Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 3801 ggr
Sven-Erik
0

Våra modellbyggarhörnor! version 2.1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill själv stå som trådskapare. Eftersom jag själv skapade den. Därför startar jag en ny tråd..

….och del 1 hittar ni här

Sven-Erik
0

Nu blev jag tom…

Jaja, skicka in era bilder på era bygghörnor! Alltid kul att se hur "ni har det" och varifrån alla fina byggen skapas!  Glad

[Tunnan]
0

Måste städa först bara…Skäms

lanm65
0

Så här ser det ut hos mig, bygghörnan är nog den mest ordingssamma delen av huset =) Modellförrådet är lite som fågel-fisk o mittimellan, flyg överst, därunder pansar och längst ned några båtat. kompressorn till airbrushen står i garderoben då den är en "vanlig" kompressor som låter ohemult mycket.

Sven-Erik
0

#3. Mycket prydligt och trevligt! Man blir alltid nyfiken när man ser era modelltravar. Skulle var kul att få sätta sig och glutta i kartongerna.

lanm65
0

Svar #4

Här kommer en "glutt" i en kartong, en Messershmit bf 110E profipak från Eduard. Den modellen vågar jag inte röra annu, vill få lite mer vana och erfarenhet först. Förbaskat fin modell verkar det vara Skrattande

Dioramabyggare
0

#5: Det ser ju ut att vara superfina gjutningar på den modellen! Dekalerna ser också väldigt fina ut! Lycka till så mycket med bygget!

erihan
0

Hmmm….nog dags att städa. Fick leta en längre tid efter bottenplattan till Bäckebo dioramat idag - då är det nog dags…Skäms

erihan
0

Det vore antaligen en bra princip att stänga kartongerna efter sig….mest figurer och lite pansar…

Sven-Erik
0

#5. Tack! Skrattande Där fick jag min "glutt". Den där ME´n ser jättefin ut! Skulle vilja ha en själv. Finns även en FW 109:a från Eduard med en liten "äkta" metallbit från ett plan. Den har jag suktat efter länge.

Sven-Erik
0

#7. Skaplig bygghörna! Man anar flera intressanta byggen där. Skulle gärna vilja få se mer av dem!

fjantomen
0

Här är min men alla hyllor med modeller är inte med!

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

BjarneS
0

#8 Självklart så ska kartongerna var öppna så man kan limma ihop någon del när andan faller på.

Så här ser det ut i min tilfälliga "mancave" i en av kattvindarna. Under vintern var det skönt att slippa pulsa ut till köket i undantaget där jag satt förut.

BjarneS
0

Andra sidan.

BjarneS
0

Mycket som pockar på uppmärksamhet på bordet.

fjantomen
0

#12-14 Härliga högar! mycket "gott och blandat" Tungan ute trodde jag hade mycket i min "mancave" Skrattande.

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Sven-Erik
0

#12-14. Vilken härlig mancave! Du har ju lite projekt på G kan man säga! Skrattande

Skaplig stash med modeller också, så du lär ju inte bli sysslolös de närmsta tio åren! Hmmm, anar jag inte den lilla Mercedesen där på bordet också?

BjarneS
0

#16 Stash??? Det där är ju högen med pågående projekt.Skäms

Åtminstånde hälften är i alla fall påbörjat. Och visst står MB:n på bordet. Har inte tagit så mycket bilder på den, men jag ska försöka få till en byggtråd. Övrigt på bordet är Sdkfz 6, 7 och 9, Sdkfz 232, Ford Maultier, T80 och ett par Stoewer på hyllan.

Bjarne

Sven-Erik
0

#17. Skrattande. Då kan man ju undra hur din hög med obyggda ser ut!

BjarneS
0

#18 Allt är blandat så ibland när man ska fortsätta på någon modell så råkar man få tag på en ny och då måste man ju börja på den.Skrattande

zoncar
0

Kan bara hoppas som prenumenant (stavas det så??) på Wheels sen 1981 eller 82 så vill jag verkligen se din rod i denna fina tidning och ja din rod är som jag förstå sjukt fin!!!!!!!! ja om man nu får vara så fräck att man kan önska sig något sådant// Micke

Sven-Erik
0

#20. Tack zoncar! Tyvärr har jag sålt den. Sålde den för några år sedan. Man får hoppas att den nya ägaren tar ut den och luftar den någon gång!

Cameo47
0

Klart imponerad av alla byggarhörnor. Själv har jag ingen riktig plats för mina saker än eftersom jag är ny inom området. Sitter vid köksbordet och pular och får spreja och måla på altanen. När jag är klar måste jag ta undan sakerna.

Why is it that dinosaurs always die running?

lanm65
0

Spännande och kul att se andras bygghörnor!

bild ur gammal MAD-tidning, saknar den ibland….

Sven-Erik
0

#23. Ja, kul att påminnas om tidningen MAD! Den var min favorit. Min favorit var Don Martin, helt sjukt kul.

Azgaron
0

Hehe, ja MAD var kul och Don Martin också en av mina favoriter.

Jag gjorde just en lite röj på mitt byggbord, som fram till nyligen var ganska kaotiskt, så nu hittar jag väl ingenting, men så här ser det ut.

