Humbrol 155
Idag skulle jag måla, med pensel, ett andra lager Humbrol 155. Det blev inte bra. Tror det är första gången jag upplevt det med Humbrol, det första lagret målades bort och det andra lagret var trögt att få på, som om det första kanske inte var torrt. Det var ca över 15 timmar som det första torkat.
Någon som varit med om det?
Funderar på om det är för kallt inne när det torkar.

Har lackat modeller med Model Master Klarlack, det tar ett par dygn innan det är klibbfritt så jag använder företrädesvis Tamiyas klarlack eftersom det torkar mycket snabbare. Model Master mattlack tar också sin tid, men det är åtminstone klibbfritt under tiden, men någon färg som tar denna tid på sig har jag inte träffat på.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ja, visst var det ovanligt! Humbrol brukar jag kunna måla ett andra lager efter 6 timmar utan problem, men nu gick det inte. Första lagret skrapades bort, som om det löstes upp av lösningsmedel, när det andra kom på, och det gick trögt att lägga på med pensel. Vet inte riktigt hur jag ska förklara. Humbrol 11 kan ta god tid på sig också enligt min erfarenhet så jag undviker den och tar 191 istället, men jag har aldrig haft problem med ett andra lager på 11.
Var burken ordentligt omrörd? Jag har haft problem med att Humbrol 130 tagit flera dygn på sig att torka om jag slarvat med omrörningen.