Italeri 1:72 "JS-2 Stalin"
Har limmat ihop allt utom hjul och band. Det gick rätt så bra med alla små grejor och prylar (jag är inte så insatt i de rätta pansartekniska detaljbenämningarna..). Jag var ganska stadig på hand med pincett och lim, däremot så behöver jag med stigande ålder typ 1000W i belysning för att kunna se något. Skulle behöva en byggstrålkastare som pannlampa..
/Dan
jo eller så tar man loss alla hjulen sätter på en tandpetare med lite häftmassa och sticker ner i ien frigolitbit,sen är det bara att spreja och efter det har torkat vända på hjulen och ta baksida smidigt tycker jag och man slipper fylla i där gjutstammen har suttit.
#6 Det är ju sant förstås.., då slipper jag bättringsmåla och kan limma ihop hjulhalvorna innan målning. Tackar för synpunkten, det uppskattas! 
Tveka inte att komma med mer tips och synpunkter, har som sagt inte byggt pansar på mycket länge…
/Dan
Ack dessa hjul som ska målas! Tacka vet jag panzer 38 (t)! Här är i alla fall en variant som funkar på en del modeller: http://modellbygge.ifokus.se/discussions/50f5b709d3b4fd215a004693-italeri-172-t-3476?4d712449b9cb462141046006-4#6
#8 Dräggelvarning på den färdiga vagnen i tråden, hade jag inga komplex innan så..

Tack, läste tråden med stort intresse, gärna mer sånt!
/Dan
Har målat vagnen med den medföljande gröna färgen samt provat på att torrborstat med en aning ljusare nyans (blandade ut den gröna med några droppar av vit färg). Första gången jag har torrborstat och blev nöjd med resultatet. Nu ska vagnen få torka ordentligt före klarlack och dekaler. Sedan ska jag prova wash för första gången..
/Dan
Tjusigt! Tydligen fler än jag som testar att vädra för första gången 😃 Ser riktigt bra ut hittills👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#13 Tack! Ja, det är premiär för mig med, rackarns roligt det här!
/Dan
Det ser bra ut så här långt! Tumme upp!
ser bra ut,ett tips är att gråa till den svarta färgen när man målar gummi eller iofs kan man gråa till det i efterhand.

En bra färg för gummi är:

Stefan - Modellbyggare
#16-#18 Tack för uppmuntran!
Har Humbrol och/eller Vallejo någon kulör som motsvarar Tamiyas "Rubber black"?
/Dan
Om man vill blanda gummifärg själv så tycker jag det blir riktigt bra med svart med lite hudfärg i. Om man bara blandar i vitt eller grått så tycker jag "lystern" blir lite fel.
/johan

#19 Nej, inte vad jag kan hitta, färgnumret är så "nytt" att det inte är med i några listor vare sig hos Vallejo, Humbrol och Tamiya.
Det blir till att blanda själv…
Stefan - Modellbyggare
#20: Så brukar jag också göra, blanda i lite hudfärg i svart!
Vallejo Model Air 056 Black Grey
Vallejo Model Air 71251 NATO black
Vallejo Model Color 168 Black Grey 862
Kuriosa: Tamiyas NATO Black och Rubber black är väldigt lika i kulör.

#23 Tackar för informationen!
Stefan - Modellbyggare
#23 Det var så lite, man vill ju gärna bidra med att sätta färg på tillvaron 😉 För övrigt väldigt användbar kulör!
Tack för alla tips!
/Dan
Var förbi MJ-Hobbyexerten i Hägersten idag och kollade efter dioramaprylar till pansarvagnen.. Jag fann ett set med färdigjorda "sommarmattor" där det ingår fyra olika mattor ca 15x10 cm, perfekt för min lilla vagn. Har inte bestämt mig än vilken av de fyra jag ska använda.
För att det inte ska se så öde ut (på den oerhört stora arealen
), så inhandlades även en björk och en ek.
Utan att ha en historiskt korrekt förebild, tänker jag mig en rysk tank på väg mot Berlin i krigets slutskede. Kan det stämma någorlunda med årstiden (sommar)?
Historia är inte min starka sida..
Köpte även en rostfärgad-wash.
/Dan
kriget tog slut i maj så lite vårgrönt passar nog bra annars kan du ju köra hösten 44 och slänga i lite höstlöv,kolla i kryddhyllan hemma och om du hittar något som passar måla dem lite röd orange eller så.
#28 Det får bli på vårkanten -45.. Det blir en rejäl kontrast mellan det vackra årstiden och den brutala maskinen.
Jag har klarlackat och fått dit dekalerna. Provade skita ner vagnen med Tamiyas "Panel line accent color black". Och det var så jämrans kul att det var svårt att sluta, vagnen kanske blev en aaaning för skitig.
Lämna gärna synpunkter på utförandet!
Jag ska göra dekalerna lite slitna och lägga på lite rost också..
/Dan
Ser bra ut tycker jag… tror inte de hade tid att köra genom biltvä… f-låt! Tanktvätten så ofta 😉👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#32 Tack! Nä, tvätt var nog inte så högprioriterat, varken soldat eller maskin..
#33 Tack för bilden! Min vagn ser ju knappt inkörd ut om man jämför utseendet!

/Dan
lite bucklor har ivan fixat men din kan ju vara före ivan erövrade Das deutche schnapps werke🥳
#35 Hittills har den lede Ivan haft en relativt behaglig resa mot Berlin, men tids nog blir det säkert hett om öronen.. Bäst att ta det säkra före det osäkra och ha luckorna stängda för ev. tyska snipers (läs: har inte lust eller begåvning ännu att måla besättning i skala 1/72..
).
/Dan
skickar en länk till sida med tank info.
#29 Tycker att det bra ut. Om du frågar mig, så ta det försiktigt med "rost". Satsa hellre på smuts & damm. Skulle faktiskt välja bort "rost" helt och hållet.
#38 Tack för synpunkten! Du kan ha rätt, det är nog svårt att få till rost på denna lilla skala.. Jag ska prova lite allmän nedsmutsning ikväll så får vi se hur det ser ut. Bilder kommer och lämna gärna fler synpunkter, jag håller på att träna på detta och uppskattar både ris och ros!
/Dan
#39 Personligen tycker jag att rost, rent generellt, har förmågan att se väldigt onaturligt ut på ett pansarfordon.
Lycka till 👍
Jag tycker wash och vädring ser bra ut! Lycka till med banden!
Jo fint blev det hoppas du får dit banden på ett lika bra sätt.
Snyggt, snyggt, snyggt! 👍
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#43-#44 Tackar!
Banden ja.. jag har målat dem men kollat om dom passar ännu,
så ett lycka till kan behövas!
/Dan
Det ser ju ut att bli en riktigt trevlig liten modell det där. Välkommen tillbaka till hobbyn.
#47 Stort tack! Jag har verkligen fått blodad tand av detta bygge, lär bli fler pansarfordon i denna skala och att vädra är ju hur kul som helst!
/Dan
#48 Det ser fint ut! Det är en rolig skala att bygga i, definitivt. Lycka till med banden!