Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1070 ggr
Dakota.83
0

Nybörjare

Hej!

Är ny på sidan och egentligen även inom modellbygge. Har bara ett projekt i bagaget, som byggdes ihop för ca 20 år sedan med min pappa. Men nu tänkte jag se om det är lika kul och om jag kan få ihop något själv. Tänkte höra om det finns nån bra "nybörjarmodell" att starta med? Någon som har nåt bra tips eller rekommendation?

Filbrännan96
2

Tjena!

Jag som har hållt på med modellbygge i ett år nu kan säga att Airfix är det självklara valet för nybörjare. Inga konstiga instruktioner, liksom basic-stuk kan man säga. Fina detaljer, fina panellinjer. Dock gäller det inte alla byggsatser men fler och fler kommer ut och blir bättre och bättre. 😉

"It´s all about the details"! Cool

ElLobo
0

Här kanske du kan få några tips:

Länk: Tips på enkla byggsatser

grDalMas
0

båtar är aldrig fel somm nybörjar grej,

denstore
1

Tamiya är alltid en bra start! Och då kvittar det nästan vad det är för förebild. Alla deras modeller tillverkade efter 1990 är en fröjd att bygga.

lanm65
0

Som #4 nämner är Tamiya nästan alltid lättbyggda med suverän passform. En annan tillverkare som håller samma standard är Hasegawa, åtminstone  när det gäller flygplan. Satserna är oftast enkla att bygga med fin detaljering utan att det blir krångligt. Enda nackdelen är att de kan vara något dyra.

Dioramabyggare
0

Roden är en tillverkare som verkar ha hög kvalité på sina modeller. Visserligen har jag bara testat en Rodenmodell (Grumman Mohawk i skala 1/48, än så länge bara "halvbyggd"), men jag är ytterst nöjd med både finish och passform.

Lycka till så mycket, och välkommen in i hobbyn!

Proosen
0

Det framgår inte vad du är intresserad av men jag slänger väl in mina korvören till tankar vad gäller civila fordon.

Tamiya är överlägsna vad gäller passform och problemfrihet.

Hasegawa är också väldigt bra

Revell och AMT av nyare snitt är inte långt efter och där finns lite roligare bilar om man inte är insnöad på tävlingsbilar för då är de två första giganterna.

Moebuis är fina fast med lite trista dekaler.

Så summan av kardemumman är som följer:

Tävlingsbilar är japaneras marknad

Kustom, hot rod och originaljänkare är USA's marknad.

/Niclas