Scratchbyggd A7V "Sturmpanzerwagen"
Detta är ett slöjdprojekt som jag håller på med i sista terminen i 9:an. Eftersom det är 100 år sedan första världskriget startade tänkte jag byggde den tyska A7V från första världskriget.
Eftersom detta är ett slöjdprojekt i skolan kommer jag behöva arbeta snabbt för att hinna med detta bygge. Detta är efter fyra timmars arbete…
Jag har använt mig av plywood, för strukturen (tornet och den fyrkantiga delen av vagnen) 4mm och 1mm plywood för detaljer.
För att få bättre hållbarhet i strukturen använda jag tre träbitar som jag limmade på inuti vagnen.
Hoppas ni förstod något av vad jag skrev… :/
Vad blir det för skala på den?
Sen vet jag inte om Jubileum är rätt ord för en 100-årsdag av ett krig?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
För att försöka täppa igen glipan tänkte jag först att klippa till 1mm plywood till den perfekta storleken. Detta skulle varit väldigt svårt och jag skulle inte ha det lätt att fästa denna bit. Därför valde jag det enklare vägen, att klippa ut en massa 1mm plywood bitar och sedan limma på dessa i glipan vilket jag sedan kan spackla och få en bra yta att måla på. Jag är lite trött idag, alltid någon bortförklaring för dålig förklaring… :D
#3 Fixade texten, kan hålla med, jubileum är inte det bästa ordet att använda. Skalan kan jag ta reda på, modellen är ca 30cm lång, skulle gissa på ca 1:24

#7: Har en i skala 1:35 jag skulle tro att din skattning av skala stämmer. Hur har du tänkt att fixa bandaggregaten? det är en faslig massa småhjul där och inte minst, hur har du tänkt fixa banden? Intressant bygge!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#8 Tack, jag kommer försöka fixa så många detaljer som jag hinner men jag kommer förenkla många delar. Banden kommer inte synas särkilt mycket så här kommer jag förenkla en hel del. Detta är trots allt ett skolarbete vilket jag måste få klart på en väldigt begränsad tid, kanske 10 timmar till i skolan men kommer jobba hemma med detta arbete. Så jag får se hur detaljerad slutresultaten blir. Nu kommer inga fler uppdateringar förrän tidigast om en vecka!

Den ser rätt lika ut i fram och bakdel men framändan är där kanonen sitter.
Jag tror alla hjulen, åtminstone bärhjulen och spännhjulen är ekrade, men du kan ju använda rundstav och eventuellt måla mellanrummen mellan ekrarna svart. Tänk på att banden är ganska tjocka så använd inte nåt tunt band när du gör dom.
#12 Jag vet att kanonen sitter fram, ska försöka fixa detta på något sätt, vet inte hur än. Det som är bra med stridsvagnar är att man kan vädra dem rejält, speciellt runt och på banden vilket gör att dessa delar inte behöver vara så detaljerade så som andra delar. Det är iallafall vad jag tycker. Varning: Denna vagn kommer inte bli 100% lika som originalet, den kommer bli förenklad!
Kul projekt! 👍
Ett litet tips: tänk på att även om plywood ser och känns ganska slät ut när man jobbar med den, så är det ett trämaterial och trä har ådring, som gärna lyser igenom färgen när man målar, och gör att det som skall föreställa pansarplåt ser ut som just … trä! 😮
Det är med andra ord viktigt med underarbetet innan man målar! Om du inte själv har ideer i den vägen kan säkert din slöjdlärare komma med tips. Själv brukar jag lägga ett tunt skikt (eller två, med slipning emellan) med vanligt mjukspackel över hela ytan, slipa slätt och sedan stryka på ett (eller två, med slipning emellan) skikt med Eskaders grundfiller. Detta ger en härligt glatt och slät yta, som är lätt att måla, och som inte längre ser ut som trä genom färgen.
För ett exempel på hur det kan bli, titta på bilden i detta inlägg i min Eilean Mòr-tråd -- hela lådan är byggd i exakt samma plywood, men utsidorna har fått två skikt spackel och två skikt filler, fördjupningen längst bak har bara fått en strykning med Eskader-filler i botten medan ovansidan är helt obehandlad …
(Det finns naturligtvis andra träfillers än just Eskaders [ni kanske till och med har nå'n schysst i slöjdsalens förråd] -- jag nämner den mest här eftersom det är den jag själv använder och känner till.)
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#14 Jag hade tänkt att lägga på något spackel. Ska kolla upp om dina tips, tack för det! 👍😂

