Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 949 ggr
Azgaron
0

JAS 39 artikel?

Finns det utöver den på IPMS Stockholm "Gripen in detail" som berättar vad som behöver åtgärdas på Revells Gripenbyggsats i 1/32? Visst IPMS artikel har fina refernsbilder, men ingen direkt info om vad som behöver fixas, och jag vet inte om jag är så duktig att jag kan omsätta bilder till modellverklighet. Okej, jag ska inte börja bygga just nu men eftersom frågan dök upp på ARC så passar jag på att fråga här, då jag råkar ha en sån också.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Marcusjohnson717
0

Jag tror att det finns en artikel i Allt om hobby (rätta mig om jag har fel) som tar upp felen på Gripen i 32 skala. Jag har för mig att det är fel form på noskon, för kort kropp, nosstället. Detta är vad jag kommer i håg. Skulle vara kul om någon har artikeln, jag har också nämligen funderat på att bygga en Gripen i 32, men de många felen hindrar mig!

Azgaron
0

Ja, det hade ju varit bra att ha tillgång till. Någon nämnde Hyperscale, men jag gick bet på att hitta nån sån artikel, fast jag kan ju ha missat den.

Azgaron

StefanW
0

Jag skall titta och se vad jag har, tror att det några av dessa nummer:

#5 -00

eller i #7 -89:

Allt om Hobby

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ja det skulle vara kul om du hittade nått.

Azgaron

StefanW
0

#2 Hyperscale har bara om Italeri 1/48 i två artiklar: 1 & 2

Aircraft Resource center har en med Revells 1/32, vad som gick att hitta lite snabbt.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#5 Tack, jo de två hittade jag också, och de kan ju komma väl till pass om/när man ska bygga nån av Italeris Gripar.

Den på ARC såg ju bra ut, men var ju tyvärr inte till så mycket nytta i övrigt.

Man kanske skulle gå ut på Hyperscale och/eller IPMS och fråga.

Tack för hjälpen!

Azgaron

Azgaron
0

Detta fick jag till svar på Hyperscale. Det var inte lite Glad

Jag som hade hoppats på att man kunde fila och spackla, och med lite plasticard fixa till det värsta, men det där ter sig för mig lite i värsta laget. Låter som om man lika gärna kunde bygga en helt ny modell, och det verkar han ju ha gjort. Det skulle vara kul att se resinmodellen han nämner när den blir klar.

Azgaron

StefanW
0

#7 M.a.o. det var inte mycket rätt på den! Men jag skulle nog bygga den ändå! Bra att få lite recensioner av modellen om nu hade tänkt att bygga en "korrekt", vilket verkar bli svårt! Men med 2kg spackel så skall det nog gå att få till den! Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#8 Jo bygga den har jag ju tänkt. Sen hur mycket jag kan fixa det återstår att se. Det hade varit bra med lite bilder/ritning och mått. Det får bli ett övningsprojekt Glad

Tycker lite synd om killen som frågade på ARC då den enda delen som var korrekt var ju noskonen och den hade han blivit av med.

Jag tror det är lättare att få ihop en någorlunda korrekt modell med nån av Italeris modeller. De var ju inte så blodigt dyra heller, så det blir nog nån sån sen.

Ibland undrar jag vad det är man gett sig in på. Men ha kul får nog gå först och avancerade scratchbyggen hör inte dit just nu.

Azgaron

Azgaron
0

Fick den här länken på ARC. Det är en snubbe på LSP (Large Scale Planes) som håller på att göra en resinmodell av Gripen i 1/32. Tror nog att man måste vara Gripen fantast och rik om man ska kunna hosta upp med 200 dollar. Antar att snubben är samme en som svarade mig på Hyperscale.

Vill man hemskt gärna knåpa själv kanske denna kan vara till nytta.

Azgaron