Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 1650 ggr
Charlie82
0

Hjälp med idéer till dio.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej allesammans och god fortsättning på det nya byggåret.

Behöver er hjälp med lite idéer angående ett diorama jag håller på med. Min grundtanke är en scen från Berlin i april/maj 1945. En husruin tillsammans med…ja…det är här jag blir osäker. Jag har min SU-152 som har varit med i planerna från början men på något sätt känns den lite stor. Vad tycker ni? Alternativt så byter jag ut 152:an mot något annat. Mina funderingar är följande:

-En T-34/85

-En B-4 203mm haubits (iof. rätt stor den med =) )

-En Kübelwagen

-En Sdkfz 251

-Volksturm alt. waffen-SS vs. sovetiska trupper

-En Mercedes 170V eller L1500A med höga tyska pampar som försöker fly staden.

Här är två bilder på utgångspunkten. 152 är inte klar än. Fattas en massa detaljer, div målning och vädring =)

Charlie82
0

..

Charlie82
0

Nytt beslut 😃 Min trogne handlare Martti har idag fått in Trumpeters BR-2 m1935 152mm så en beställning är lagd. Troligtvis kommer den att ersätta SU-152:an i denna scen.

[Orso]
0

Kommer inte den ta ännu större plats? Speciellt om du ska ha en dragbil kopplad till den.

Charlie82
0

Japp! Antagligen, men jag kunde inte hålla mig då jag såg den 😃 Blir ingen dragbil så jag ska försöka möblera in den på ett passande sätt. Den är ju smalare iaf. så jag tror att det kan bli helt ok.

[Orso]
0

Ska jag vara helt ärlig så känns det som ett avigt sätt att göra ett diorama.  Man brukar utgå från en ide om vad storyn ska säga sen får man bygga en platta som det passar på. Nu känns det som du gör tvärt om. Det kan bli bra till slut men det känns som möjligheterna att göra något blir väldigt begränsat så här.  Svamlar jag som inte kan bygga dioraman.

Charlie82
1

Tja, jag hade en idé från början men jag ångrade mig. Jag är värdelös på att bygga egna plattor så jag utgår gärna ifrån vad diverse handlare kan erbjuda.

Tycker personligen inte det är så noga att följa "regelverk" kring byggprocesser och i vilken ordning olika moment skall utföras. Det viktigaste för mig är att jag själv blir nöjd med resultatet och har roligt då jag bygger.

nebeln
0
Charlie82
0

#6 Tack för tipset! 🙂 Har sneglat på den vid ett par tillfällen och varit sugen på att beställa hem den.

[Hayabusa]
0

Vore det inte en bra idé att kolla bilder från just denna tid & plats? Det behöver ju inte vara en exakt kopia, men det kan ju tjäna som inspiration. Samtidigt får du en uppfattning om vilket intryck dioramat ska förmedla. Min egen uppfattning är att om man bygger ett dio som föreställer en given tid & plats, så höjs ribban ett par snäpp vad det gäller "äkthet". Det samlade intrycket blir det viktigaste.

Min personliga uppfattning.

/Stefan

Charlie82
0

#9 Du har helt rätt Stefan. Det har jag gjort under ett antal kvällar och det finns flera intressanta objekt. Av det jag har listat så är det väl bara de flyende tyskarna som jag inte har några referenser till men jag kan tänka mig att det inte var något ovanligt. Det finns en scen ur en dokumentär om slutstriden där ryssarna avlossar en salva med en av dessa stora bandkanoner (osäker på om det är 152 eller 203 mm) mitt på en gata i Berlin. Tycker den kanonen är så jäkla maffig så på något sätt skulle jag vilja ha med den. Att jag funderar i en massa olika banor har att göra med att jag föll pladask för denna fabriksruin från Mini Art. Jag vill utgå från den och sedan hitta på något i anslutning till den. Därav mina tankar. Jag tycker själv att det får vara historiskt korrekt och där tror jag inte att jag ute och cyklar allt för långt från vägen. :)

[Hayabusa]
0

#10 Jag förstår. Kan bli intressant, absolut. Personligen tycker jag att slutstriderna i Berlin -45 känns väldigt jobbiga. Vet inte riktigt varför, men den desperata känslan kopplat med en ödesmättad uppgivenhet är synnerligen svårsmält. 

Nåväl…lycka till, Kalle! 

/S

Charlie82
0

#11 Tack! Jag håller med dig. Det är ingen lätt stämning att försöka återskapa men jag ska ge det ett försök.