Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1413 ggr
Rorvattnet63
0

Använda metallicfärg

Jag har testat att lackera med metaliksvart på en modell men färgen blev tunn och genomskinlig. Så jag undrar hur man använder metalikfärg.

Jämten 63

petzon
0

Viilken tillverkare är det på färgen? Akryl eller oljebaserad? har själv bara använt Humborls oljebaserade som meatllic och har hört att metallic är svårt att få bra med akryl. Metallicfärg är dessutom jättenoga att den är väl omrörd, metallicpartiklarna är tunga så de sjunker lätt till botten. Räkna med minst tre lager fäör att få bra täckning, ett alternativ är att grunda med blanksvart först.

Rorvattnet63
0

Det är Humbrols oljebaserade. Ska man måla med en vanlig Humbrol färg i samma kulör först eller räcker det med bara metalicfärgen ?.

Jämten 63

Janne Nilsson
0

Jag tror att det bra att en matt färg som grund. Vissa Humbrolfärger kommer från dåliga batchar.
Har du rört om ordentligt, dvs fått med allt på botten. Testa att spå lite med Lack-nafta eller Mineral Spirit och måla flera tunna lager.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Rorvattnet63
0

Satt en bra stund och rörde om, men det kan vara att jag inte rörde ordentligt från botten. 3. ska följa ditt tipps. Tack till er båda som svarade.

Jämten 63

Janne Nilsson
0

Speciellt blanka färger har svårt att fästa direkt på plasten. Och det skadar heller inte att tvätta den i ljummet vatten med lite diskmedel innan målning. Se bara till att den får torka ordentligt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Rorvattnet63
0

Tack, hade glömt att göra det, jag får ta och måla de delen i matt svart i stället och ta o ordna de  större delarna på rätt sätt.

Jämten 63