Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 3402 ggr
starhawk
0

Penseltvätt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har senaste tiden använt den här metoden, efter att ha stått en tid  hängande i ett såpbad stoppar jag ner dom i ultraljudtvätten i den här hållaren som är avsedd för klockarmband den har lagom hål för att trycka fast de flesta penslar

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

starhawk
0

Funkar det då? Tja vattnet är rätt dimmigt efteråt och hittills var det bara en pensel sim hade lite färg kvar när jag torkade av den efteråt

PAK43
0

Ska testas!

Dioramabyggare
0

#0: Den ser jättepraktisk ut, tycker jag. Men vad händer med färgresterna? Blir inte apparaten väldig kladdig inuti? Var finns den att köpa, och hur mycket kostar den?

StefanW
0

#3 Rengöringen är inget större problem, tycker det är lätt att sköta om den. Det mesta som jag använder min till är när färgsprutan behöver få en lite mer grundlig rengöring. Skall testa att göra rent penslar vid tillfälle.

Stefan - Modellbyggare

PAK43
0

#3 den gick iaf att köpa på Kjell&Co. Min låter jättemycket (typ knastrar och surrar högt och skärande), gör er det med?

StefanW
0

Lite ljud, men inget jag stör mig på, det är bara att höja ljudet på stereon…

Stefan - Modellbyggare

petzon
1

Frågan om hur man rengör en ultraljudstvätt är lika intressant som hur man får teflonet att fastna i stekpannan😉.

Ultraljudstvätt är "ett måste i varje lyckligt hem". Suverän att rengöra allt som är smutsigt, oljiga skruvar, detaljer som skall målas, glasögonen och fruns smycken. Just det senare är ett bra argument för att få igenom investeringen.

starhawk
0

#3: Färgresterna eller smutsen blir väl "hängande i vattnet" så att säga vattnet är klart vid början av processen och dimmigt därefter men det har aldrig vart nåt rengöringsproblem av själva apparaten, man bara häller ut vattnet när det är klart. Nu är mina penslar rätt rena när dom hamnar i ultraljudet dom har först varit i Cellulosaförtunning och därefter stått i såpvatten ett par dagar, tidigare tvättade jag dom under rinnande vatten men då var "felprocenten" dvs antalet smutsiga penslar betydligt högre, jag har även kört mina glasögon i den och det går bra.

Den har ett lätt knackande ljud när den är igång men inget som stör precis.

Banjoman
0

#7 Jag håller fullkomligt med! Ett absolut lysande redskap som underlättar både det ena och det andra i rengöringsväg.

Än så länge använder jag mest min till att göra rent AB:n extra noga. Inte mellan varje målning, men efter kanske var femtonde målningsomgång eller så, och ofta innan jag går tillbaka från en mörkare färg till en ljusare. T.ex. har jag inför dagens planerade klarlackande först plockat i sär och kört AB:n (dvs. alla delar utom nålen och tryckluftsventilen) en halvtimme i ultraljudstvätten.

Ett tips, också, för dem som funderar på eller står i beråd att skaffa en: välj gärna en modell med timer! När jag köpte min var jag inte säker på hur användbar jag skulle finna den, och valde därför en budgetmodell som stänger av sig själv efter ca 5 minuter. Det påverkar naturligtvis inte tvättfunktionen i sig, men vill man köära längre tvättpass än så måste man hålla sig i närheten av apparaten så att man var femte minut kan sätta igång den igen.

/Mattias

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Tarmvred
0

Ha, jag har länge vridit och vänt på den där plastbiten och funderat på vad den ska vara till. Klockarmband alltså. Då har man lärt sig något idag med.

Dioramabyggare
3

Borde inte en maskin för rengöring av saker med hjälp av ultraljud egentligen kunna rengöra sig själv…? 🤔 ☝️😛😇