Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fartyg-båtar
Läst 2211 ggr
Janne Nilsson
0

Hitta ritning på fartyg.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Men anledning av bygget av Aurora Borealis här så kom jag att tänka på att jag faktiskt vill bygga ett visst fartyg. Men vet inte var jag skall hitta en ritning att utgå ifrån.

Förebilden är M/S Laholm från SAL, Svenska Amerika Linjen.

http://kommandobryggan.se/sallast/laholm.htm

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Anmark
0

Hej! När jag leta efter ritningar till Pansarskeppen av Sverigeklass så hittade jag en del i Sjöhistoriskas arkiv. Det skulle kunna vara en utgångspunkt och har de inte den aktuella ritningen kan de säkert ge tips på hur man kan gå vidare. 

Johan

JaguarMkVII
0

Ge mej nån dag så ska jag kolla med en god vän som jobbade på Aalborg Verft var ritningsarkivet tog vägen när de slog igen.

JaguarMkVII
0

Tydligen hamnade det mesta hos sjöfartsmuseet i Aalborg enligt min kompis. Prova: http://www.aalborg.pro/marinemuseum-aalborg Hon hade tydligen nybyggnadsnummer 70 vilket är den identitet hon gick under tills hon levererades och med 98% säkerhet refererar alla ritningar till nybyggnadsnumret.

Janne Nilsson
0

Tack för tipsen. Jag mejlade Sjöhistoriska igår och skall försöka få kontakt med Aalborg idag. Janne Nilsson

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag söker efter en ritning till en annan båt från SAL, M/S Stockholm. Fast jag kommer att göra den som den såg ut 1973 när jag åkte med till Västafrika och då hette båten Völkerfreundschaft och gick under Östtysk flagg. En variant jag tittar på är att utgå från en pappersmodell som skall finnas till den.

Stefan - Modellbyggare

Janne Nilsson
0

DU kan inte ha varit gammal då, Stefan?

Mitt intresse härrör från att min far mönstrade på M/S Laholm som sitt första fartyg. Det var  1946-47, är inte säker i skrivande stund. Han gick som Gnist ett antal år på Nord- och Syd-amerika.

Janne Nilsson

StefanW
0

#6 Jag var 8år då och resan tog en månad.

Stefan - Modellbyggare