JGSDF Type 10, Fujimi skala 1/72
I väntan på fotoets till min Pz.Kpfw. IV, så startar jag upp ett nytt projekt. Även detta en pansar i skala 1/72, JGSDF Type 10 från Fujimi. Detta är den japanska försvarsmaktens senaste tillskott och bilder på den riktiga vagnen finns här
Byggsatsen är rätt ny, släpptes 2010, och innehåller inte överdrivet mycket delar. Fina, väldetaljerade gjutningar med bra passform. Tyvärr är plasten lite väl hård för att kännas perfekt, men inget större problem. Just Fujimi verkar använda en hårdare plast, åtminstone är det min erfarenhet. Nåväl, en mindre parantes i det hela.
Det är blir ett helt OOB bygge.
Ser bra ut Stefan! 

Ja, den där gillade även jag.
Hmmm, jag måste genast gå och tvätta munnen! Det där är ju en lerkoloss …

Tack! Haha, lerkoloss
. WWII-vagnar har kanske lite mer charm, men jag gillar även moderna vagnar. Speciellt denna, faktiskt. I storlek ganska lik t ex Leopard 2, men betydligt lättare. Sedan är det kanske inte den vanligaste modellen man hittar, inte i våra trakter åtminstone, vilket gör det lite extra kul.
Då är det helt färdigbyggt - klart för målning, med andra ord. Här syns också Fujimis lösningpå band/hjul. Banden utgör tillsammans med drivhjul & vändhjul en enhet som monteras med ena halvan av bärhjulen redan på plats i chassit. Andra halvan av bärhjulen monteras därefter. Fördelen är att det är mkt lättare att måla hjul & band. Sidoplåtar/pansar har en väldigt tajt passning så det är enkelt att måla dessa löst.
Jag gillade den där lösningen på bandaggregatet. Det ser ut att vara rätt bra detaljering på den här byggsatsen!
Ja, det är helt klart en finurlig lösning. Banden var också i 4 delar (inga lösa bandlänkar) och "färdigformade" så de var hyfsat enkla att få ihop. Detaljeringen går inte att klaga på, trots få delar. Rekommenderas!
Ja, det ser smidigt ut! Själv har jag precis klickat hem en isu-122 från italeri och en ferdinand jagdpanzer från dragon. Båda 1/72, naturligtvis! :-)
Se där! Själv hittade jag Revells FAMO och Pz.Kpw. III L i den lokala leksaksbutiken. Har även en Revell Challenger I + ets i beställning.
Nice! Nån gång ska jag också prova på en efterkrigsvagn!
Det ser riktigt bra ut Stefan! Ser fram mot vädringen! :-)
Tack, Calle! Vädringen är ju det absolut roligaste :)
Otippat val av stridsvagn Stefan 🙂 Påminner den inte rätt mycket om en Challenger II:a? Framifrån tycker jag att den har det där brittiska stuket liksom. Fint byggt och målat hittills.
#18 Kan man säga 🙂 Undrar hur många som byggt denna vagn, här i västvärlden? Vissa drag av Challengern, men Type 10 är längre & smalare. Tack, vi får se vart det slutar. En liten platta får det nog också bli.
Nog för att Japaner är tokiga i drifting, men…vad säger man? Kolla 58 sekunder in i filmklippet:
http://www.youtube.com/watch?v=ffNiosiPlxY
Demo av Type 10 prototype. http://www.youtube.com/watch?v=fSmVORpXFUE
Denna modell som jag bygger är inte den vagn som nyligen gått i serieproduktion utan en prototype (som på YouTube-klippet). Tamiya har precis släppt Type 10 (Serieproduktion) i skala 1/35.
Ser fett kul ut att göra donuts med en stridsvagn😃
Jäklar va snyggt! ! Extra + för gummidukarna.
Grym vädring Stefan! Den där får du nog lov att släpa med dig upp i helgen, så man får se den live!
#27-28 Tack 🙂
Ok, då packar jag med denna lilla vagn.

🤔 ARTICLE 9. Aspiring sincerely to an international peace based on justice and order, the Japanese people forever renounce war as a sovereign right of the nation and the threat or use of force as means of settling international disputes. (2) To accomplish the aim of the preceding paragraph, land, sea, and air forces, as well as other war potential, will never be maintained. The right of belligerency of the state will not be recognized.
http://en.wikipedia.org/wiki/Article_9_of_the_Japanese_Constitution
#30 Den här byggde de bara för att den är cool 😎 Hur annars förklarar man att man burna donuts med den? 🙂
Snyggt "kjoldamm" 👍
#34 Tack 🙂
Snyggt!
Tänker du bygga Tamiyas nya i 1:35?/Roger
Härligt bygge
Blir nästan sugen att kliva ned i leran igen.
#36-37 Tack 🙂
#36 Funderar allvarligt på det, gillar denna vagn.
Hyfsat lika var de allt :) Vad ska du hitta på Challengern? En Irak-variant?
#40 Jodå, det finns absolut likheter i utseendet. Challengern är framförallt större & biffigare än Type 10.
Det blir en IFOR-vagn från Bosnien -96.
Det är nått visst med modernt pansar!
Jäkla fin vädring! 👍
Snyggt Stefan!
Tack, Jesper.
Gillar skarpt!
Antennerna, är det varmdragen styren eller? ser väldigt bra ut!
/Dan
/Dan
#49 Tack, Dan. Ja, antennerna är varmdragen styrene. De ursprungliga var alldeles för grova.