Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: fordon
Läst 3297 ggr
Dan016
4

Chevy -55 Bel Air Hardtop

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Eftersom jag fick blodad tand efter bygget av '57 Ford Custom Police Car, så var jag tvungen att börja bygget av denna coola modell.Skrattar

Tänkte bygga och lacka bilen som den är avbildad på kartongen. Dock tänkte jag prova extradetaljera motorn med tändkablar, vilket blir första gången..Funderar

/Dan

Dan016
0

En kul detalj är dekaler för bromsskivorna, eftersom det är glest mellan ekrarna så kommer dom att synas.

/Dan

Dan016
0

Det jag har hunnit denna vecka är att bli klar med inredningen..

/Dan

Dan016
0

En bild från andra hållet..

/Dan

Rone
0

Kul att du bygger en Cheva ´55a, ser riktigt lovande ut! 

Dessa ´55or är riktigt jäkla snygga, ska följa detta bygget med stort intresse🙂

Dan016
1

#4 Tack!

Eftersom jag anser att Bel Air '55orna är den absolut snyggaste bilen från femtiotalet så kommer jag att bygga flera av denna årsmodell fast i olika utföranden. T.ex Badman-dragrace byggsatsen och andra som jag förhoppningsvis får tag i framöver..

Jag har en dubblett till denna byggsats som jag tänker bygga i originalskick med röd/vit lack och likadan inredning som denna…Skrattar

/Dan

[Hayabusa]
0

Trevligt 🙂 

Bara som info: Badman '55:an är ganska olik en riktig '55:a. Karossen stämmer inte alls överens med originalet.

Skalski
0

Snyyyggt 😃

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Dan016
0

#6-#7 Tackar!

#6 Det är nog riktigt, tanken har nog inte slagit mig.. Funderar

Men det bli troligtvis ett bygge i alla fall, jag byggde Badman i min ungdom och de vore mysigt med en nostalgitripp!Skrattar

/Dan

[Hayabusa]
0

#8 Kommer lite info om Badman på din mail 😉

Dan016
0

#9 Stort tack!

/Dan

Dan016
0

När jag hade duttat dit dekalerna med eldsflammorna råkade jag kasta en blick på bilden på kartongen och såg att det inte skulle vara någon spalt mellan dekalen och skärmkanten.. att jag aldrig lär mig att kolla sånt först. Nåja, skadan är skedd och så här får det bli. Man vänjer sig.

Nu den stora frågan, kommer jag att våga klarlacka karossen?Funderar, jag skulle vilja göra det för att skydda dekalerna innan vaxning och polering. Denna gång kommer jag att vänta en månad minst innan klarlackning, så att lacken hinner härda ordentligt. Jag vill inte att det blir som med patrullbilen om ni minns..Storgråter

/Dan

Dan016
0

Å andra sidan..

/Dan

Banjoman
0

#11 Ser snyggt ut! 👍

Du skulle ju eventuellt kunna göra i ordning en provbit, som du målar med samma färg som karossen, låter vila lagom länge och sedan provklarlackar innan du går över till skarpt läge på själva modellen??! 🤔

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dan016
0

#13 Tack!

Ja, jag har funderat på att prova på den lösa motorhuven först, blir inte så mycket extrajobb om det misslyckas.

Men, ett stort men! Senaste gången, på patrullbilen, löste klarlacken upp fläckvis. Fronten och aktern blev förstört av klarlacken, men det blev hyfsat resultat på resten av karossen. Så det känns fortfarande som en chansning, lite random som grabben brukar säga här hemma..Funderar

Vill helst inte klarlacka men jag vill ju skydda dekalerna. Dilemma..

/Dan

Dan016
0

Har limmat tändkablar och motorn på plats. Det var pilligt men kul med tändkablarna, kommer att fortsätta med det på kommande modeller.Skrattar

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Rone
0

Snygga flammor!👍

Jag tror nog att du måste klarlacka det hela för att det ska bli riktigt bra med dekalerna som du själv nämner, helst om du ska efterpolera också. 

Jag antar att du lackat karossen med Tamiya spray? Ett ganska säkert kort i såfall är att även använda Tamiya klarlack på sprayburk. Det har jag gjort många gånger, och det har aldrig varit några problem vare sig på dekalerna eller lack.

Jag använder även Alclads klarlack som är riktigt bra, men den kräver nästan sprutmålning. Däremot rekommenderar jag att inte använda akrylbaserad klarlack. De verkar inte tåla efterbehandling särskilt bra, vilket jag fick erfara på mitt senaste Mercury bygge.

Jag har även testat  klarlack som köpts på  järnaffären eller macken av diverse märken, och de har fått ungefär den effekten som du varit ute för på patrullbilen. Alltså ingen höjdare.

Dan016
0

#18 Tack!

Ja, lacken är Tamiyaspray och ,som du har som tips, ska jag nog beställa hem klarlack i samma märke. Senast jag klarlackade över Tamiyalack var med Humbrols akrylbaserade klarlack och det gick ju inte så bra..Looser

Kort sagt, ska jag klarlacka denna bil så blir det med Tamiyas klarlacksspray!Skrattar

/Dan

Dan016
1

Provmonterade karossen på chassiet. Jag valde de sänkta hjulupphängningarna så att karossen kommer närmare marken..

/Dan

Skalski
0

GRYM! 😎 Kan jag beställa en i skala 1:1 😉

Dan016
0

#21 Tackar! Vi får se, måste ha en till mig själv först!Skämtar

När jag satt och glodde på bilen upptäckte jag att bakaxeln satt något för långt fram, såg inte bra ut i hjulhusen. Så det var bara att bryta upp limningarna och flytta axeln någon mm bakåt. Men det var värt besväret för det blev en stor skillnad.

Men det är inte roligt att bryta och bända när det är färdigmålat och superlimmat.. Nästa gång tänker jag ha karossen på chassiet när jag limmar fram och bakaxlar.Skrattar

/Dan

nebeln
0

#22 Superlim skall kunnas upplösas med varmt vatten - har jag hört men ej provat :)

StefanW
0

…eller en stund i frysen, bända försiktigt.

Stefan - Modellbyggare

[peter54]
0

Snygg kärra. Jag har alltid gillat '55an bäst bland Bel Air-modellerna, men jag föredrar dem icke customiserade 😉

Dan016
0

#25 Tack! Jag har en dubblett till den som jag bygger nu och den ska bli original..Skrattar

Listerna färdiga, Bare-metal förutom sidolisterna som är lösa och förkromade. Har även polerat lacken, blev rätt så nöjd..

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Banjoman
0

Tjusigt! Blänker fint 👍

/Mattias

Rone
0

Det ser fin fint ut👍

Blev den klarlackad eller fixade du det ändå?

Dan016
0

#29-#30 Tack!

Nä, jag fega ur denna gång..Looser Jag penslade klarlack endast på dekalerna och sedan polerkuddar, rubbing och vax på resten av karossen..

/Dan

Dan016
0

Nu har jag limmat ihop kaross med underredet, utmärkt passform!

Nu är det "bara" småplocket kvar…Skämtar

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Skalski
0

Looking good! 😍😎

Dan016
0

#35 Thank you!

/Dan

Dan016
1

Äntligen färdig!!Skrattar

/Dan

Dan016
1

…

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Dan016
0

…

/Dan

Banjoman
0

Tjusigt … mycket tjusigt! 👍

/Mattias

[Hayabusa]
0

👍

Dan016
0

#44-#45 Stort tack!

/Dan

Rone
0

Riktigt snyggt bygge!👍

Decaius