Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 1950 ggr
erihan
3

1711 - Vinthunden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det dags för ett nytt försök i träfartygsträsket! Efter en kanonbåt från slaget vid Svensksund och Gustaf Wasas kogg Lilla Svan är det nu dags för Lars Gatenhielms galjot Vinthunden från 1711. Vi börjar med en bild på Lasse i Gatan själv…

erihan
1

Eftersom jag kommer från Gatenhielmska Onsala, har gått i Kapareskolan och för en massa år sedan tillbringat konfirmationstimmar stirrande på Gatenhielms vapensköld i Onsala kyrka så känns det helt rätt!

erihan
1

Utgångspunkt för bygget blir Constructos modell av Halifax i skala 1/35. Det kommer att krävas en hel del förändringar men jag tror det kan bli en bra grund att bygga vidare på…

erihan
1

Rejäl packe med beskrivningar och ritningar får man med. Ser bra ut!

petzon
1

Detta skall bli kul att följa, ser fram emot en informationsrik och lång byggtråd.

Dan016
1

Underbart! Ser fram emot detta!Skrattar

/Dan

Banjoman
1

Oj oj oj – detta lovar att bli fullkomligt smaskens! 👍

Lasse i Gatan hör i allra högsta grad till de, om uttrycket tillåtes, sjörövarhistorier av vilka mandrom alltid fascinerats, och när man sedan föreställer sig detta sammankopplat med din mer än väldokumenterade förmåga att återge en spännande historia i modellform … 🤤🤤🤤

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

julle doris
2

Hej Det ska bli intressant att se modellen när den blir färdig. Själv har jag byggt corels byggsatser,bra material och ritningar. MVH Kenneth

Skalski
1

Detta ska bli spännande 👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

erihan
1

Innehållet i lådan..

erihan
1

Färdigsydda segel som ser bra ut..

erihan
1

Spanten är på plats och skrovet börjar ta form. jag har redan förändrat en hel del bla modifierat till en rund form på aktern. Det här skall bli en lite enklare bondeseglare med ketchriggning. För att stabilisera har jag även spikat på däcken.

Skalski
1

👍 börjar bra

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

erihan
1

Dags för plankningen av skrovet. ett fasligt spikande och blötläggande av virke. Min nailpusher är dessutom för liten för 60% av spikarna trots att det borde vara rätt diameter! Det är bara ett enkelt skrov, hade föredragit dubbelt. Vad brukar ni erfarna båtbyggare spackla skrovet med eller fylla ut lite småglipor med?

Dan016
1

Jag försöker undvika spackel, brukar blanda slipdamm/spån med eskaderlim till en pasta som jag smetar på och slipar när det har torkat.

Är det lite större glipor limmar jag dit smala lister/stickor.

/Dan

petzon
1

Min erfarenhet är att om man skall lacka skrovet går det inte att spackla, mycket små missar går att fixa men är det större springor blir det aldrig snyggt. Skall det målas så brukar jag använda Plastic padding elastic eller kemiskt trä.

Mitt förslag är att du dubbelplankar, lägg på ytterligare ett lager bordläggning, men mycket tunnare. 0,5-0,7 mm tjocklek brukar kunna funka.