Att hantera sämre syn
Jag har kommit upp i den ålder som jag betecknar som "De grå tinningarnas charm" medan andra svänger sej med uttryck som gubbj…l och "Men pappa, var du inte rädd för dinosaurierna i trädgården när du var barn?"
Hur som helst, en trist bieffekt är ju att synen börjar paja ur när man närmar sej 50. Jag är rätt rejält närsynt och astigmatiker. Ärrbildning efter en olycka i ungdomen på ena hornhinnan gör att linser aldrig varit ett alternativ för mej. För två år sen började byggavståndet bli ett problem och till att börja med tittade jag över kanten på glasögonen men det funkade inte i längden. Optivisor och den typen av prylar har jag inte varit så lockad av så jag knallade till optikern och förklarade situationen i detalj. Hon tog det hela på allvar och tog itu med problemet. Progressiva glas är ett alternativ men prislappen på nio papp var inte så kul. Istället löste vi det med att jag fick ett par glasögon som är helt optimerade just bara för byggavståndet och inget annat. 1500 kostade det och det var värt varje krona. Jag har även jackat upp belysningen vilket förbättrar synskärpan.
Nu har jag använt dem i några månader och "upplevelsekvaliteten" i modellbygget är tillbaka på topp igen. Visst jag får byta glasögon när jag sätter mej vid byggbordet och tappar jag något måste jag byta tillbaka till de vanliga. Men, det är värt det för att få tillbaka en fungerande byggsituation.
Lustigt nog fungerar det fortfarande utmärkt att se datorskärmar. Som sagt, så här löste jag mitt problem och jag hoppas att det kan vara till hjälp för nån annan.
Välkommen till dinosaurieklubben.😃
Känner igen det, man är själv där nu.
Det verkar som det var terminalglasögon du köpte.
Väl värt att fundera över nästa gång man köper ett par nya glojärn ( skånska för glasögon).

Känner igen det där! för mig började det vid 40 årsåldern, jag är långsynt (och långsint 😉) och lite astigmatisk, så jag behöver inga glasögon för att hitta hem, men framför skärmen behöver jag ett par och och för att läsa ytterligare ett par och så slutligen ett par för TVn. Jag kan se på TV utan glasögona, men har jag suttit där ett tag så ser jag dubbelt, har jag glasögona på så slipper jag det. Fram till alldeles nyligen har jag klarat uppgraderingen med att skaffa nya läsglasögon, dom gamla läsglasögona blev nya terminalglasögon och dom gamla terminalerna blev TVglasögon, det funkade hyffsat. Men senast spretade det så jag fick jag ta till en "helrenovering" dvs byta alla tre, försökte få ner kostnaden genom att återanvända bågarna men det gick bara med ett par. Så hela kalaset gick på närmare 10.000:-. När jag bygger "lagom" modeller, dvs 1:48 och uppåt ungefär, så går det bra med läsglasen men är det mindre så har jag en pannbandmodell med nedfällbara glas som jag kompletterar med, gör det hela mycket smidigare, tidigare fick jag liksom sikta och se om man landade på rätt ställe, nu ser jag vad jag gör.
Linser har aldrig varit nåt alternativ eftersom jag som sagt inte behöver några glas för att hitta hem och byter lite då och då mellan dom tre olika paren beroende på vad jag gör. Beträffande barnen och deras dinosauriekommentar skulle jag svarat: Nä för dom åt bara upp oförskämda barn, som ni ungefär
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#2: De fick sej en sån kommentar.
Tack för det brevet, jag trodde jag var ensam. Jag är nu 75 år och just börjat på ett nytt projekt "Pourquoi Pas? IV" i scala 1:50 har fått tag i ritningar och detalj bilder och dokumentation. Detta var ett franskt forskningsskep som förliste utanför Íslands vestkyst 1935. Där som jag är själv isländing så växte intressed yterligare, håppas att tiden räcker, min tid var jo långt före dinosaurierna.
#4 ser mycket intressant ut, hoppas att vi får följa bygget i en omfattande bygglogg.
#0 Jag vet precis vad du menar! Efter att ha fått allt svårare att läsa riktigt finstilta saker, eller i sämre belysning samt (inte minst) efter att i stigande grad ha varit tvungen att bygga utan glasögon (och därmed, redigt närsynt som jag är, likaledes tvungen att minska betraktelseavståndet till >15 cm, vilket i längden inte är särskilt bekvämt) skaffade jag i höstas två par glasögon, vilket för min byggupplevelse innebar ett sådant totallyft att jag postade om mina nya glasögon i "Nytt i verktygslådan"-tråden! 🤪😎
Se'n har jag också mycket stor glädje av den kepslupp jag köpte i fjol; med 2x-linsen får jag god kompensation och lite till för den förminskningseffekt glasögonen obönhörligen ger; med 3x-linsen blir arbetsavståndet i kortaste laget, men för riktigt finlir är det otroligt tacksamt att kunna se allting skarpt och stort in i minsta detalj! 🙂
#4 Ser ut som ett mycket spännande projekt, och ett väldigt vackert objekt! Törs man hoppas på en byggtråd?!?
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Tillhör också skaran som får ha hjälpmedel för att kunna se bättre (den enda gången man ser bättre Ut så är det när man passerar spegeln efter duschen utan glasögon…) Bär progressiva och terminalglasögon vid skärmen samt förstoringsglas med lampa och "kepslupp" i lite olika kombinationer beroende på vad jag skall göra, annars då får man känna sig fram… 😉
Stefan - Modellbyggare

Är också där med en syn som började lämna en hel del att önska.
Fick nya progressiva ögon men de var faktiskt skit för mig, hade så otroligt små fält där jag faktiskt hade skärpa så de var i princip obrukbara. Nej, det var inte några lågprisglasögon, 9700 kr för det paret. Är glad att de har nöjd kund-garanti så jag fick byta till vanliga glas och lägga till ett par läsglasögon istället. Blev både billigare och bättre även om det är lite jönigt att behöva skifta bågar beroende på vad som ska göras. Får se om jag testar progressivt igen längre fram.
Kör annars med pannlupp också när jag bygger, som komplemement för lite bättre detaljskärpa.
/Niclas
känner igen mig, ett rent helsike, behöver liksom glojärnen på nära håll men inte annars. självklart också alltid bortslarvade och nånstans där de inte behövs.men jag har iallafall hittat tillbaks till hobbyn men med ett minus att det är jobbigare nu
# får väl bara kommentera dig Jagularen med att jag är själv är grå över hela huvet
liksom, hmm grymt när man trots allt inte känner sig äldre än ca 26 jaja😉