håltagning
Hej, tänkte ställa en fråga här som inte handlar om modellbygge men kanske ändå är något som ni har erfarenhet av i processen av att bygga modeller.
Jag sitter i begynnelsen av ett projekt som gäller arbete med trä (teak) och det gäller håltagning, hålet ska vara cirka 1-2mm i diameter och det ska vara cirka 120-150mm djupt/långt och genomlöpande så man skulle kunna borra från båda hållen.
Så min fråga till er som har erfarenhet av arbete med trä, hur skulle ni tackla uppgiften och har ni tips på vilken utrustning ni skulle använda?
Mer uppgifter om materialet:
Rundstav 15-20mm kapad i ~130mm längder.
be inte om hjälp om du inte vill ha den
Hej!
Vilken form och vilka dimensioner har "arbetsstycket"? Är det pumpstocken (tror jag det kallas) till ett gammalt segelfartyg du ska tillverka? Jag har lite grann erfarenhet av träbearbetning, och jag föreslår att du kontaktar ett snickeri. Frågan är ju också om det går att "träffa rätt" om man borrar från bägge ändar.
Lycka till så mycket med "borrprojektet", och visa gärna bilder när det är klart!
🙂
Arbetsstycket har dimensionen ~130mm långt och är en rundstav med diametern 15-20mm
Om jag lyckas få till detta så ska jag helt klart visa. Vill inte blanda in tredjepart utan tänkte driva detta lite som ett eget hobby projekt här hemma.
Jag har också funderat på "träffsäkerheten med att borra från varje ändå, den kan ju hamna lite "off" vilket egentligen inte är en större katastrof. Men jag har även en kompis som är überjävlig med svets, jag tänkte faktiskt ge honom en utmaning att förlänga ett borr vilket hade kunnat lösa utmaningen, men jag börjar misstänka att det finns fler borr på marknaden än de man ser på hyllan, så jag ska kolla med butikerna också att kolla i deras kataloger vad deras leverantörer kan fixa.
Jag har hittat en "minisvarv" som har en spetsvidd på 250mm, har även letat efter svarvlösningar till dremel-verktyg men inte funnit några.
Jag brukar själv vara snabb på att informera om google, gjorde nu en googling på långa 2mm borr och hittade flera sidor som har vad jag söker.
http://shop.otdtools.se/djuphalsborr-02-mm-hss-160-mm-lang-wodex/27053-0
Problemet är nog inte att hitta en nog lång borr. Problemet blir snarare att få den långa och tunna borret att gå rakt genom arbetsstycket. Många gånger tycker jag detta är svårt redan vid ganska korta 2 mm borr (och jag använder därför oftast en dubbhålsborr med tunn spets för att börja hålet och sedan borra det större och djupare med en vanlig borr). Framförallt i trä tycker jag det finns en tendens att tunna borr drar åt något håll (antagligen för att träet har olika densitet beroende på ådringen). Så mitt tips blir att borra i etapper med allt längre borr, samt att använda ett trä som är så homogent som möjligt (d.v.s. med liten skillnad i hårdhet mellan den ljusa och mörka veden (furu skulle jag säga är "omöjligt" att få en så tunn borr att gå rakt igenom, bok är nog ett bättre alternativ). Jag skulle dessutom försöka hitta ett riktigt träborr med spets istället för att använda ett HSS-borr för metal/trä, eftersom de förstnämnda är bättre på att "gå" rakt.
/johan
Att borra i etapper är en bra idé… att köra dubbelhål blir nog omöjligt.
Materialet jag kommer arbeta i är teak.
Jag har haft god erfarenhet av att centrumborra rundstav i min Proxxon mikroträsvarv, även om det aldrig har handlat om genomgående hål i så långa arbetsstycken som du är ute efter.
Genom att byta ut den vanliga medlöpande spindeln mot en likaledes medlöpande borrchuck är det möjligt att sätta an ett exakt centrerat borrstål …
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
… som man, i alla fall på den här lilla svarven, för an mot arbetsstycket genom att med handen skjuta hela bakstocken med chuck och borrstål och allt mot det roterande ämnet.
Jag misstänker också att den här tekniken borde ge hyfsade möjligheter att borra från bägge håll, eftersom ämnet, om man fäster det i en självcentrerande chuck, i princip bör hamna i exakt samma lägge visavi borrstålet även sedan man vänt på det.
Nota bene: min lilla svarv klarar inte av grövre arbetsstycken än 10 mm om de måste kunna föras igenom hela chuckspindeln för att få plats, men om dina ämnen inte skall vara längre än +/- 130 mm så behövs detta inte, eftersom ett sådant mått gott och väl ryms inom de ca 250 mm spännvid som den här typen av svarv har.