Som synes är belysningen inte särskilt adekvat. Får se om jag kan fixa det vid tillfälle. Helst vill jag ju ha en lampa med förstoringsglas.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Maysula
0

Jag har fixat till en beg bänkskiva från jobbet och satt lysrör under hela

hyllplanet. Sonen har den högra sidan där han pular med sina airsoftbössor, mina sida är ju tom pga bänkbytet.

Thomas

Maysula
0

2

Sven-Erik
0

Vilka mysiga bygghörnor! Ser bra ut i era "mancaves"!

Dioramabyggare
0

#27: Hallå Maysula! Jättefin bygghörna med en massa vackert på hyllorna! Men vad är det för en gul kärra till vänster om B-17? Den liknar en F7 Tigercat tycker jag.

O´Brien
0

Man blir ju sjukt avis när man ser alla schyssta bygghörnor. Själv har jag inget riktigt bra ställe ännu men det kanske kommer vad det lider. I takt med att småfolket flyttar hemifrån blir det lite plats över.

/O´Brien

Cameo47
0

Är so sagt förskansadtill köksbordet. Så här ser det ut för tillfället.

Why is it that dinosaurs always die running?

Maysula
0

Helt rätt, en gammal penselmålad Tigercat, åker förmodligen ner i dom glömdas kartong så småningom, målet är att ha liggande vitrinskåp framöver, dammet dödar långsamt du vet :-(

Thomas

Dioramabyggare
0

#32: Precis… det är inte utan ett visst lidande jag ser dammet på modellerna i vitrinhyllan bli tjockare och tjockare… jag får nog hitta på ett skonsamt sätt att göra rent de… dammvippan känns lite otillräcklig, och dammsugaren… nja…

starhawk
0

#33: Tamiya har en antistatisk långhårig pensel avsedd just för att borsta bort damm på modeller. Har inte använt den så mycket än men den verkar fungera bra och genom att den är så långhårig är det ingen risk att man penslar sönder någonting

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

janjoson
0

Här är min lilla bygghörna Glad

Dioramabyggare
0

#35: Det måste vara den optimala bygghörnan ju! Bygghögen på ena sidan, byggplatsen "runt hörnet" Flört och "verktyget" att söka bild- och annan dokumentation på runt nästa hörn… och inga(?) IFM-berg så långt ögat når… kan det bli bättre?!

Hogge38
0

Rörigt värre med flera projekt samtidigtTungan ute

janjoson
0

Jag vet inte vad IFM berg betyder men jag förutsätter att det är påbörjade projekt…..vilket för närvarande är ca 8 st.

Byggratiot är skrämmande lågt ca 1:10, men det känns skönt att ha en riktigt "manlig" bygghög. Skrattande

Om det kan bli bättre? visst…..en Innis & Gunn på hobbybordet skulle komplettera bilden.

Azgaron
0

IFM står för icke färdiga modeller, dvs modeller som förvisso är påbörjade, men inte av olika anledningar byggs på för tillfället, och ibland kan bli stående ganska länge.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Dioramabyggare
0

#37: Vad är det för spännande byggsats på golvet? Amerikansk understödskärra *dräggel dräggel* Skrattande?

bsgm
0

Här är mitt kryp in i källaren

bsgm
0

jaha nästa bild

bsgm
0

Och en sista

StefanW
0

@bsgm: jag la in bilderna åt dig. Mysig hörna med många intressanta objekt i hyllorna!

Stefan - Modellbyggare

bsgm
0

Tack för hjälpenGlad

[Tunnan]
0

Mycke trevliga små bygghörn ni har
Jag vågar inte lägga ut några bilder än på mitt byggrum då det ser ut som slaget vid Lyttsen här inne.
Håller på att sälja drösvis med bildelar på tradera så dår fungerar det även som lagerlokal.Flört

Harvåker
0

Så här ser det ut i råttboet jag har i källaren.

TobbeA
0

Äntligen! Nu när flytten till den större lägenheten är avklarad har man fått en liten bygghörna 🙂 Känns riktigt inspirerande att sätta sig vid ett "färdigdukat" byggbord. Har haft ett litet uppehåll från byggandet men håller som bäst på att slutföra A-10:an till GB 66

Tarmvred
0

Min alldeles egna kulhörna i vardagsrummet. Digitalt nöje till höger, analogt till vänster.

Tarmvred
0

Trots att min stash är jämförelsevis ganska blygsam så ger den mig ändå panikångest :P

Skalski
0

Kul att se allas inspirationshörnor😉, så här ser min ut 😃. Välstädad som få 😇

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
1

Och så här ser det ut i mitt lilla hörn av paradiset!🙂

#51 Hmm … jag ser att ytterligare några besättningsmän mönstrat på S/S Salama … 😉

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Filbrännan96
1

Så här ser min bygghörna ut. 

Inte mycket att hålla till på men jag har inte så dåligt med utrymme ändå.

😃

"It´s all about the details"! Cool

Filbrännan96
1

…. och bygghögen ligger under bordet som ni ser, tillsammans med kompressern som jag är riktigt glad över att farsan köpte till mig. Ljudlös och håller i många herrans år. 🤪

"It´s all about the details"! Cool