Här byggs det på ser jag! Först en liten rättelse: Kölen är mittlinjen på ett fartygs skrov vilket torde motsvara botten på stridsvagnen, så framändan kan snarast kallas fören. Att använda flott-termer för VV 1 stridsvagnar är inte så galet faktiskt, den brittiska stridsvagnen utvecklades av "The landship committee".
#22 Tack då vet jag det, alla dessa termer är svåra att komma ihåg!
Borrade hål…
.
Nästa steg var sedan att tillverka på dörren. Jag använde mig av min ritning för att markera dörrens placering. Jag skar ut dörren av plasticard (1mm tror jag). Jag limmade sedan på dörren med trälim. När trälimmet var helt torrt sandpappra jag den med 240, 4000 och till sist 10 000 sanding sticks för att tunna ut dörren.
Nu har det hänt en del sen sist. Jag började med att detaljera tornet med 0,1mm plasticard. Allt detta skar jag ut istället för klippa. Detta gjorde jag eftersom jag märkte att när jag klippte plasticardet så började det kurva sig. Detta hade jag sedan behövt försöka böja tillbaka vilket skulle tagit mycket mer tid. Det slutade med att all detaljering på tornet var fel.
Jag gjorde allting på samma sätt som innan utom att jag bytte plats på luckan och "gallret". Alla dessa detaljer valde jag att använda plast. Det är mycket lättare att arbeta med och jag behöver inte spackla vilket jag skulle behöva om jag använt trä. Det skulle vara mycket svårt på så små ytor. "Gallret" gjorde jag på samma sätt som tidigare. Markerade hålen vilket jag sedan borrade och sedan skar ut till rätt form
Jag började sedan detaljer sidan på tornet. För luckorna använda jag som vanligt 0,1mm plasticard som jag skar i rätt storlek och limmade på med superlim. Däremot klippte jag ut de två remsorna bredvid luckan. Detta gjorde jag eftersom jag kände jag fick mycket bättre kontroll med saxen. Jag kunde lättare klippa raka remsor jämfört med hur jag skar med kniv. Eftersom plasticardet kurvade sig var jag tvungen att försöka böja tillbaka de så att de blev raka igen. Det är inte perfekt men tillräckligt bra för mig!
Jag tänkte först lämna av gallerna till slutet efter målning så att jag kunde måla svart under för att likna skugga. Jag bestämde mig för att inte göra det och limma på de nu. Det gav mig möjlighet att kunna spackla glipan och därmed inte behöva måla två gånger. Jag tror också det kommer se mer realistiskt ut med den naturliga skuggan som jag får än den svarta färgen hade fått
Nitarna (om det heter det?) är det som verkligen tar tid med detta bygge. Som tidigare skar jag ut små nitar av platicard rod vilket jag limmar på. Jag kom på att superlim fungerade mycket bättre än trälimmet när jag skulle limma på nitarna. För det första ger det en mycket starkare sammansättning vilket gör så att inte lika många går av under byggets gång för jag råkar röra vid dem. För det andra så torkar det snabbare vilket gör så jag inte behöver hålla niten så länge på plats utan kan gå vidare till nästa. Detta var en stor tidsskillnad. Såklart använde jag fortfarande plastlim där jag limmade nitarna på plasticard. Här räknar jag fortfarande nitarna på mina referenser så jag får rätt antal på modellen som i verkligheten.
För "avgasröret" använde jag även här plasticard rod men med en större diameter. Jag böjade sedan till det så långt jag kunde utan att bryta den. Eftersom jag råkade bryta den så många gånger av misstag blev avgasrören lite kortare än mina referenser. När jag böjt till avgasrören borrade jag ett litet hål med ett 1mm borr. Jag upprepade processen en gång till fast spegelvänt till andra sidan.
Träder tillverkades genom att jag klippte av grenar av en buske i trädgården, jag klippte sedan bort allt grönt på grenen och klippte stammen i rätt längd vilket jag sedan tryckte ner i leran och lät torka. Jag har använt denna tekniken innan och vet att den funkar, det är enkelt och billigt. Därför använde jag den i detta bygge också.