GB 65: Strv m/37
Jaha, då börjar det bli dags att sätta igång mina byggprojekt i GB #65: Små modeller.
Först en liten Strv m/37 (Praga AH-IV-S) i 1:72 från Planets Models.
Först själva kartongen:
Mvh / Janne
Själva delarna. Ska väl inte ta så fasligt lång tid att få ihop…
Den blir inte så stor, ca 46 mm.
Mvh / Janne
Vilket trevligt projekt! Detta följer jag med stort intresse!
Mycket intressant! Den ser barnsligt liten ut./Roger
#6 Jo, stor är den då inte!
Men Carden-Loyd Mk V som jag också har på gång i GB #65, den är än mindre. Bara 32 mm kort!
Var på Arsenalen och tittade på originalen också. Dom var inte särskilt stora heller…😎
Tyvärr kan man inte bygga någon av dom med öppna luckor och på Strv m/37 så är tornet fastgjutet i karossen, lite trist. Jag har tänkt mig framöver att ha dom i något diorama med några gubbar runt om.
Såg också att Strv m/37 utgick ur försvaret 1953, samma år som vi införskaffade Strv m/81 Centurion. Snacka om uppgradering i slagkraft…🤪
Mvh / Janne
Första bitarna fastlimmade. Något mera bitar på denna sats (12 st.) Har sedan lagt till antenn, vajer och förlängt skärmarna fram m.m.
Mvh / Janne
Borrade upp avgasröret lite extra (var redan förborrat…👍) Men jag ville ha lite djupare bara. Riktigt fin kvalité på båda mina byggsatser för övrigt.
Mvh / Janne
Framskärmarna är färdigklippta och lagt till ett stag också. Passade på att fixa en öppen lucka till backspegeln (till höger om föraren) som ligger an mot skärmen.
Mvh / Janne
grundad med Chaos Black.
Vädrad med lite slipdamm också ser jag…🤔
Mvh / Janne
Även Stefan Karlsson (Museichefen) ville vara med på bild. Han hälsar att ni är varmt välkomna och titta in på Arsenalen, där ni kan titta på originalen m.m. Klart värt ett besök, eller gärna flera. Dessutom är det väldigt trevlig personal där också👍
(Ursäkta bildkvalitén, tagit bilder från min mobil.)
Tack för titten!
Mvh Jan Gaude
Mvh / Janne
Riktigt snygg! Dina små förbättringar lyfter verkligen modellen!
Läckert!
/Dan

Mycket fina små stridsvagnar blev det. 🙂
Snyggt!👍
Tack för era vänliga kommentarer…🙂
(Bakgrundsbilden hittade jag på http://www.arsenalen.se/index.php/sv/ som jag skrev ut på A4 papper och gruset "lånade" jag från beachvolleybollplanen vi har här hemma på gården).
Mvh / Janne
Mvh / Janne

👍
Riktigt snygga små ovanliga vagnar! 😉
Kul att det finns m/37 byggsats, tidigare hade jag faktiskt i tanke att kanske bygga en sån. Isf vet jag vilken man ska utgå från.
"It´s all about the details"!