/Mattias
Ibland måste man få lov att svära… FY FAN VA SMART!!!!
Banjoman, det var precis ett sådant tips jag var ute efter!
Du menar denna svarven? -> länk till svarv <-
Detta innebär ju att jag skulle kunna "slippa" köpa en pelarborr för ytterligare 2600:- vilket samtidigt innebär att jag kan komma igång med mitt lilla projekt samtidigt.
Är du tillfreds med den svarven? Fungerar bra?
#8 Ja, det är exakt den svarven jag menar, och jag har varit mycket nöjd med den! Den har givetvis sina begränsningar, som alla mikroverktyg, nämligen framförallt att man inte får plats med lite större ämnen i den – det är ju en mikrosvarv, ju! Fördelen är då å andra sidan att den är väldigt bra på att hantera mindre ämnen! Som exempel på vad jag använt den till bifogar jag en bild på rundhulten till en fartygsmodell jag byggde för några år sedan: alla avsmalnande former är svarvade i Proxxon-svarven.
OBS! Tänk på att du, för att kunna centrumborra kommer behöva inte bara själva svarven, utan också två extra tillbehör, 27028 (Borrchuck med pinol för höger dubbdocka) och 27026 (3-backchuck), vilka inte ingår i grundutförandet (se s. 30 i Proxxonkatalogen för mer detaljerade upplysningar). Så jag tror inte att det blir något jättemycket billigare kalas än vad en pelarborr skulle kosta (om du vet dig kunna skaffa en så'n för 2 600:-), men tror du å andra sidan att en liten och smidig träsvarv skulle passa bättre i din verktygslåda så kunde det kanske vara värt att investera i en?!
Är det bara just det här projektet det gäller skulle det kanske vara värt att se om du har någon i bekantskapskretsen som äger en träsvarv av något slag – även en större sådan borde kunna fungera … ?!
Hur som haver: lycka till!
/Mattias
Kanon, då vet jag vilka delar jag behöver extra.
Det kommer bli mycket billigare nu eftersom jag hade behövt både svarv och borr om du inte gett mig denna lösningen. Nu behöver jag enbart svarven.
Men du har rätt, jag ska kolla om det finns någon i mina kretsar som har en svarv som jag antingen kan låna eller köpa. Microsvarven är ju smidigt eftersom den är så liten och jag har inte direkt något "hobbyrum" utan kommer få göra mina arbeten i köket eller hallen, så det blir till att vara redo med dammsugaren varje gång.
Måste hålet vara lika tunt hela vägen. Om man skall borra djupare hål så är det en bra idé att borra så djupt man vågar med det tunna borret från ena hållet och borra med ett grövre från andra hållet. Då minskar man risken för att borret går av
Det behöver vara samma dimension i båda ändar.
Spånar dock på en till lösning som kom som en glödlampa nu, att om jag hittar rostfria rör eller liknande som har ett genomlöpande hål på 1mm och en yttre godstjocklek på cirka 4mm så kan man få lite mer tyngd i "slutprodukten".
Hmm… Börjar bli kul detta.
För er som sitter nu och undrar vad sjutton är det han ska göra så har det med mitt absolut främsta intresse att göra.
Jag älskar sportfiske och riktar mitt fiske främst efter havsöring längs den skånska kusten. Det finns mängder av fiskedrag att köpa och gudarna vet att jag har mängder av dem i mina askar, men var kan vara mer tillfredsställande än att fånga fisk på egentillverkade drag.
Jag har klara idéer på hur dragen ska se ut och utformas för att det ska fungera, jag har valt teak som material eftersom det inte flyter lika bra som övriga träsorter, det enda trä som flyter sämre än ebenhotlz men kostar också därefter.
Dragen kommer att målas och lackeras i de färger och mönster som jag vet fungerar bra.
Vissa drag kommer vara "flytande" och jag kan hitta tunna rostfria rör eller mässingsrör så kan jag även tillverka drag som sjunker lite djupare.
#11 Se där ja – från Amazon kan man naturligtvis beställa! Jag tänkte inte på det eftersom jag själv helst alltid köper sådana saker över disk för att kunna klämma och känna på dem innan jag slår till …
Vore jag du skulle jag dock inte i första hand välja USAmerikanska Amazon – Proxxon är tillverkade i Tyskland, och alltså först importerade till USA från Europa, vilket gör dem ganska dyra där; dessutom finns alltid risken att maskinen är anpassad för amerikanernas 110 V-system, och har man riktig otur får man dessutom betala tull och moms på alltihop.
Jag kollade, och allt det du behöver finns givetvis att beställa från tyska Amazon, som dessutom är betydligt billigare: USA $321 ≈ 2150 SEK, medan 170 € ≈ 1550 SEK (till dagens officiella kurser)!
/Mattias