Kompressor utan tank
Hej! Har köpt en ny kompressor för att börja med airbrush då det blev protester från regeringen när det skulle byggas kompressorrum och ställas in en 300L tank i mitt nyerövrade hobbyrum. Denna ligga krabat har ett starttryck på 3 bar med en icke justerbar kontakt så jag har två frågor… 1. Bör jag montera en tank på den för att minimera tryckfallet när man aktiverar sprutan? 2. Vilket tryck använder man generellt när man målar med airbrush? Mvh Niklas

Tanken är för att jämna ut trycket, främst från eventuell puls. Jag brukar använda tryck mellan 5-30 psi beroende på jobb. I bar är det väl typ från 0,3-3. Om du inte har regulator, så pip in om biltema. De har helt OK grejer för ganska små pengar.
Det är biltema jag köpt kompressorn på och den klarar att hålla 3 bar konstant med max öppnad spruta. Och kör man på högst tre bar så behöver jag väl bara en liten tank med en startbuffert. Ska bli intressant detta. Tack för svar! Mvh niklas

Normalt arbetstryck för målning bör ligga på runt 10-15 psi. Mellan 20-30 behövs bara för riktigt tjocka vätskor och stora flöden, typ klarlack.