Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 5031 ggr
stuartm5a1
0

Figurmålning

Hej på er alla !

Har en frågan om ansiktes målning på figurer skala 1/35 , hur målar ni ögonen på figuren eller hoppar ni över den biten ? öppen för alla tips å råd.

MVH Magnus

Janne Nilsson
0

Måla bara ögonspringan svart. Det kommer man långt på.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

MarkusN
1

Hej!

Mitt tips är som Jannes, med tillägget att efter att du målat svart, så tar du en mycket tunn pensel, eller spetsen på en tandpetare och sätter en vit ljusreflektion i vart öga, så får du mycket mera liv i det!

Se inlägg #4 i denna

stuartm5a1
1

Hej !

Jag tackar så mycket för tipsen och hänvisningen MarkusN så att man såg hur det var tänkt , det blir till att prova i kväll , lägger upp några bilder här på slut resultatet .  

// Magnus

GRIMM 56
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag försöker alltid att måla ögonen. Undviker alltid helt vitt och svart. Målar med Humbrol och olja. Blandar en aning ljusbrunt i ögonvitan. Någon dag senare målar jag irisen. Ytterligare någon dag senare försöker jag få dit pupillen, för att senare lägg en liten vit prick ( enda gången jag använder helt vitt). Kanterna runt ögonen målar jag med hudfärgen blandat med Mörkbrun eller lila. Bifogad bild är en 1/35 gubbe.

GRIMM 56
0

Några gubbar i skala 1/48.

Janne Nilsson
0

Om skulpteringen tillåter det så kan man visst måla mer. Men är det typ Dragonfigurer och man är ny så vidhåller jag fortfarande att ett svart streck i ögat är en bra början.

Det är lätt att ögat blir för stort annars.

Romeofiguren tex är snarare 60mm än 52mm(1/35) och i en helt annan klass när det gäller skulptering än tex Dragon. Dessa ögon görs dessutom lite större för att man skall kunna måla in bättre ögon.

Testa hur mycket du ser av någons ögon på ca 20 meters håll, det motsvarar ungefär en armlängds avstånd i 1/35.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

stuartm5a1
0

Hej här kommer bilder på mitt första försök helt ok för mig, övning ger färdighet

stuartm5a1
0

..

stuartm5a1
0

MarkusN
0

Jamenvisst!! 

Ta nu inte detta som annat än konstruktiv kritik och ett förtydligande av mitt inledande tips (och jag vet att ytan är minimal och det är svårt att sätta penseln precis rätt): Försök få de två vita prickarna på samma ställe/vinkel på båda ögonen, så förstärker du känslan av att figuren tittar åt något håll.

Tänker främst på bilden i #8 där vänsterögat har centrerad vit fläck, men högerögats är mera åt höger. Tanken är ju att återge solens naturliga reflektion i ögat och den vinkeln är ju alltid likadan för båda ögon.

Härligt intensiv känsla i figuren på bild #9! 👍

stuartm5a1
0

#10 Hej å tack!

Nej då det är ingen fara, fick gå över med lite hud färg å fixa lite övning ger färdig het heter det ju .