Min första modell & dio - tips tack!
Hej!
Jag har nu för första gången sedan jag var typ 12 (är 22 nu) byggt färdigt en modell och skapat ett litet diorama. En kväll satt jag och tänkte på när min morfar och jag brukade bygga gamla flygplan, speciellt Spitfire - den var ju så cool, och bestämde mig för att jag ville testa på det igen. Så jag beställde helt enkelt en Sd.kfz 222 från ICM och ett tyskt spaningsteam från Zvezda i 1:72 och körde igång.
Jag lade väl inte så mycket tid på att få allt att se korrekt ut utan körde mer på känsla. Ska också sägas att jag gjorde detta med små medel, som student hade jag inte råd att köpa en massa grejer…!
Jag skulle gärna vilja ha lite tips på vad som kan göras bättre till nästa gång! Dessutom så får ni mer än gärna skicka lite WW2 bilder som ni tror skulle kunna verka som inspiration till mitt nästa försök!
//Leo
Snyggt, jag gillar framförallt hur du komponerat ihop dioramat (det ser "rätt" ut på något sätt).
Ett tips är att kolla efter lite tunnare tråd till stängslet (det finns tunnare metalltråd i t.ex. fiskeaffärer som säljer grejer till flugfiske och borde inte kosta många tior)
/johan - som också nyligen kommit tillbaks till modellbyggarträsket
Gillar detta! Tycker om den återhållsamma dynamiken i scenen, håller med föregående talare, det ser trovärdigt ut.
/Dan
Hej där.
Kul att se att du jobbar i skala 1:72….som jag med mitt Poltava projekt.
Blir nyfiken på ditt gräs som du har,är det special inköpt dyrt eller nått billigt som du hittat nånstans….
Själv kör jag ju med en slags fuskpäls i vitt tyg, som kräver sin målning för att bli täckande.
Jobbar ju också med större ytor,allt från 1.20+60cm till 3.50+60cm
Så det kräver stora stycken eller nått på rulle…..
Vore skoj att få veta var du hittat ditt gräs?
Krille55
Ser riktigt najs ut, jag gillar när gräset spretar och det är lite ojämnt i största allmänhet. På hela taget är kompositionen snygg tycker jag, inga linjer som följer plattan och så. Två saker kan jag tänka mig att anmärka på:
- Varför tar stängslet slut sådär?
- Varför har killen kånkat ut radion framför bilen?
Du behöver inte motivera och sånt, men nästa gång, fundera på hur du skulle gjort om det var du (om du byggt ett stängsel i verkligheten eller bar runt på 12 kg radio :)). Mina förslag skulle kunna vara: Sätt radiokillen närmare spanarna så han kan höra dom utan att dom behöver skrika. Sätt en stolpe 90 grader från den sista och gör så att det ser ut som att tråden blivit avklippt eller nåt.
Tunn koppartråd kan du få om du skalar en elkabel av lite tunnare sort, billigt och bra.
Fortsätt på den inslagna vägen!
Kan bara hålla med, ser riktigt bra ut för att vara ett första försök med diorama. Gräset ser bra ut med varierande längd och färg. Det är snyggt med långt statiskt gräs, men ett problem kan vara att figurerna ser ut att sväva ovanpå. Man kan då kanske platta ner det med vitlim och lite frisering så det ser mer nedlegat ut.
Kul att du hittat tillbaka till modellbygget och hoppas du kommer visa fler fina byggen här framöver.
/Henrik
Tack för alla trevliga kommentarer! Kul att läsa!
Tråden är faktiskt, som #8 tipsar om, en skalad elkabel men det är två stycken hoptvinnade. Jag har inte själv tänkt på att det kanske är för tjockt men ska se över det!
#7 Gräset är någon sorts blandning av olika färger och längder som jag hittade i hobbybutiken här i Norrköping. Har tyvärr inte kvar förpackningen. Kostade väl typ 65 kr, har ingen aning om det är billigt eller dyrt men en förpackning verkar räcka väldigt långt!
#8 Tack för tipsen! Figurerna och bilen är inte fastlimmade än så det är absolut något jag ska fundera över!
#9 Ja jag gillar också att det är lite varierat i färg och längd! Att de svävar lite kan jag nog ordna som du säger, speciellt eftersom figurerna inte är fastlimmade än :)