Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1275 ggr
pebben
0

stor och liten f-16

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

liten skillnad?

pebben
0

What if?

//pebben

Azgaron
0

Jo det är ju lite skillnad som sagt Glad Det kan nog gå att göra en del kul what if med dem.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

#1 Är den lilla en F-16? 1/48-1/144?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

#3 ja båda är f-16 1/48 och 1/144  undrar hur stor skilnaden blir med en 1/32?

//pebben

Azgaron
0

#4 Vill du veta? Jag har ju en Glad, men har tyvärr ingen kamera just nu Ledsen Enligt lådan är den 46,4cm i längd.

Var ju ute på F-16.net och frågade om fel och brister etc. Ångrar nästan att jag gjorde det, då det verkar vara rätt mycket som inte är bra. Fast det beror säkert på hur petig man vill vara.

Azgaron

StefanW
0

#5 Det är väl det som är det stora "problemet" att ju mer man gräver fakta dessto fler brister hittar man, som t.ex. min Ju52:a! När jag fått ihop kropp och vingar med motorkåper så såg jag vilka skillnader det var…

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#6 Jo det är ju det. Iofs har jag inte så jättewstora krav, men då det är en 1/32 modell (lite gammal iofs) så tänkte jag att det kunde var värt att anstränga sig lite mer. Önskar att Revell hade gjort det också. Där finns dekaler för två versioner, men den ena går inte att bygga då den kräver ett sk big mouth intag. Sen är instrumentpanelen till en A version, och huven är tydligen inte korrekt heller. C versionen kan inte avfyra AIM-7 så de måste byggas om till AIM-120 och ha nya fästen/avfyrningsramper.

Låter som om det skulle bli en dyr historia om jag ska skaffa nya delar. Jag har ju iofs inte tänkt börja bygga den än, men jag får ta och fundera lite på hur jag ska göra, och försöka ta reda på hur mycket jag kan göra själv.

Azgaron

pebben
0

#5 den lilla ska enligt asken vara 113mm så det skiljer ju lite då!

//pebben

Azgaron
0

#8 Hmm, om jag inte räknade fel ska 32an vara 4,5 gånger större, men räknat på måtten får jag det bara till 4,1. Så nått fel är trasigt. Enligt wikipedian är den 14,8m och det ger 46,25cm i 1/32 och 10,3cm i 1/144. Nåja det är ju bara petitesser, och lite skillnad är det ju som sagt Glad När jag fått tag i en 144a och fått alla byggda så ska jag ställa upp dem för ett jämförelsefoto.

Azgaron

StefanW
0

#9 Det är inte första eller sista gången som det inte stämmer mellan modell och förlaga, mot vad som står på kartongen! Vet många som har slitit sitt hår (om man har något kvar efter allt modellbyggande!) När man får ett mått på en detalj och skalar ned den, för att upptäcka att något inte stämmer…

Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#10 Nä det är väl inte det. Inte kul om man ska försöka få det att gå ihop. Jag brukar iofs inte vara så petig, men 10mm är 1,44m på en 144a. Det är lite som dikena på Tunnan jag ska bygga. Har lite svårt att tro att det skulle vara runt 7cm mellan plåtarna Glad

Azgaron

pebben
0

kunde vara blåsigt att åka i en sådan iså fall! undrar hur det skulle bli med kabintrycket med 7cm glipor??? Fot i munnnen

//pebben

Azgaron
0

Nä det kan nog bli rätt dragigt, om den ens kommer upp Glad

Azgaron

Azgaron
0

Angående den lilla F-16. Är det månne en sån här?

En F-16XL

Azgaron

StefanW
0

#14 Ja, vad jag kan se i alla fall! Här är en modell från Airfix #00104 tillverkad 1998! Tror att det är den peppen har!

[

//Stefan

](http://www.habu2.net/vipers/viperkits/144/kits144.1.html#)

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#15 Jo, det var ju lite svårt att se på hans bild men visst är det en sån. Lite ovanlig F-16 modell, då den byggdes/konverterades i två exemplar, om jag fattat det rätt. Glömmer bort att det finns en massa bra information om F-16 modeller mm på habu2.net. Här står lite om de olika blocken.

Azgaron

StefanW
0

#16 Det var där jag hittade bilden! Flört 

Det vore skoj att bygga den i 1/72 och ställa andra varianter bredvid!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Jo, det är därför jag vill ha tag på en i 1/144, då det är den enda som saknas. Sen ska de ju byggas också Glad

Azgaron

StefanW
0

#18 …men de är fina i kartongen också! Då kan man gå och lyfta på locket när man känner för det!

Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#19 Jo, så kan man ju också göra. Det händer att jag går och gluttar ibland också. Glad

Azgaron

pebben
0

#19 det blir offta dom bästa byggena dom man gör i huvet när man rotar i lådan! hehe!

//pebben

StefanW
0

#21 Det ligger en del i det! Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ja, för sen så upptäcker man den bistra verkligheten med dålig passform, gjutskägg, utkastningsmärken på fel ställe och ens egna brister i modellbyggs/målningsteknik Glad

Azgaron

TommiN
0

Här är det också lite skillnad på storlekSkrattande.

Azgaron
0

Lite skillnad Glad Ja det kan man ju säga. Fina fartyg iaf.

Azgaron

pebben
0

#24 Skrattande

//pebben

ElLobo
0

Det är något speciellt med de stora örlogsfartygen!