Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 1306 ggr
Martin85
0

Färdigblandad färg?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en bil som jag vill få att se fabriksny ut.

Har köpt en bilbroschyr som stöd i arbetet.

Funderar antingen på Brilliant Blue Metallic, Teal Green Metallic eller Purple Metallic.

Behöver tips på var jag kan hitta färdigblandadfärg på sprayburk i rätt kulörer eller var man kan lämna in ett färgprov och få rätt blandning.

Måste man använda klarlack för att få en riktigt blank yta?

Rone
0

Tamiya har en del liknande kulörer på sprayburk, men det blir ju inte exakt orginalkulör.

Det går att använda bättringsfärg på sprayburk avsedd till bilar, men då måste man oftast grunda plasten med lämplig grundfärg först eftersom den färgen brukar vara mer aggressiv mot plasten. Är det en metalliclack kan sådan färg i vissa fall ha lite väl stora metallic flagor till skalan. 

Angående klarlack beror det nog på vad färgen ger för yta, men det är helt klart en fördel om man ska putsa och polera efteråt.

Exempel på Tamiya färger http://www.modellhobby.se/index.php?maincat=1&cat=1668

onlu00
1

Har du bilmärke och färgkod så tror jag att Mekonomen kan blanda till en exakt kulör på sprayburk till dig. Till våran Saab fixade dom det i alla fall.

Martin85
0

Ok, tack för tipsen. 

Liten update.

Beställde en sprayburk (lackfärg) med Teal Green Metallic enligt GM:s färgkod från en bildelsfirma, fick med en sprayburk med klarlack också.

Behöver jag för behandla  plasten på något sätt? såg att jag har Hagmans grundfärg grå på sprayburk i källaren, bör jag spraya på lite sånt innan?

Proosen
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett hett tips är att testa på en bit gjutstam eller liknande innan du lackar karossen. De flesta sprayburkar är lite på den "heta"sidan och kan förstöra plasten om du inte spärrat/primat med rätt grejen innan.

Samma ställe som du köpte färgen borde även kunna hjälpa dig med rätt grundfärger så du slipper tråkigheter senare.

Kan gå så illa som det gjort på min Charger där klarlacken brände igenom alltsammans och fick allt att se ut som kattskit! Använde då CRC's klarlack och det är inte att rekommendera till styrenplast.

/Niclas