar hos er någonstans i form av wellpapp :) Klipp till en bit wellpapp, spola med varmt vatten på pappen så lamineringen släpper..det är wellpappens veckade kärna som används. Skalan är ingen speciell för när det kommer till att använda "plåten" så klipper jag till rätt storlek…veckningen är för stor för 1/72. Grundmålat med gunze aqueous hobby color - Black Grey (H416). Blaskade sedan på med MYCKET förtunnad Rust från samma färgsort (H453)…efter detta använde jag ljus, mellan och mörk rost pigment i både torr och fuktig form för att få fram skiftningarna. Klart :)

nebeln
0

Vill ni ha en mera "skrovlig" "bränd" yta så kan ni innan målningen pensla på med flytande modell lim och strö på bakpulver och uppe på detta pensla med limmet igen för att "smälta" kristallerna i pulvret. Borsta sedan bort överflödet.

stuartm5a1
0

Hej läste om korrigerad plåt, jag gör mina plåtar av alu burkar och en liten manick som används till scrapbocking för att göra vågigt papper med, funkar super bra tycker jag , någon som är intresserad så har jag använt några plåtar i mitt kloakdiot , jag kan fixa bilder om det finns intresse.

tiking
0

Den där ser perfekt ut.

Charles King

-----------------------------------------
Mitt användarnamn på Facebook: 'One-Step-further'
Mitt användarnamn på Instagram: 'inscale_miniatures'

Dioramabyggare
0

#5: Vad för manick är det du använt? Tillverkare och modell? Här i staden finns en butik som säljer scrapbokinggrejor, och jag tänkte det finns en sådan manick att köpa i den butiken.

Skicka gärna bild(er) på ditt diorama och på manicken.